Diplomová práce "Narušená komunikační schopnost u dětí prvních tříd základní školy s projevy ADHD" se zabývá souběžným výskytem narušené komunikační schopnosti a projevů ADHD. Jejím cílem bylo porovnání četnosti výskytu narušené komunikační schopnosti v pragmatické jazykové rovině mezi dvěma skupinami žáků. Do prvního zkoumaného vzorku byli zařazeni žáci s projevy ADHD, do druhé skupiny žáci intaktní. Našeho zjišťování se zúčastnilo celkem 7 základních škol Ústeckého kraje, Libereckého kraje, Středočeského kraje a hlavního města Prahy.
Práce je rozdělena do dvou oblastí. V teoretické části jsme pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovali danou problematiku. Závěr teoretické části patří výchovným zásadám důležitým pro výchovu dítěte s projevy ADHD nejen ve škole, ale i v rodině. Praktická část měla formou orientačního screeningového vyšetření, dotazníku, rozhovoru a studiem spisové dokumentace zjistit předem stanovené předpoklady. Jednalo se o rozdíly mezi zkoumanými skupinami v jednotlivých zkouškách zaměřených na pragmatickou jazykovou rovinu. Zajímala nás i otázka četnosti odkladu školní docházky u těchto dvou skupin a poměr výskytu projevů ADHD mezi chlapci a dívkami. Výsledky zkoušek vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti péče o tyto žáky.
Anotace v angličtině
The Dissertation "Communication Disorders of Pupils at first grades of Primary School with symptoms of ADHD" deals with parallel incidence of disturbed communication skills and ADHD symptoms. The aim of this dissertation was to compare the frequency of appearance of disturbed communication skills at pragmatic language level between two groups of pupils. Pupils with ADHD symptoms were placed into first group while the intact pupils were placed into second group. Seven schools from Ústí region, Liberec region, Central Bohemia region and the capital city Prague took part in our research.
This dissertation is divided into two parts. Theoretical part describes given problematics using professional literature sources. Conclusion of the theoretical part describes educational principles important for upbringing a child with ADHD symptoms, not only at school but also in the family. Practical part consisted of orientation screening, a questionnaire, an interview and studying the files. The aim was to predetermine the presumptions. The dissertation studied differences between these two groups focusing on results of individual exams aimed at pragmatic language level. We were also interested in numerousness of school attendance postponement and rate of appearance of ADHD between boys and girls. The results of examinations lead to proposal of concrete steps in care for these pupils.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, inattentiveness, hyperactivity, impulsiveness, school maturity, disturbed communication skills, pragmatic language level, orientation screening,
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Narušená komunikační schopnost u dětí prvních tříd základní školy s projevy ADHD" se zabývá souběžným výskytem narušené komunikační schopnosti a projevů ADHD. Jejím cílem bylo porovnání četnosti výskytu narušené komunikační schopnosti v pragmatické jazykové rovině mezi dvěma skupinami žáků. Do prvního zkoumaného vzorku byli zařazeni žáci s projevy ADHD, do druhé skupiny žáci intaktní. Našeho zjišťování se zúčastnilo celkem 7 základních škol Ústeckého kraje, Libereckého kraje, Středočeského kraje a hlavního města Prahy.
Práce je rozdělena do dvou oblastí. V teoretické části jsme pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovali danou problematiku. Závěr teoretické části patří výchovným zásadám důležitým pro výchovu dítěte s projevy ADHD nejen ve škole, ale i v rodině. Praktická část měla formou orientačního screeningového vyšetření, dotazníku, rozhovoru a studiem spisové dokumentace zjistit předem stanovené předpoklady. Jednalo se o rozdíly mezi zkoumanými skupinami v jednotlivých zkouškách zaměřených na pragmatickou jazykovou rovinu. Zajímala nás i otázka četnosti odkladu školní docházky u těchto dvou skupin a poměr výskytu projevů ADHD mezi chlapci a dívkami. Výsledky zkoušek vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti péče o tyto žáky.
Anotace v angličtině
The Dissertation "Communication Disorders of Pupils at first grades of Primary School with symptoms of ADHD" deals with parallel incidence of disturbed communication skills and ADHD symptoms. The aim of this dissertation was to compare the frequency of appearance of disturbed communication skills at pragmatic language level between two groups of pupils. Pupils with ADHD symptoms were placed into first group while the intact pupils were placed into second group. Seven schools from Ústí region, Liberec region, Central Bohemia region and the capital city Prague took part in our research.
This dissertation is divided into two parts. Theoretical part describes given problematics using professional literature sources. Conclusion of the theoretical part describes educational principles important for upbringing a child with ADHD symptoms, not only at school but also in the family. Practical part consisted of orientation screening, a questionnaire, an interview and studying the files. The aim was to predetermine the presumptions. The dissertation studied differences between these two groups focusing on results of individual exams aimed at pragmatic language level. We were also interested in numerousness of school attendance postponement and rate of appearance of ADHD between boys and girls. The results of examinations lead to proposal of concrete steps in care for these pupils.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, inattentiveness, hyperactivity, impulsiveness, school maturity, disturbed communication skills, pragmatic language level, orientation screening,
Zásady pro vypracování
Literární rešerže studované problematiky se zaměřením na narušenou komunikační schopnost u žáků 1. tříd s projevy ADHD. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci 1. tříd. Výběr vhodných výzkumných metod a postupů. V rámci diagnostiky bude použit screeningový dotazník. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na deficity narušené komunikační schopnosti u žáků 1. tříd s projevy ADHD. Zpracování a digitalizace dat. Vyhodnocení, formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Literární rešerže studované problematiky se zaměřením na narušenou komunikační schopnost u žáků 1. tříd s projevy ADHD. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci 1. tříd. Výběr vhodných výzkumných metod a postupů. V rámci diagnostiky bude použit screeningový dotazník. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na deficity narušené komunikační schopnosti u žáků 1. tříd s projevy ADHD. Zpracování a digitalizace dat. Vyhodnocení, formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BARKLEY, R. A. a MURPHY, K. R. Attention deficit Hyperaktivity Disorder. A Clinical Workbook. Guilford Press, 2006. ISBN 978-15-938-5227-6.
2. DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O. et al. Hyperkinetická porucha ADHD. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
3. GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P., ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
4. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
5. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
6. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
7. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
8. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4.
Seznam doporučené literatury
1. BARKLEY, R. A. a MURPHY, K. R. Attention deficit Hyperaktivity Disorder. A Clinical Workbook. Guilford Press, 2006. ISBN 978-15-938-5227-6.
2. DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O. et al. Hyperkinetická porucha ADHD. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
3. GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P., ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
4. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
5. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
6. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
7. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
8. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4.