Postupný rozvoj inkluzivního vzdělávání je jednou z nejvýznamnějších aktuálních výzev
v českém vzdělávacím systému. Bakalářská práce je proto tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluzivního vzdělávacího prostředí z pohledu žáků základních škol. Teoretická východiska jsou orientována na problematiku vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematiku inkluzivního vzdělávání, jeho východisek a podmínek realizace, legislativní rámec a strategie podpory inkluze v ČR a další. Praktická část je věnována prezentaci výzkumného šetření orientovaného na analýzu hodnocení vybraných aspektů inkluzivní školy z pohledu žáků 2. stupně základních škol. V rámci sběru dat bylo využito dotazníků se škálovanými položkami a mikropříběhy. Výstupem práce je formulace doporučení pro možné pozitivní ovlivňování názorů a stanovisek žáků směrem k přijímání odlišnosti a podpoře důležitých prvků inkluzivního vzdělávacího prostředí.
Anotace v angličtině
The development of inclusive education is one of the most important current challenges in the Czech educational system. The bachelor thesis is therefore thematically focused on the evaluation of selected aspects of the inclusive educational environment from the elementary school pupils´ point of view. The theoretical background is focused on the issue of education of children and pupils with special educational needs, issues of inclusive education, its origins and conditions of implementation, legislative framework and strategy for the support of inclusion in the Czech Republic etc. The practical part is focused on the presentation of a research survey aimed on the analysis of the evaluation of selected aspects of the inclusive school from the point of view of the 2nd grade elementary schools pupils. In our research survey, questionnaires with scaled items and micro-stories were used. The output of the thesis is the formulation of recommendations for positively influencing opinions and attitudes of pupils in order to accept differences and to support important elements of an inclusive educational environment.
Klíčová slova
Speciální vzdělávací potřeby, Znevýhodnění, Integrace, Inkluzivní vzdělávání, Podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Special Educational Needs, Handicap, Integration, Inclusive Education, Supportive Measures.
Rozsah průvodní práce
62 s. (112 051 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Postupný rozvoj inkluzivního vzdělávání je jednou z nejvýznamnějších aktuálních výzev
v českém vzdělávacím systému. Bakalářská práce je proto tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluzivního vzdělávacího prostředí z pohledu žáků základních škol. Teoretická východiska jsou orientována na problematiku vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematiku inkluzivního vzdělávání, jeho východisek a podmínek realizace, legislativní rámec a strategie podpory inkluze v ČR a další. Praktická část je věnována prezentaci výzkumného šetření orientovaného na analýzu hodnocení vybraných aspektů inkluzivní školy z pohledu žáků 2. stupně základních škol. V rámci sběru dat bylo využito dotazníků se škálovanými položkami a mikropříběhy. Výstupem práce je formulace doporučení pro možné pozitivní ovlivňování názorů a stanovisek žáků směrem k přijímání odlišnosti a podpoře důležitých prvků inkluzivního vzdělávacího prostředí.
Anotace v angličtině
The development of inclusive education is one of the most important current challenges in the Czech educational system. The bachelor thesis is therefore thematically focused on the evaluation of selected aspects of the inclusive educational environment from the elementary school pupils´ point of view. The theoretical background is focused on the issue of education of children and pupils with special educational needs, issues of inclusive education, its origins and conditions of implementation, legislative framework and strategy for the support of inclusion in the Czech Republic etc. The practical part is focused on the presentation of a research survey aimed on the analysis of the evaluation of selected aspects of the inclusive school from the point of view of the 2nd grade elementary schools pupils. In our research survey, questionnaires with scaled items and micro-stories were used. The output of the thesis is the formulation of recommendations for positively influencing opinions and attitudes of pupils in order to accept differences and to support important elements of an inclusive educational environment.
Klíčová slova
Speciální vzdělávací potřeby, Znevýhodnění, Integrace, Inkluzivní vzdělávání, Podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Special Educational Needs, Handicap, Integration, Inclusive Education, Supportive Measures.
Zásady pro vypracování
Postupný rozvoj inkluzivního vzdělávání je jednou z nejvýznamnějších aktuálních výzev v českém vzdělávacím systému. Bakalářská práce bude proto tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluzivního vzdělávacího prostředí z pohledu žáků základních škol. Teoretická východiska budou orientována na problematiku vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematiku inkluzivního vzdělávání, jeho východisek a podmínek realizace, legislativní rámec
a strategie podpory inkluze v ČR a další. Praktická část bude věnována prezentaci výzkumného šetření orientovaného na analýzu hodnocení vybraných aspektů inkluzivní školy z pohledu žáků 2. stupně základních škol. V rámci sběru dat bude využito dotazníků s převážně otevřenými a škálovanými položkami a mikropříběhy. Výstupem práce bude formulace doporučení pro možné pozitivní ovlivňování názorů a stanovisek žáků směrem k přijímání odlišnosti a podpoře důležitých prvků inkluzivního vzdělávacího prostředí.
Zásady pro vypracování
Postupný rozvoj inkluzivního vzdělávání je jednou z nejvýznamnějších aktuálních výzev v českém vzdělávacím systému. Bakalářská práce bude proto tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluzivního vzdělávacího prostředí z pohledu žáků základních škol. Teoretická východiska budou orientována na problematiku vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematiku inkluzivního vzdělávání, jeho východisek a podmínek realizace, legislativní rámec
a strategie podpory inkluze v ČR a další. Praktická část bude věnována prezentaci výzkumného šetření orientovaného na analýzu hodnocení vybraných aspektů inkluzivní školy z pohledu žáků 2. stupně základních škol. V rámci sběru dat bude využito dotazníků s převážně otevřenými a škálovanými položkami a mikropříběhy. Výstupem práce bude formulace doporučení pro možné pozitivní ovlivňování názorů a stanovisek žáků směrem k přijímání odlišnosti a podpoře důležitých prvků inkluzivního vzdělávacího prostředí.
Seznam doporučené literatury
BOOTH, Tony., AINSCOW, Mel. Ukazatel inkluze. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus, 2007. 109 s. ISBN 80-903598-5-X.
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. (Ed.). Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-083-9
FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jiří., SVOBODA, Zdeněk., ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
HÁJKOVÁ, Vanda.; STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LEBEER, J (ed.) a kol. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: nakladatelství Portál, 2006. ISBN 80-7367-103-4.
LECHTA, Viktor. (Ed.) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Národní akční plán inkluzivního vzdělávání [on-line] MŠMT, 2010. Dostupné z:
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra. a kol. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. 136 s. ISBN 978-80-7552-009-8.
Seznam doporučené literatury
BOOTH, Tony., AINSCOW, Mel. Ukazatel inkluze. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus, 2007. 109 s. ISBN 80-903598-5-X.
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. (Ed.). Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-083-9
FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jiří., SVOBODA, Zdeněk., ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
HÁJKOVÁ, Vanda.; STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LEBEER, J (ed.) a kol. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: nakladatelství Portál, 2006. ISBN 80-7367-103-4.
LECHTA, Viktor. (Ed.) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Národní akční plán inkluzivního vzdělávání [on-line] MŠMT, 2010. Dostupné z:
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra. a kol. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. 136 s. ISBN 978-80-7552-009-8.