Tato diplomová práce se zabývá anglickou gramatickou inverzí a inverzními syntaktickými strukturami. V práci jsou popsány možnosti a frekvence využití daných syntaktických struktur a jejich využití v žurnalistickém stylu. Teoretická část práce vymezuje základní druhy gramatické inverze, inverzi úplnou a inverzi částečnou, a její další příbuzné jevy. Praktická část zkoumá pomocí korpusové analýzy písemné práce žáků na úrovni B1 v textech tvořených jako novinový článek. Cílem práce je porovnat výskyt a četnost gramatické inverze před a po výukové prezentaci daného gramatického jevu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to the English inversion and inverted constructions in journalistic style. The work describes the possibilities and frequencies of using these syntactical structures. The theoretical part of this thesis deals with basic types of inversion, subject-verb inversion and subject-operator inversion, and other similar patterns. The practical part of the work aims to examine the written work of B1 students in the texts created as a newspaper article before and after the presentation of the syntactic inversion with corpus analysis. It also determines the frequency of occurrence in students´ works.
Klíčová slova
slovosled, inverze, plná inverze, částečná inverze, novinový styl, novinový článek, inverze po přímé řeči, studenti na úrovni B1
Klíčová slova v angličtině
word order, inversion, subject-verb inversion, subject-operator inversion, quotation inversion, journalistic style, newspaper article, B1 students
Rozsah průvodní práce
94 s. (139 618 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá anglickou gramatickou inverzí a inverzními syntaktickými strukturami. V práci jsou popsány možnosti a frekvence využití daných syntaktických struktur a jejich využití v žurnalistickém stylu. Teoretická část práce vymezuje základní druhy gramatické inverze, inverzi úplnou a inverzi částečnou, a její další příbuzné jevy. Praktická část zkoumá pomocí korpusové analýzy písemné práce žáků na úrovni B1 v textech tvořených jako novinový článek. Cílem práce je porovnat výskyt a četnost gramatické inverze před a po výukové prezentaci daného gramatického jevu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to the English inversion and inverted constructions in journalistic style. The work describes the possibilities and frequencies of using these syntactical structures. The theoretical part of this thesis deals with basic types of inversion, subject-verb inversion and subject-operator inversion, and other similar patterns. The practical part of the work aims to examine the written work of B1 students in the texts created as a newspaper article before and after the presentation of the syntactic inversion with corpus analysis. It also determines the frequency of occurrence in students´ works.
Klíčová slova
slovosled, inverze, plná inverze, částečná inverze, novinový styl, novinový článek, inverze po přímé řeči, studenti na úrovni B1
Klíčová slova v angličtině
word order, inversion, subject-verb inversion, subject-operator inversion, quotation inversion, journalistic style, newspaper article, B1 students
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat inverzí a inverzními syntaktickými strukturami v angličtině.
Diplomantka pojedná anglický slovosled a dále pak především použití inverze a inverzních struktur v daném jazyce. Práce dále předloží možnosti a frekvenci využití daných syntaktických struktur v žurnalistickém stylu. Praktická část bude koncipována jako korpusová analýza písemných prací žáků na úrovni B1 v textech tvořených jako novinový článek. Autorka porovná výsledné hodnoty před prezentací syntaktické inverze a po ní. Z výzkumných dat bude vyvozen závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat inverzí a inverzními syntaktickými strukturami v angličtině.
Diplomantka pojedná anglický slovosled a dále pak především použití inverze a inverzních struktur v daném jazyce. Práce dále předloží možnosti a frekvenci využití daných syntaktických struktur v žurnalistickém stylu. Praktická část bude koncipována jako korpusová analýza písemných prací žáků na úrovni B1 v textech tvořených jako novinový článek. Autorka porovná výsledné hodnoty před prezentací syntaktické inverze a po ní. Z výzkumných dat bude vyvozen závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Biber, D. E. (1999). Longman grammar of spoken and written English. Harlow: Pearson education limited.
Biber, D. E. (2002). Longman student grammar of spoken and written English workbook. Harlow: Pearson education limited.
Birner, Betty J. (1994). Status and word order all analysis of English inversion. In Stephen Everson (ed.), language. Cambridge: CUP
Birner, Betty J. (2012). The discourse function of inversion in English. New York: Routledge
Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge, U.K: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Dorgeloh, H. (1997). Inversion in Modern English. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company
Dušková, L. (2006). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Furiaková, M. (2015). Word order errors in sentence patterns in writing of students of English
(Level B1). Praha: Akcent College.
Graffi, G. (2001). 200 Years of syntax: A critical survey. John Benjamins Publishing Company
Hall, N.; Shepheard, J. (1991). The anti-grammar grammar book. Harlow: Longman
Halliday, M.A.K. (1994). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold
Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. London: Longman
Huddleston, R. & G. K. Pullum (2002) The Cambridge grammar of the English language.
Cambridge: Cambridge University Press.
Jendrichovská, L. (2012). Journalistic style in English and specific features of newspaper headlines. Plzeň: Západočeská univerzita
Mort, S. (1992). Professional report writing. Hants: Gower House
Prado-Alonso, C. (2011). Full-verb inversion in written and spoken English. Bern: Peter Lang
Quirk, R., Greenbaum, S. (1976). A university grammar of English. London: Longman
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (1985). A grammar of contemporary English.
Quirk, R., Greenbaum, S. (1993). A student´s grammar of the English language. London: Longman.
Ricketson, M. (2004). Writing feature stories.How to research and write newspaper and magazine articles. Crows Nest: Allen & Unwin
Scrivener, J. (2011). Learning teaching (3rd. ed.). Oxford: Macmillan.
Tárnyiková, J. (2002). From text to texture: an introduction to processing strategies. 3rd ed. Olomouc: Palacký university.
Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Harlow: Longman.
Seznam doporučené literatury
Biber, D. E. (1999). Longman grammar of spoken and written English. Harlow: Pearson education limited.
Biber, D. E. (2002). Longman student grammar of spoken and written English workbook. Harlow: Pearson education limited.
Birner, Betty J. (1994). Status and word order all analysis of English inversion. In Stephen Everson (ed.), language. Cambridge: CUP
Birner, Betty J. (2012). The discourse function of inversion in English. New York: Routledge
Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge, U.K: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Dorgeloh, H. (1997). Inversion in Modern English. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company
Dušková, L. (2006). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Furiaková, M. (2015). Word order errors in sentence patterns in writing of students of English
(Level B1). Praha: Akcent College.
Graffi, G. (2001). 200 Years of syntax: A critical survey. John Benjamins Publishing Company
Hall, N.; Shepheard, J. (1991). The anti-grammar grammar book. Harlow: Longman
Halliday, M.A.K. (1994). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold
Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. London: Longman
Huddleston, R. & G. K. Pullum (2002) The Cambridge grammar of the English language.
Cambridge: Cambridge University Press.
Jendrichovská, L. (2012). Journalistic style in English and specific features of newspaper headlines. Plzeň: Západočeská univerzita
Mort, S. (1992). Professional report writing. Hants: Gower House
Prado-Alonso, C. (2011). Full-verb inversion in written and spoken English. Bern: Peter Lang
Quirk, R., Greenbaum, S. (1976). A university grammar of English. London: Longman
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (1985). A grammar of contemporary English.
Quirk, R., Greenbaum, S. (1993). A student´s grammar of the English language. London: Longman.
Ricketson, M. (2004). Writing feature stories.How to research and write newspaper and magazine articles. Crows Nest: Allen & Unwin
Scrivener, J. (2011). Learning teaching (3rd. ed.). Oxford: Macmillan.
Tárnyiková, J. (2002). From text to texture: an introduction to processing strategies. 3rd ed. Olomouc: Palacký university.
Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Harlow: Longman.