Bakalářská práce s názvem Propojení výtvarných činností a environmentální výchovy v mateřské škole je rozdělena na dvě hlavní části teoretickou
a praktickou. V teoretické části je práce zaměřena na výtvarné činnosti
a environmentální výchovu v mateřské škole a je doplněna o Land Art, který je úzce spojen s tématem práce a informuje nás o historii a osobnostech tohoto směru. V praktické části se práce zabývá výtvarným projektem v MŠ a propojením výtvarných činností s environmentální výchovou. Výtvarný projekt obsahuje přípravy a vlastní činnost dětí a je doplněn fotodokumentací dětí. Součástí praktické části je také autorský cyklus. Cílem práce je ukázat dětem nový pohled na výtvarné činnosti v přírodě, ukázat jim různé možnosti tvorby v přírodě a umožnit jim získat nové zkušenosti a zážitky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Preschool Interconnection of Art Activities and Environmental Education is divided into two main parts theoretical and practical. The theoretical part is focused on art activities and their combination with environmental education in nursery schools. This part includes Land Art which is closely related to the main topic. It also informs about history and leading figures of Land Art.The practical part is focused on the particular nursery school art project and the practical interconnection of the art activities and the environmental education. The art project includes activity preparations and real children activities supported by photo documentation of the children. There is also author's series in the practical part. The aim of the thesis is to mediate children completely new attitude to the outdoor art activities, to show them different options of outdoor art activities and enable them to find new experiences and sensations by creating
Nursery school (Kindergarten), Pre-school age, Arts and crafts, Art project, Land Art, Environmental education
Rozsah průvodní práce
115 s. (99 194 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Propojení výtvarných činností a environmentální výchovy v mateřské škole je rozdělena na dvě hlavní části teoretickou
a praktickou. V teoretické části je práce zaměřena na výtvarné činnosti
a environmentální výchovu v mateřské škole a je doplněna o Land Art, který je úzce spojen s tématem práce a informuje nás o historii a osobnostech tohoto směru. V praktické části se práce zabývá výtvarným projektem v MŠ a propojením výtvarných činností s environmentální výchovou. Výtvarný projekt obsahuje přípravy a vlastní činnost dětí a je doplněn fotodokumentací dětí. Součástí praktické části je také autorský cyklus. Cílem práce je ukázat dětem nový pohled na výtvarné činnosti v přírodě, ukázat jim různé možnosti tvorby v přírodě a umožnit jim získat nové zkušenosti a zážitky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Preschool Interconnection of Art Activities and Environmental Education is divided into two main parts theoretical and practical. The theoretical part is focused on art activities and their combination with environmental education in nursery schools. This part includes Land Art which is closely related to the main topic. It also informs about history and leading figures of Land Art.The practical part is focused on the particular nursery school art project and the practical interconnection of the art activities and the environmental education. The art project includes activity preparations and real children activities supported by photo documentation of the children. There is also author's series in the practical part. The aim of the thesis is to mediate children completely new attitude to the outdoor art activities, to show them different options of outdoor art activities and enable them to find new experiences and sensations by creating
Nursery school (Kindergarten), Pre-school age, Arts and crafts, Art project, Land Art, Environmental education
Zásady pro vypracování
1.Seznámení s aktuální směrnicí a její dodržování.
2.Prostudování vybrané odborné literatury a jiných zdrojů, které se týkají mého tématu.
3.Stanovení náplně a cílů bakalářské práce.
4.Průběžná konzultace s vedoucím práce.
5.Teoretická část bakalářské práce.
a.Metodika a didaktika výtvarných činností.
b.Vývoj dětí předškolního věku v oblasti výtvarných činností.
c.Environmentální výchova u dětí předškolního věku historie a pojetí v kurikulárních dokumentech.
d.Využití land-artu.
e.Cílová skupina dětí, se kterou budu pracovat při výtvarných činnostech.
6.Praktická část.
a.Autorský cyklus.
b.Celoroční výtvarný projekt (jaro, léto, podzim, zima)- motivace, časová dotace, techniky, obecné cíle, výtvarné cíle
a výtvarná činnost propojená s environmentální výchovou.
c.Realizace projektu.
7.Fotodokumentace, zhodnocení, závěr.
Zásady pro vypracování
1.Seznámení s aktuální směrnicí a její dodržování.
2.Prostudování vybrané odborné literatury a jiných zdrojů, které se týkají mého tématu.
3.Stanovení náplně a cílů bakalářské práce.
4.Průběžná konzultace s vedoucím práce.
5.Teoretická část bakalářské práce.
a.Metodika a didaktika výtvarných činností.
b.Vývoj dětí předškolního věku v oblasti výtvarných činností.
c.Environmentální výchova u dětí předškolního věku historie a pojetí v kurikulárních dokumentech.
d.Využití land-artu.
e.Cílová skupina dětí, se kterou budu pracovat při výtvarných činnostech.
6.Praktická část.
a.Autorský cyklus.
b.Celoroční výtvarný projekt (jaro, léto, podzim, zima)- motivace, časová dotace, techniky, obecné cíle, výtvarné cíle
a výtvarná činnost propojená s environmentální výchovou.
c.Realizace projektu.
7.Fotodokumentace, zhodnocení, závěr.
Seznam doporučené literatury
1.VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
2.LÉBLOVÁ, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN
978-80-262-0094-9.
3.JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Jana HAVLOVÁ. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-166-3.
4.NOVÁKOVÁ, Dana. Ekologická výchova nejmenších a malých: celoroční projekt v MŠ. Praha: Josef Marek - Proeko, 2001. ISBN 80-903003-0-8.
5.KROUFEK, Roman a Jana KROUFKOVÁ. Environmentální výchova v MŠ.
6.CIKÁNOVÁ, Karla a Michal SEDLÁK. Výtvarná výchova k projektu environmentálního vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2007.
7.CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, štětcem nebo počítačovou myší. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-74960-82-6
8.HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-30-5.
Seznam doporučené literatury
1.VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
2.LÉBLOVÁ, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN
978-80-262-0094-9.
3.JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Jana HAVLOVÁ. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-166-3.
4.NOVÁKOVÁ, Dana. Ekologická výchova nejmenších a malých: celoroční projekt v MŠ. Praha: Josef Marek - Proeko, 2001. ISBN 80-903003-0-8.
5.KROUFEK, Roman a Jana KROUFKOVÁ. Environmentální výchova v MŠ.
6.CIKÁNOVÁ, Karla a Michal SEDLÁK. Výtvarná výchova k projektu environmentálního vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2007.
7.CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, štětcem nebo počítačovou myší. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-74960-82-6
8.HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-30-5.