V teoretické části se tato diplomová práce zabývá staršími metodami, které komunikační metodě předcházely a historií oboru čeština pro cizince a angličtina pro cizince.
Praktická část se potom zaměřuje na analýzu a vyhodnocení čtyř učebnic češtiny pro cizince z hlediska moderních vyučovacích metod, se zaměřením na komunikační metodu. Jmenovitě se jedná o učebnice Communicative Czech od Ivany Reškové a Magdalény Pintarové, Easy Czech Express 1 od Lídy Holé, Czech Elementary od Ondřeje Štindla a Czech for English Speakers od Jany Hejtmákové.
V závěru praktické části tato práce poskytuje doplňující aktivity k výše zmíněným učebnicím, s přihlédnutím ke komunikační metodě a jiným moderním vyučovacím metodám.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis deals with the antecedent methods to Communicative method and with the history of English language as a foreign language and Czech language as a foreign language.
The practical part analyses and evaluates the four course books of Czech language for foreigners considering the modern teaching methods, with the special focus on Communicative method. This diploma thesis deals namely with the following course books: Communicative Czech written by Ivana Rešková and Magdaléna Pintarová, Easy Czech Express 1 by Lída Holá, Czech Elementary by Ondřej Štindl and Czech for English Speakers by Jana Hejtmáková.
Concluding the practical part additional material to the mentioned course books can be found with consideration to the Communicative method and other modern methods of teaching.
Klíčová slova
Čeština jako cizí jazyk, učebnice, metody vyučování cizím jazykům, komunikační metoda, doplňkové aktivity k učebnicím češtiny jako cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
Czech as a Foreign Language, course books, methods for teaching foreign languages, communicative method, additional activities to the course books of Czech as a Foreign Language
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části se tato diplomová práce zabývá staršími metodami, které komunikační metodě předcházely a historií oboru čeština pro cizince a angličtina pro cizince.
Praktická část se potom zaměřuje na analýzu a vyhodnocení čtyř učebnic češtiny pro cizince z hlediska moderních vyučovacích metod, se zaměřením na komunikační metodu. Jmenovitě se jedná o učebnice Communicative Czech od Ivany Reškové a Magdalény Pintarové, Easy Czech Express 1 od Lídy Holé, Czech Elementary od Ondřeje Štindla a Czech for English Speakers od Jany Hejtmákové.
V závěru praktické části tato práce poskytuje doplňující aktivity k výše zmíněným učebnicím, s přihlédnutím ke komunikační metodě a jiným moderním vyučovacím metodám.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis deals with the antecedent methods to Communicative method and with the history of English language as a foreign language and Czech language as a foreign language.
The practical part analyses and evaluates the four course books of Czech language for foreigners considering the modern teaching methods, with the special focus on Communicative method. This diploma thesis deals namely with the following course books: Communicative Czech written by Ivana Rešková and Magdaléna Pintarová, Easy Czech Express 1 by Lída Holá, Czech Elementary by Ondřej Štindl and Czech for English Speakers by Jana Hejtmáková.
Concluding the practical part additional material to the mentioned course books can be found with consideration to the Communicative method and other modern methods of teaching.
Klíčová slova
Čeština jako cizí jazyk, učebnice, metody vyučování cizím jazykům, komunikační metoda, doplňkové aktivity k učebnicím češtiny jako cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
Czech as a Foreign Language, course books, methods for teaching foreign languages, communicative method, additional activities to the course books of Czech as a Foreign Language
Zásady pro vypracování
Porovnat češtinu pro cizince s angličtinou pro cizince z hlediska metod a používaných učebnic
Typologie studentů češtiny pro cizince
Zjistit, které učebnice češtiny pro cizince jsou nejvíce užívány ve výuce anglicky mluvících
Porovnání nejužívanějších učebnic a jejich vyhodnocení z hlediska moderních vyučovacích metod
Vytvoření vlastních aktivit a cvičení (založených na moderních vyučovacích metodách) jako doplněk užívaných učebnic
Závěr
Zásady pro vypracování
Porovnat češtinu pro cizince s angličtinou pro cizince z hlediska metod a používaných učebnic
Typologie studentů češtiny pro cizince
Zjistit, které učebnice češtiny pro cizince jsou nejvíce užívány ve výuce anglicky mluvících
Porovnání nejužívanějších učebnic a jejich vyhodnocení z hlediska moderních vyučovacích metod
Vytvoření vlastních aktivit a cvičení (založených na moderních vyučovacích metodách) jako doplněk užívaných učebnic
Závěr
Seznam doporučené literatury
Adamovičová, A. (2006). Ivanovová, D.: Basic Czech 1. Praha: Karolinum
Hejtmánková, J. (2010). Czech for English Speakers. Brno: Computer Press
Holá, L. (2010). Čeština express. Praha: Akropolis
Holá, L. (2004). New Czech Step by Step. Praha: Akropolis
a další užívané učebnice
Brown,H. D. (2000). Teaching by Principle: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Longman
Richards, J. C., & Rodgers, T. S.. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
Scrivener, J. (2005). Learning Teaching. Oxford: Macmillan
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada
Hádková, M. (2008). Čeština z druhé strany. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Hasil, J. (2011). Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Hasil, J. (ed) (2012). Čeština jako cizí jazyk VI. Materiály z VI. Mezinárodního sympozia o češtině v zahraničí. Praha: Univerzita Karlova v Praze
Hasil, J. (ed) (2014). Čeština jako cizí jazyk VII. Materiály z VII. Mezinárodního sympozia o češtině v zahraničí. Praha: Univerzita Karlova v Praze
Hrdlička, M. (2010). Kapitoly o češtině jako o cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni
Hrdlička, M. (2002). Cizí jazyk čeština. Praha: ISV nakladatelství
Škodová, S. (2012). Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita v Liberci
Sborníky AUČC
Seznam doporučené literatury
Adamovičová, A. (2006). Ivanovová, D.: Basic Czech 1. Praha: Karolinum
Hejtmánková, J. (2010). Czech for English Speakers. Brno: Computer Press
Holá, L. (2010). Čeština express. Praha: Akropolis
Holá, L. (2004). New Czech Step by Step. Praha: Akropolis
a další užívané učebnice
Brown,H. D. (2000). Teaching by Principle: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Longman
Richards, J. C., & Rodgers, T. S.. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
Scrivener, J. (2005). Learning Teaching. Oxford: Macmillan
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada
Hádková, M. (2008). Čeština z druhé strany. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Hasil, J. (2011). Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Hasil, J. (ed) (2012). Čeština jako cizí jazyk VI. Materiály z VI. Mezinárodního sympozia o češtině v zahraničí. Praha: Univerzita Karlova v Praze
Hasil, J. (ed) (2014). Čeština jako cizí jazyk VII. Materiály z VII. Mezinárodního sympozia o češtině v zahraničí. Praha: Univerzita Karlova v Praze
Hrdlička, M. (2010). Kapitoly o češtině jako o cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni
Hrdlička, M. (2002). Cizí jazyk čeština. Praha: ISV nakladatelství
Škodová, S. (2012). Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita v Liberci
Sborníky AUČC