Nedílnou součástí četby pro děti a mládež je dozajista i uměleckonaučná literatura. Dojeho repertoáru přispívá svými literárními počiny i současná česká spisovatelka Klára Smolíková. A právě tématem této bakalářské práce je analýza vybraných publikací této autorky, užité didaktické metody, funkce autorčiny tvorby a srovnání s jiným typem vyučovacích textů.
Anotace v angličtině
The part and parcel of reading for young children and teenager is for sure educative literature. Czech writer Klara Smolikova is also participating in the grow of this literature registry. The topic of this Bachelor thesis will be publications of Klara Smolikova, which will be analysed as well as use of didactic methodd, function of the autors text and comparing them to other educative texts.
Klíčová slova
Uměleckonaučná literatura, historická próza, husitství, Klára Smolíková, Jan Hus
Klíčová slova v angličtině
Educative literature, Historical prose, Hussitism, Klara Smolikova, John Hus
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Nedílnou součástí četby pro děti a mládež je dozajista i uměleckonaučná literatura. Dojeho repertoáru přispívá svými literárními počiny i současná česká spisovatelka Klára Smolíková. A právě tématem této bakalářské práce je analýza vybraných publikací této autorky, užité didaktické metody, funkce autorčiny tvorby a srovnání s jiným typem vyučovacích textů.
Anotace v angličtině
The part and parcel of reading for young children and teenager is for sure educative literature. Czech writer Klara Smolikova is also participating in the grow of this literature registry. The topic of this Bachelor thesis will be publications of Klara Smolikova, which will be analysed as well as use of didactic methodd, function of the autors text and comparing them to other educative texts.
Klíčová slova
Uměleckonaučná literatura, historická próza, husitství, Klára Smolíková, Jan Hus
Klíčová slova v angličtině
Educative literature, Historical prose, Hussitism, Klara Smolikova, John Hus
Zásady pro vypracování
studium umělecko-naučné tvorby Kláry Smolíkové
charakteristika jednotlivých publikací a popis dílčích intencí a funkcí autorčiny tvorby
popis repertoáru formativního působení v jednotlivých částech pojednávaných knih
charakteristika učebních forem a metod, které autorka využívá
rekonstrukce výsledného obrazu husitské doby, kterou popisují pojednávané publikace
zvážení předností a eventuálních nevýhod takto pojatých textů
srovnání s jiným typem učebních textů, které se zabývají husitstvím
sumarizace závěrů
Zásady pro vypracování
studium umělecko-naučné tvorby Kláry Smolíkové
charakteristika jednotlivých publikací a popis dílčích intencí a funkcí autorčiny tvorby
popis repertoáru formativního působení v jednotlivých částech pojednávaných knih
charakteristika učebních forem a metod, které autorka využívá
rekonstrukce výsledného obrazu husitské doby, kterou popisují pojednávané publikace
zvážení předností a eventuálních nevýhod takto pojatých textů
srovnání s jiným typem učebních textů, které se zabývají husitstvím
sumarizace závěrů
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, Jana a kol., Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha 2006.
POLÁK, Josef, Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže, Praha 1987.
GENČIOVÁ, Miroslava, Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu), Praha 1984.
CHALOUPKA, Otakar, NEZKUSIL, Vladimír, Vybrané kapitoly z teorie dětské knihy III, Praha 1979.
CHALOUPKA, Otakar, O literatuře pro děti, Praha 1989.
KREISLOVÁ, Antonie, Úvod do studia literatury pro děti a mládež, Ústí nad Labem 1983.
GRACOVÁ, Blažena, LABISCHOVÁ, Denisa, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2009.
ČAPEK, Robert, Moderní didaktika, Praha 2015.
SKALKOVÁ, Jarmila, Obecná didaktika, Praha 2007.
MAŇÁK, Josef, ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003.
KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor, Praktické využití aktivizačních metod ve výuce, Praha 2007.
PASCH, Marvin, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 2005.
HNÍK, Ondřej, Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru, Praha 2014.
DRMOLOVÁ, J., Historická próza v klasické éře české literatury pro mládež, Olomouc 1970.
REISSNER, Martin, Česká literatura pro děti a mládež. Reflexe vybraných východisek a stavu, Brno 2006.
GENČIOVÁ, Miroslava, Zamyšlení k problému historismu v literatuře pro děti a mládež, Zlatý máj, 1989, roč. 23, č. 2.
REISSNER, Martin, Česká uměleckonaučná literatura, Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury, 2006, roč. 11, č. 1.
TOMAN, J., Myšlení o uměleckonaučné literatuře, Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury, 2003, roč. 8, č. 3.
CHALOUPKA, Otakar, Uměleckonaučná literatura pro děti: referáty a diskusní příspěvky, Praha 1981.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, Jana a kol., Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha 2006.
POLÁK, Josef, Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže, Praha 1987.
GENČIOVÁ, Miroslava, Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu), Praha 1984.
CHALOUPKA, Otakar, NEZKUSIL, Vladimír, Vybrané kapitoly z teorie dětské knihy III, Praha 1979.
CHALOUPKA, Otakar, O literatuře pro děti, Praha 1989.
KREISLOVÁ, Antonie, Úvod do studia literatury pro děti a mládež, Ústí nad Labem 1983.
GRACOVÁ, Blažena, LABISCHOVÁ, Denisa, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2009.
ČAPEK, Robert, Moderní didaktika, Praha 2015.
SKALKOVÁ, Jarmila, Obecná didaktika, Praha 2007.
MAŇÁK, Josef, ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003.
KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor, Praktické využití aktivizačních metod ve výuce, Praha 2007.
PASCH, Marvin, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 2005.
HNÍK, Ondřej, Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru, Praha 2014.
DRMOLOVÁ, J., Historická próza v klasické éře české literatury pro mládež, Olomouc 1970.
REISSNER, Martin, Česká literatura pro děti a mládež. Reflexe vybraných východisek a stavu, Brno 2006.
GENČIOVÁ, Miroslava, Zamyšlení k problému historismu v literatuře pro děti a mládež, Zlatý máj, 1989, roč. 23, č. 2.
REISSNER, Martin, Česká uměleckonaučná literatura, Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury, 2006, roč. 11, č. 1.
TOMAN, J., Myšlení o uměleckonaučné literatuře, Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury, 2003, roč. 8, č. 3.
CHALOUPKA, Otakar, Uměleckonaučná literatura pro děti: referáty a diskusní příspěvky, Praha 1981.