Diplomová práce se specializuje na popis fenoménu problémového chování u žáků základních škol. Cíl práce je zaměřen na postoje pedagogických pracovníků v oblasti problémového chování u žáků ZŠ, na strategie a přístupy k řešení tohoto chování.
Teoretická část je orientována na vysvětlení základních pojmů jako jsou problémové a rizikové chování, příčiny, faktory a projevy problémového chování, nekázeň, etiketizace žáka. Dále se podrobně věnujeme oblasti metod a strategií v intervenčním působení na žáka s projevy problémového chování a zaměřujeme se na roli školského poradenského pracoviště v této oblasti.
Praktická část práce je postavena na deskriptivně koncipovaném kvantitativním výzkumu, který je realizován na základě dotazníkového šetření mezi pedagogickými pracovníky základních škol. Zkoumá spektrum a efektivnost využívaných metod a strategií při práci s problémovým žákem a postoje pedagogů k hledání řešení problémového chování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is specialized in describing phenomenon of problematic behavior at elementary schools pupil. The aim of the thesis is focused on the attitudes of pedagogical staff in problematic behavior at elementary school pupils, on strategies and approaches to problem solving.
The theoretical part is focused on explanation of basic concepts such as problematic and risky behavior, reasons, factors and manifestations of problem behavior, indiscipline, pupil ethics. We also dedicate to the areas of methods and strategies in interventional effects for pupils with problematic behavior and focus on the role of the school counseling center in this area.
The practical part of the thesis is based on descriptive quantitative research, which is implemented on the basis of a questionnaire survey among teachers of elementary schools. It examines the spectrum and effectiveness of used methods and strategies when working with a problem student and attitudes of educators to find solutions to problem behavior.
Problem behavior, risky behavior, problem student, standard, solution strategy, prevention, intervention, school counseling workplace
Rozsah průvodní práce
97 s. (18733 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se specializuje na popis fenoménu problémového chování u žáků základních škol. Cíl práce je zaměřen na postoje pedagogických pracovníků v oblasti problémového chování u žáků ZŠ, na strategie a přístupy k řešení tohoto chování.
Teoretická část je orientována na vysvětlení základních pojmů jako jsou problémové a rizikové chování, příčiny, faktory a projevy problémového chování, nekázeň, etiketizace žáka. Dále se podrobně věnujeme oblasti metod a strategií v intervenčním působení na žáka s projevy problémového chování a zaměřujeme se na roli školského poradenského pracoviště v této oblasti.
Praktická část práce je postavena na deskriptivně koncipovaném kvantitativním výzkumu, který je realizován na základě dotazníkového šetření mezi pedagogickými pracovníky základních škol. Zkoumá spektrum a efektivnost využívaných metod a strategií při práci s problémovým žákem a postoje pedagogů k hledání řešení problémového chování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is specialized in describing phenomenon of problematic behavior at elementary schools pupil. The aim of the thesis is focused on the attitudes of pedagogical staff in problematic behavior at elementary school pupils, on strategies and approaches to problem solving.
The theoretical part is focused on explanation of basic concepts such as problematic and risky behavior, reasons, factors and manifestations of problem behavior, indiscipline, pupil ethics. We also dedicate to the areas of methods and strategies in interventional effects for pupils with problematic behavior and focus on the role of the school counseling center in this area.
The practical part of the thesis is based on descriptive quantitative research, which is implemented on the basis of a questionnaire survey among teachers of elementary schools. It examines the spectrum and effectiveness of used methods and strategies when working with a problem student and attitudes of educators to find solutions to problem behavior.
Problem behavior, risky behavior, problem student, standard, solution strategy, prevention, intervention, school counseling workplace
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na popis fenoménu problémového chování, kázně a nekázně u žáků základní školy. Bude zjišťovat postoje pedagogických pracovníků na problémové chování u žáků ZŠ, na strategie a přístupy k řešení kázeňských problémů.
V teoretické části budou uvedeny dosavadní vědecké poznatky v dané problematice. V práci budou popsány jevy kázeň a nekázeň, problémové a rizikové chování u žáků základní školy (např. příčiny vzniku, faktory ovlivňující problémové chování žáků, nejčastější projevy problémového chování). Dále se práce bude zabývat metodami, výchovnými prostředky a strategiemi pro řešení kázeňských problémů žáků ZŠ. Budou vymezeny základní pojmy spojené s kázeňskými problémy u žáků základní školy.
Praktická část práce bude zpracována deskriptivně, bude zrealizována na základě kvantitativního dotazníkového šetření, které bude zkoumat postoje pedagogů, výchovných poradců a pracovníků školských zařízení k problémovému chování žáků základní školy.
Výsledkem výzkumu bude doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na popis fenoménu problémového chování, kázně a nekázně u žáků základní školy. Bude zjišťovat postoje pedagogických pracovníků na problémové chování u žáků ZŠ, na strategie a přístupy k řešení kázeňských problémů.
V teoretické části budou uvedeny dosavadní vědecké poznatky v dané problematice. V práci budou popsány jevy kázeň a nekázeň, problémové a rizikové chování u žáků základní školy (např. příčiny vzniku, faktory ovlivňující problémové chování žáků, nejčastější projevy problémového chování). Dále se práce bude zabývat metodami, výchovnými prostředky a strategiemi pro řešení kázeňských problémů žáků ZŠ. Budou vymezeny základní pojmy spojené s kázeňskými problémy u žáků základní školy.
Praktická část práce bude zpracována deskriptivně, bude zrealizována na základě kvantitativního dotazníkového šetření, které bude zkoumat postoje pedagogů, výchovných poradců a pracovníků školských zařízení k problémovému chování žáků základní školy.
Výsledkem výzkumu bude doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák, Přeložila L. HUČÍNOVÁ, 1. vyd. 2005. Praha: Portál. 128 str. ISBN 80-7178-907-0
HÁBL, J. I když se nikdo nedívá. Fundamentální otázky etického vychovatelství. Červený Kostelec: Nakl. Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-187-8.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy, 1. vyd. 2002. Praha: Portál. 174 str. ISBN 80-7178-635-7
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy, 1. vyd. 2007. Praha: GRADA. 280 str. ISBN 978-80-247-1168-3
HENDL, J., Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, vyd. 1., Praha: Portál, 2005, str. 408. ISBN 80-7367-040-2
SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ M. Problémové dítě v rodině a ve škole, 1. vyd. 1998. Praha: Portál. 288 str. ISBN 80-7178-174-6
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika, 1998. Brno: Paido. 181 str. ISBN 80-8593-151-6
Seznam doporučené literatury
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák, Přeložila L. HUČÍNOVÁ, 1. vyd. 2005. Praha: Portál. 128 str. ISBN 80-7178-907-0
HÁBL, J. I když se nikdo nedívá. Fundamentální otázky etického vychovatelství. Červený Kostelec: Nakl. Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-187-8.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy, 1. vyd. 2002. Praha: Portál. 174 str. ISBN 80-7178-635-7
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy, 1. vyd. 2007. Praha: GRADA. 280 str. ISBN 978-80-247-1168-3
HENDL, J., Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, vyd. 1., Praha: Portál, 2005, str. 408. ISBN 80-7367-040-2
SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ M. Problémové dítě v rodině a ve škole, 1. vyd. 1998. Praha: Portál. 288 str. ISBN 80-7178-174-6
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika, 1998. Brno: Paido. 181 str. ISBN 80-8593-151-6