Cílem bakalářské práce je na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření komparace volnočasových aktivit seniorů v rámci institucionální a domácí péče. Bakalářská práce se proto skládá z teoretické a empirické části.
V teoretické části se zaobíráme obecnou charakteristickou volného času a aspekty ovlivňující prožívání volného času. Z hlediska zaměření bakalářské práce se podrobněji věnujeme období stárnutí a stáří. V neposlední řadě obecné charakteristice vybraných zařízení věnujících se péči o seniory a sociálními službami.
Výzkumné šetření realizované v rámci empirické části práce bylo zaměřeno na analýzu a komparaci volnočasových aktivit seniorů v rámci institucionální a cí péče. První skupinu respondentů, kteří se zúčastnili výzkumného šetření, tvořilo 60 seniorů nacházející se v institucionální péči a druhou 60 seniorů v domácí péči. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením bylo využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z hlediska analýzy nominálních dat výzkumného šetření byla využita statistická metoda, konkrétně test dobré shody chí-kvadrát.
Z vyhodnocení vyplývá, že nebyly ve výzkumném vzorku zjištěny zásadní rozdíly z hlediska volnočasových aktivit.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the comparison of the leisure activities of seniors in the institutional and home care on the basis of a comprehensive theoretical analysis and the conducted research investigation. Bachelor thesis therefore consists of the theoretical and empirical parts.
In the theoretical part we deal with the general characteristic of free time and aspects affecting the experience of free time. In terms of the focus of the bachelor thesis in more detail we devote a period of aging and old age. Last but not least, the general characteristics of the selected facilities dedicated to the care of the ly and social services. Last but not least, we devote to the general characteristics of the selected devices that are devoted to the care of the elderly and social services.
The research implemented in the framework of the empirical part of the work was focused on the analysis and comparison of leisure activities of the elderly in the context of institutional and home care. The first group of respondents, who participated in the research survey consisted of 60 seniors located in institutional care and the other 60 seniors in home care. For the statistical evaluation of the data obtained by the questionnaire survey was used the appropriate type of t-test for comparison of the arithmetic means of two independent samples of data. From the view-point of the nominal data analysis was used the statistical method, in the concrete the test good agreement chí-square. From the evaluation results that were not identified fundamental differences in terms of leisure activities in the research sample.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, senioři v rámci institucionální a domácí péče, dotazník, volný čas, t-test, test dobré shody chí-kvadrát
Klíčová slova v angličtině
leisure activities, seniors in the context of institutional and home care, questionnaire, leisure, t-test, test of good agreement chí-kvadrat
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření komparace volnočasových aktivit seniorů v rámci institucionální a domácí péče. Bakalářská práce se proto skládá z teoretické a empirické části.
V teoretické části se zaobíráme obecnou charakteristickou volného času a aspekty ovlivňující prožívání volného času. Z hlediska zaměření bakalářské práce se podrobněji věnujeme období stárnutí a stáří. V neposlední řadě obecné charakteristice vybraných zařízení věnujících se péči o seniory a sociálními službami.
Výzkumné šetření realizované v rámci empirické části práce bylo zaměřeno na analýzu a komparaci volnočasových aktivit seniorů v rámci institucionální a cí péče. První skupinu respondentů, kteří se zúčastnili výzkumného šetření, tvořilo 60 seniorů nacházející se v institucionální péči a druhou 60 seniorů v domácí péči. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením bylo využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z hlediska analýzy nominálních dat výzkumného šetření byla využita statistická metoda, konkrétně test dobré shody chí-kvadrát.
Z vyhodnocení vyplývá, že nebyly ve výzkumném vzorku zjištěny zásadní rozdíly z hlediska volnočasových aktivit.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the comparison of the leisure activities of seniors in the institutional and home care on the basis of a comprehensive theoretical analysis and the conducted research investigation. Bachelor thesis therefore consists of the theoretical and empirical parts.
In the theoretical part we deal with the general characteristic of free time and aspects affecting the experience of free time. In terms of the focus of the bachelor thesis in more detail we devote a period of aging and old age. Last but not least, the general characteristics of the selected facilities dedicated to the care of the ly and social services. Last but not least, we devote to the general characteristics of the selected devices that are devoted to the care of the elderly and social services.
The research implemented in the framework of the empirical part of the work was focused on the analysis and comparison of leisure activities of the elderly in the context of institutional and home care. The first group of respondents, who participated in the research survey consisted of 60 seniors located in institutional care and the other 60 seniors in home care. For the statistical evaluation of the data obtained by the questionnaire survey was used the appropriate type of t-test for comparison of the arithmetic means of two independent samples of data. From the view-point of the nominal data analysis was used the statistical method, in the concrete the test good agreement chí-square. From the evaluation results that were not identified fundamental differences in terms of leisure activities in the research sample.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, senioři v rámci institucionální a domácí péče, dotazník, volný čas, t-test, test dobré shody chí-kvadrát
Klíčová slova v angličtině
leisure activities, seniors in the context of institutional and home care, questionnaire, leisure, t-test, test of good agreement chí-kvadrat
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Literární rešerše studované problematiky ve vztahu k volnočasovým aktivitám seniorů v domovech pro seniory a žijících v domácím prostředí.
3. Příprava projektu výzkumu (formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz). V rámci výzkumu bude sledováno a porovnáváno trávení volného času a nabídka volnočasových aktivit seniorů v domovech pro seniory a v rámci domácí péče a dále hodnocení spokojenosti s těmito aktivitami.
4. Příprava výzkumných metod a nástrojů (dotazník, škálování).
5. Ověření vytvořených výzkumných nástrojů v rámci předvýzkumu a jejich případná optimalizace.
6. Realizace vlastní výzkumné studie, provedení komparační analýzy zaměřené na trávení volného času, hodnocení spokojenosti s náplní volného času a volnočasovými aktivitami u seniorů v domovech pro seniory a žijících v domácím prostředí (dohromady cca 100 respondentů).
7. Vyhodnocení výzkumné studie, statistická analýza získaných dat.
8. Diskuse zjištěných skutečností, formulace obecněji platných závěrů a doporučení pro praxi.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Literární rešerše studované problematiky ve vztahu k volnočasovým aktivitám seniorů v domovech pro seniory a žijících v domácím prostředí.
3. Příprava projektu výzkumu (formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz). V rámci výzkumu bude sledováno a porovnáváno trávení volného času a nabídka volnočasových aktivit seniorů v domovech pro seniory a v rámci domácí péče a dále hodnocení spokojenosti s těmito aktivitami.
4. Příprava výzkumných metod a nástrojů (dotazník, škálování).
5. Ověření vytvořených výzkumných nástrojů v rámci předvýzkumu a jejich případná optimalizace.
6. Realizace vlastní výzkumné studie, provedení komparační analýzy zaměřené na trávení volného času, hodnocení spokojenosti s náplní volného času a volnočasovými aktivitami u seniorů v domovech pro seniory a žijících v domácím prostředí (dohromady cca 100 respondentů).
7. Vyhodnocení výzkumné studie, statistická analýza získaných dat.
8. Diskuse zjištěných skutečností, formulace obecněji platných závěrů a doporučení pro praxi.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247- 2580-2., GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6., HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-473-1., HAŠKOVCOVÁ, H. 2010. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brein Team. ISBN 978-80-87109-19-9., CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4., MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3148-3., MŰHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2., ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6., TOPINKOVÁ, E. Geriatrie pro praxi. Praha: Galén, 2005. ISBN 978-80-7262-365-5.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247- 2580-2., GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6., HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-473-1., HAŠKOVCOVÁ, H. 2010. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brein Team. ISBN 978-80-87109-19-9., CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4., MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3148-3., MŰHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2., ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6., TOPINKOVÁ, E. Geriatrie pro praxi. Praha: Galén, 2005. ISBN 978-80-7262-365-5.