Předložená diplomová práce se věnuje projevům narušené komunikační schopnosti u žáků prvních tříd základních škol z různých regionů České republiky. Mezi skupiny jejího zájmu patří kromě dětí intaktních rovněž děti, které splňují diagnostická kritéria syndromu ADHD nebo žijí v odlišných kulturních podmínkách. Teoretická část práce vychází z analýzy odborné literatury. Obsahuje obecné poznatky o problematice narušené komunikační schopnosti, ADHD a odlišných kulturních podmínek a dále popisuje regionální charakteristiky zvolených krajů, které by mohly mít vliv na rozvoj komunikační schopnosti dítěte. Empirická část popisuje a analyzuje výsledky screeningového vyšetření, které zjišťovalo úroveň komunikačních schopností u jednotlivých dětí a zkoumalo možný vliv kraje, věku a přítomnosti znevýhodnění na tyto schopnosti.
Anotace v angličtině
The following thesis is focused on symptoms of communication disorder in first grade primary school pupils from different regions of the Czech Republic. The attention of the text is not only on "normal" children but also on children with ADHD or children from different cultural or social environment. Theoretical part of the thesis comes from analysis of technical bibliography. It contains general knowledge about communication disorder, ADHD and different social or cultural environment and it also includes regional characteristics of selected Czech regions, which can have an influence on communication skills of children. Empirical part of the thesis describes and analyses the results of a screening focused on level of communication skills in every single child and examines the possible influence of region, age, or existence of a handicap on this skills.
communication disorder, ADHD, sociocultural handicap
Rozsah průvodní práce
74 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se věnuje projevům narušené komunikační schopnosti u žáků prvních tříd základních škol z různých regionů České republiky. Mezi skupiny jejího zájmu patří kromě dětí intaktních rovněž děti, které splňují diagnostická kritéria syndromu ADHD nebo žijí v odlišných kulturních podmínkách. Teoretická část práce vychází z analýzy odborné literatury. Obsahuje obecné poznatky o problematice narušené komunikační schopnosti, ADHD a odlišných kulturních podmínek a dále popisuje regionální charakteristiky zvolených krajů, které by mohly mít vliv na rozvoj komunikační schopnosti dítěte. Empirická část popisuje a analyzuje výsledky screeningového vyšetření, které zjišťovalo úroveň komunikačních schopností u jednotlivých dětí a zkoumalo možný vliv kraje, věku a přítomnosti znevýhodnění na tyto schopnosti.
Anotace v angličtině
The following thesis is focused on symptoms of communication disorder in first grade primary school pupils from different regions of the Czech Republic. The attention of the text is not only on "normal" children but also on children with ADHD or children from different cultural or social environment. Theoretical part of the thesis comes from analysis of technical bibliography. It contains general knowledge about communication disorder, ADHD and different social or cultural environment and it also includes regional characteristics of selected Czech regions, which can have an influence on communication skills of children. Empirical part of the thesis describes and analyses the results of a screening focused on level of communication skills in every single child and examines the possible influence of region, age, or existence of a handicap on this skills.
communication disorder, ADHD, sociocultural handicap
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je porovnat jazykové schopnosti z hlediska všech jazykových rovin u dětí intaktních, dětí s ADHD a dětí z odlišných životních podmínek nebo odlišného kulturního prostředí, navštěvujících první třídy základních škol.
Práce se bude skládat z teoretické části, kde budou popsány jednotlivé jazykové roviny a nastíněna problematika ADHD a specifika dětí z odlišných životních podmínek nebo kulturního prostředí. Dále bude práce obsahovat empirickou část, kde bude popsán samotný výzkum. Výzkum bude realizován formou screeningového dotazníku ke zjišťování schopností v jednotlivých jazykových rovinách a výzkumným vzorkem budou děti z prvních tříd základních škol v různých regionech České republiky.
Předpokládaným výstupem empirické části bude nalezení shod a rozdílů v jazykových schopnostech intaktních dětí, dětí s ADHD a dětí z odlišných životních podmínek navštěvujících první třídu ZŠ a návrh opatření k vylepšení případných deficitů.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je porovnat jazykové schopnosti z hlediska všech jazykových rovin u dětí intaktních, dětí s ADHD a dětí z odlišných životních podmínek nebo odlišného kulturního prostředí, navštěvujících první třídy základních škol.
Práce se bude skládat z teoretické části, kde budou popsány jednotlivé jazykové roviny a nastíněna problematika ADHD a specifika dětí z odlišných životních podmínek nebo kulturního prostředí. Dále bude práce obsahovat empirickou část, kde bude popsán samotný výzkum. Výzkum bude realizován formou screeningového dotazníku ke zjišťování schopností v jednotlivých jazykových rovinách a výzkumným vzorkem budou děti z prvních tříd základních škol v různých regionech České republiky.
Předpokládaným výstupem empirické části bude nalezení shod a rozdílů v jazykových schopnostech intaktních dětí, dětí s ADHD a dětí z odlišných životních podmínek navštěvujících první třídu ZŠ a návrh opatření k vylepšení případných deficitů.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Mám dítě s ADHD: Rady pro rodiče, 1. vyd., Praha: Grada, 2015, 264 s., ISBN 978-80-247-5347-8
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese, 1. vyd. Praha: Portál, 2014, 816 s., ISBN 978-80-262-0696-5
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 304 s., ISBN 80-246-0181-8
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace, 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 200 s., ISBN 978-80-247-3181-0
PARRIGER, E. Language and Executive Functioning in Children with ADHD, University of Amsterdam: Amsterdam Center for Language and Communication, 2012, ISBN: 978 90 889 1504 8
DA PARMA, A., GEFFNER, D., MARTIN, N. (2011). Prevalence and nature of language impairment in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Contemporary Issues in Communication Sciences and Disorders, 28, 119-125. doi: 1092-5171/11/3802-0119.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie, 1. vyd., Brno: Paido, 2003, 156 s., ISBN 80-7315-038-7
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Mám dítě s ADHD: Rady pro rodiče, 1. vyd., Praha: Grada, 2015, 264 s., ISBN 978-80-247-5347-8
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese, 1. vyd. Praha: Portál, 2014, 816 s., ISBN 978-80-262-0696-5
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 304 s., ISBN 80-246-0181-8
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace, 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 200 s., ISBN 978-80-247-3181-0
PARRIGER, E. Language and Executive Functioning in Children with ADHD, University of Amsterdam: Amsterdam Center for Language and Communication, 2012, ISBN: 978 90 889 1504 8
DA PARMA, A., GEFFNER, D., MARTIN, N. (2011). Prevalence and nature of language impairment in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Contemporary Issues in Communication Sciences and Disorders, 28, 119-125. doi: 1092-5171/11/3802-0119.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie, 1. vyd., Brno: Paido, 2003, 156 s., ISBN 80-7315-038-7