Bakalářská práce je zaměřena na kompetence asistentů pedagoga, kteří pracují
se zrakově postiženými žáky na základní škole. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu asistent pedagoga a na seznámení se s náplní práce asistenta pedagoga. Dále se teoretická část zaměřuje na vymezení zrakového postižení a na práci se zrakově postiženými žáky. Empirická část je soustředěna na metodologii kvantitativního výzkumu formou elektronického dotazníkového šetření s následnou analýzou získaných dat. Data byla získána srovnáním vyplněných dotazníků, kdy jeden byl určený pro asistenty pedagoga a druhý pro pedagogy, kteří pracují se zrakově postiženými. Cílem výzkumu je zjistit, jaké vlastnosti a dovednosti očekávají pedagogové od asistentů pedagoga při práci se zrakově postiženými a zda i asistenti pedagoga považují tyto vlastnosti a dovednosti pro svou práci za důležité.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the competences of teaching assistants who works with visually impaired pupils. The theoretical part discusses the term "teaching assistant" and describes the responsibilities of such person. Moreover, it focuses on the ranges of visual impairment and on the work with pupils that are disabled in this way. The empirical part of this thesis deals with methodology of the quantitative research that was performed by the mean of electronical questionnaire. The data that were collected in this way were then analysed. The filled questionnaires were compared one of the questionnaires was intended for the teaching assistants while the second one was intended for the teachers who work with visually impaired students. The goal of this research was to determine what qualities and skills are being expected by the teachers from the teaching assistants and whether the teaching assistants consider these skills to be important for their work as well.
teaching assistant, the competences of teaching assistant, visual impairment, the education of visually impaired people, the requirements of teachers
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na kompetence asistentů pedagoga, kteří pracují
se zrakově postiženými žáky na základní škole. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu asistent pedagoga a na seznámení se s náplní práce asistenta pedagoga. Dále se teoretická část zaměřuje na vymezení zrakového postižení a na práci se zrakově postiženými žáky. Empirická část je soustředěna na metodologii kvantitativního výzkumu formou elektronického dotazníkového šetření s následnou analýzou získaných dat. Data byla získána srovnáním vyplněných dotazníků, kdy jeden byl určený pro asistenty pedagoga a druhý pro pedagogy, kteří pracují se zrakově postiženými. Cílem výzkumu je zjistit, jaké vlastnosti a dovednosti očekávají pedagogové od asistentů pedagoga při práci se zrakově postiženými a zda i asistenti pedagoga považují tyto vlastnosti a dovednosti pro svou práci za důležité.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the competences of teaching assistants who works with visually impaired pupils. The theoretical part discusses the term "teaching assistant" and describes the responsibilities of such person. Moreover, it focuses on the ranges of visual impairment and on the work with pupils that are disabled in this way. The empirical part of this thesis deals with methodology of the quantitative research that was performed by the mean of electronical questionnaire. The data that were collected in this way were then analysed. The filled questionnaires were compared one of the questionnaires was intended for the teaching assistants while the second one was intended for the teachers who work with visually impaired students. The goal of this research was to determine what qualities and skills are being expected by the teachers from the teaching assistants and whether the teaching assistants consider these skills to be important for their work as well.
teaching assistant, the competences of teaching assistant, visual impairment, the education of visually impaired people, the requirements of teachers
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech a ve sbornících.
2) Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. V teoretické části se zaměřit na kompetence a potřebné dovednosti asistentů pedagoga, kteří pracují se zrakově postiženými žáky na základním stupni vzdělávání.
3) V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu asistentů pedagoga na základním stupni vzdělávání. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření. Zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
4) Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro školní praxi.
5) Při zpracování BP se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání BP a DP na PF UJEP."
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech a ve sbornících.
2) Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. V teoretické části se zaměřit na kompetence a potřebné dovednosti asistentů pedagoga, kteří pracují se zrakově postiženými žáky na základním stupni vzdělávání.
3) V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu asistentů pedagoga na základním stupni vzdělávání. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření. Zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
4) Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro školní praxi.
5) Při zpracování BP se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání BP a DP na PF UJEP."
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. [2. upr. vyd.]. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Dashöfer, c2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. [2. upr. vyd.]. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Dashöfer, c2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.