Diplomová práce Pověsti Českého Švýcarska a blízkého okolí a jejich využití v hodinách na I. stupni ZŠ se skládá ze dvou částí. První část tvoří teoretická část, která představuje význam pověstí a jejich propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro ZŠ. Vystihuje zařazení pověstí i do jiných předmětů I. stupně základní školy než je Český jazyk a literatura. Teoretická část dále seznamuje s krajem Českého Švýcarska a propojením této krajiny s pověstmi. Ve druhé, teoretické části, pracujeme s vybranými pověstmi Českého Švýcarska. Tyto pověsti zpracováváme v mezipředmětovém propojení nebo využíváme jako nástroj /převážně motivační/ i v jiných hodinách než je Český jazyk a literatura. V rámci vhodnosti volíme různé metody a formy práce ve 3. - 5. ročníku ZŠ. Součástí teoretické práce jsou pracovní listy pro žáky a řešení vybraných úloh pro učitele. Nedílnou součást představují použité pověsti a reference z hodin, kde byly osnovy práce s pověstmi použity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis The Legends of Bohemian Switzerland and the surrounding area and their use in the first grade of elementary school lesson is divided into two parts. The first part consists of the theoretical part, which represents the importance of the legends and their connection with the Framework Educational Program for elementary school. It shows the inclusion of legends into other subjects of the first grade of elementary school than the Czech language and literature. The theoretical part also introduces the region of Bohemian Switzerland and the connection of this country with its legends. In the second, theoretical part, we work with selected legends of Bohemian Switzerland. We process these legends in an inter-subject connection or we use them as an aid (mostly motivational) even in other lessons than are Czech language and literature. Within the appropriateness we choose different methods and forms of work in the 3rd - 5th year of elementary school. Parts of the theoretical work are worksheets for pupils and solutions of selected tasks for teachers. Used legends and references from lessons where the curriculum with legends were used, represent an integral part.
Klíčová slova
pověst, České Švýcarsko, národní park, Rámcový vzdělávací program, mezipředmětové propojení, náměty práce
Diplomová práce Pověsti Českého Švýcarska a blízkého okolí a jejich využití v hodinách na I. stupni ZŠ se skládá ze dvou částí. První část tvoří teoretická část, která představuje význam pověstí a jejich propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro ZŠ. Vystihuje zařazení pověstí i do jiných předmětů I. stupně základní školy než je Český jazyk a literatura. Teoretická část dále seznamuje s krajem Českého Švýcarska a propojením této krajiny s pověstmi. Ve druhé, teoretické části, pracujeme s vybranými pověstmi Českého Švýcarska. Tyto pověsti zpracováváme v mezipředmětovém propojení nebo využíváme jako nástroj /převážně motivační/ i v jiných hodinách než je Český jazyk a literatura. V rámci vhodnosti volíme různé metody a formy práce ve 3. - 5. ročníku ZŠ. Součástí teoretické práce jsou pracovní listy pro žáky a řešení vybraných úloh pro učitele. Nedílnou součást představují použité pověsti a reference z hodin, kde byly osnovy práce s pověstmi použity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis The Legends of Bohemian Switzerland and the surrounding area and their use in the first grade of elementary school lesson is divided into two parts. The first part consists of the theoretical part, which represents the importance of the legends and their connection with the Framework Educational Program for elementary school. It shows the inclusion of legends into other subjects of the first grade of elementary school than the Czech language and literature. The theoretical part also introduces the region of Bohemian Switzerland and the connection of this country with its legends. In the second, theoretical part, we work with selected legends of Bohemian Switzerland. We process these legends in an inter-subject connection or we use them as an aid (mostly motivational) even in other lessons than are Czech language and literature. Within the appropriateness we choose different methods and forms of work in the 3rd - 5th year of elementary school. Parts of the theoretical work are worksheets for pupils and solutions of selected tasks for teachers. Used legends and references from lessons where the curriculum with legends were used, represent an integral part.
Klíčová slova
pověst, České Švýcarsko, národní park, Rámcový vzdělávací program, mezipředmětové propojení, náměty práce
1. Prostudovat směrnici děkana č. 6 / 2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Studium odborné a regionální literatury vztahující se k dané lokalitě, zpracovní odborných poznatků a jejich doplnění vlastními komentáři.
3. Formulace hlavního cíle.
4. Navržení koncepce teoretické části práce / teorie pověsti , RVP ZŠ - odraz ve vzdělávacích oblastech Český jazyk a literatura, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura /.
5. České Švýcarsko jako zdroj pověstí využitelných pro 1. stupeň ZŠ.
6. Navržení koncepce praktické části - využití pověstí nejen v hodinách literární výchovy a čtení.
7. Na vhodně zvolených pověstech navrhnout metodický postup, využít metody a formy práce k osvojení žánru pověstí a ověřit v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č. 6 / 2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Studium odborné a regionální literatury vztahující se k dané lokalitě, zpracovní odborných poznatků a jejich doplnění vlastními komentáři.
3. Formulace hlavního cíle.
4. Navržení koncepce teoretické části práce / teorie pověsti , RVP ZŠ - odraz ve vzdělávacích oblastech Český jazyk a literatura, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura /.
5. České Švýcarsko jako zdroj pověstí využitelných pro 1. stupeň ZŠ.
6. Navržení koncepce praktické části - využití pověstí nejen v hodinách literární výchovy a čtení.
7. Na vhodně zvolených pověstech navrhnout metodický postup, využít metody a formy práce k osvojení žánru pověstí a ověřit v praxi.
Seznam doporučené literatury
ČENKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Horáček - Paseka, 2004. ISBN 80-7185-699-X.
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5.
MÜLLER, R., ŠIDÁK, P. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2048-2.
SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
JANÁČKOVÁ, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem, 1999. ISBN 80-7044-234-4.
DVOŘÁKOVÁ, D. Zlaté listí. Liberec: Severočeské nakladatelství, 1977. 45-017-77 14/7.2.
MELICHAR, J. Vlastivěda Šluknovského výběžku pro školy a veřejnost.Šluknov: Sdružení pro rozvoj Šluknovska, 2008. ISBN 978-80-254-1704-1.
FRIDRICH, R. Modroret. Děčín: PBtisk, 2008. ISBN 978-80-254-3283-9.
BŘEZINOVÁ, T. 100+1 zajímavostí z nejsevernějších Čech. Milovice: Agrofin Praha s.r.o., 2003. ISBN 80-239-0866-9.
RYSKA, J. Kytlický vodník. Ústí nad Labem: Severočeské nakladatelství, 1979. 45-001-79 14/5.2.
LICHTENBERG, O. Uhlíř a poklad. Česká Kamenice: Město Česká Kamenice a Sdružení obcí Českokamenicka, 1996.
STEINOVÁ, N. Zkamenělé osudy. Z historie kamenných křížů na Děčínsku. Děčín: Vladimír Štindl - PS Děčín, 1994.
STEIN, K. Pomníčky Lužický hor a Českého Švýcarska. Liberec: Vestri, 2005. ISBN 80-903029-3-9.
Seznam doporučené literatury
ČENKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Horáček - Paseka, 2004. ISBN 80-7185-699-X.
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5.
MÜLLER, R., ŠIDÁK, P. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2048-2.
SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
JANÁČKOVÁ, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem, 1999. ISBN 80-7044-234-4.
DVOŘÁKOVÁ, D. Zlaté listí. Liberec: Severočeské nakladatelství, 1977. 45-017-77 14/7.2.
MELICHAR, J. Vlastivěda Šluknovského výběžku pro školy a veřejnost.Šluknov: Sdružení pro rozvoj Šluknovska, 2008. ISBN 978-80-254-1704-1.
FRIDRICH, R. Modroret. Děčín: PBtisk, 2008. ISBN 978-80-254-3283-9.
BŘEZINOVÁ, T. 100+1 zajímavostí z nejsevernějších Čech. Milovice: Agrofin Praha s.r.o., 2003. ISBN 80-239-0866-9.
RYSKA, J. Kytlický vodník. Ústí nad Labem: Severočeské nakladatelství, 1979. 45-001-79 14/5.2.
LICHTENBERG, O. Uhlíř a poklad. Česká Kamenice: Město Česká Kamenice a Sdružení obcí Českokamenicka, 1996.
STEINOVÁ, N. Zkamenělé osudy. Z historie kamenných křížů na Děčínsku. Děčín: Vladimír Štindl - PS Děčín, 1994.
STEIN, K. Pomníčky Lužický hor a Českého Švýcarska. Liberec: Vestri, 2005. ISBN 80-903029-3-9.