Bakalářská práce se zaměřuje na možnosti výuky pohádek v mateřské škole pomocí
interaktivní tabule. Teoretická část práce se zabývá pohádkou, jejími znaky, funkcí, vznikem a vlivem na předškolní děti. Dále se zabývá interaktivní tabulí, jejím vznikem a možnostmi výukových materiálů. Praktická část se zabývá několika pohádkovými příběhy a vlastní tvorbou výukových materiálů. Cílem je pro děti vytvořit zajímavé výukové materiály a zapojit je do jednotlivých činností.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the teaching of fairy tales in kindergarten through interactive whiteboard. The theoretical part deals with the tale, its features, functions, origin and impact on preschool children. It also deals with interactive whiteboards, its origins and possibilities of teaching materials. The practical part deals with several fairy tales and own production of teaching materials. The goal is for children to create interesting teaching materials and engage in various activities.
Klíčová slova
Pohádka, Dítě předškolního věku, Interaktivní tabule, Výukový materiál
Bakalářská práce se zaměřuje na možnosti výuky pohádek v mateřské škole pomocí
interaktivní tabule. Teoretická část práce se zabývá pohádkou, jejími znaky, funkcí, vznikem a vlivem na předškolní děti. Dále se zabývá interaktivní tabulí, jejím vznikem a možnostmi výukových materiálů. Praktická část se zabývá několika pohádkovými příběhy a vlastní tvorbou výukových materiálů. Cílem je pro děti vytvořit zajímavé výukové materiály a zapojit je do jednotlivých činností.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the teaching of fairy tales in kindergarten through interactive whiteboard. The theoretical part deals with the tale, its features, functions, origin and impact on preschool children. It also deals with interactive whiteboards, its origins and possibilities of teaching materials. The practical part deals with several fairy tales and own production of teaching materials. The goal is for children to create interesting teaching materials and engage in various activities.
Klíčová slova
Pohádka, Dítě předškolního věku, Interaktivní tabule, Výukový materiál
1. Seznámení se se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. 2. Nastudování odborné literatury týkající se tématu bakalářské práce, excerpce a doplnění vlastním komentářem. 3. Zpracování teoretické části bakalářské práce, která bude obsahovat kapitoly zaměřené na pohádku, specifika dítěte předškolního věku, interaktivní tabuli. 4. Příprava praktické části - zpracovat pohádku s využitím interaktivní tabule pro děti předškolního věku a dalších vhodných pomůcek. 5. Realizace pohádky s využitím interaktivní tabule a dalších pomůcek v MŠ s následnou reflexí realizovaných činností dětí. 6. Závěr - shrnutí. Doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. 2. Nastudování odborné literatury týkající se tématu bakalářské práce, excerpce a doplnění vlastním komentářem. 3. Zpracování teoretické části bakalářské práce, která bude obsahovat kapitoly zaměřené na pohádku, specifika dítěte předškolního věku, interaktivní tabuli. 4. Příprava praktické části - zpracovat pohádku s využitím interaktivní tabule pro děti předškolního věku a dalších vhodných pomůcek. 5. Realizace pohádky s využitím interaktivní tabule a dalších pomůcek v MŠ s následnou reflexí realizovaných činností dětí. 6. Závěr - shrnutí. Doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. První vydání. Praha: Portál, s. r. o., 2003. ISBN 80-7178-799-x.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 171 s. ISBN 80-247-0738-1.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 131 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-414.
PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 1.vyd. Praha: Albatros, 1989.13-864-89 12/1.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
BANNISTER, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
DOSTÁL, Jiří (ed.). Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.
Seznam doporučené literatury
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. První vydání. Praha: Portál, s. r. o., 2003. ISBN 80-7178-799-x.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 171 s. ISBN 80-247-0738-1.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 131 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-414.
PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 1.vyd. Praha: Albatros, 1989.13-864-89 12/1.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
BANNISTER, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
DOSTÁL, Jiří (ed.). Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.