Tato diplomová práce se zabývá historickým vývojem vzdělávání vězněných osob až po současný stav vzdělávání v prostředí školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou České Republiky, jako hlavní nástroj v procesu resocializace a dalšího uplatnění těchto osob na trhu práce po propuštění z VTOS.
Cílem práce bylo provést výzkum nabídky vzdělávání v rámci školských zařízení, které jsou provozované Vězeňskou službou České Republiky, zmapovat aktuální nabídku vzdělávacích oborů, analyzovat trh práce v severočeském regionu z hlediska možnosti uplatnění absolventů školských zařízení a nabídnout možnosti, jakým směrem by Vězeňská služba měla další vzdělávací proces směřovat.
Vlastní výzkum byl realizován ve školských střediscích v severočeském regionu. pro sběr dat byla použita metoda kvantitativního výzkumu. Respondenty dotazníků byli muži odsouzení k VTOS, kteří jsou studenty školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou ČR v severočeském regionu, konkrétně ve Věznici Rýnovice, Věznici Stráž pod Ralskem a Věznici Valdice.
V závěru práce byly získané informace vyhodnoceny a byly podány návrhy na návrhy na zefektivnění vzdělávacího procesu v rámci Vězeňské služby ČR.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topics of historical development of the prisoners education from the beginning to the current state of education in educational facilities which are operated by the Prison Service of the Czech Republic, as the main tool in the process of resocialization and further application of prisoners to the labor market after they are released from a prison.
The thesis is aimed to research the offer of education within the school facilities operated by the Prison Service of the Czech Republic, to map the current offer of apprenticeships and courses, to analyze the labor market in the North Bohemian region in terms of the possibility of employing graduates of the Prison Service of the Czech Republic school facilities and to offer new possibilities in which direction the Prison Service of the Czech educational process should go.
The main investigation was realized in school centers in the North Bohemian region. We use the quantitative method to collect data from respondents a questionnaire. The respondents which we selected were male sentenced prisoners, who are students of a school facilities operated by the Prison Service of the Czech Republic in the North Bohemian region. Concretely the Rýnovice Prison, the Stráž pod Ralskem Prison and the Valdice Prison.
At the end of the thesis the obtained information were evaluated and suggestions for streamlining the educational process within the Prison Service of the Czech Republic were made.
Klíčová slova
vězeňská služba, výkon trestu odnětí svobody, vězněná osoba, vzdělávání vězněných osob, školské vzdělávací středisko, uplatnění na trhu práce
Klíčová slova v angličtině
prison service, imprisonment, prisoner, prisoners education process, prison school education center, employment, labor market
Rozsah průvodní práce
107
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá historickým vývojem vzdělávání vězněných osob až po současný stav vzdělávání v prostředí školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou České Republiky, jako hlavní nástroj v procesu resocializace a dalšího uplatnění těchto osob na trhu práce po propuštění z VTOS.
Cílem práce bylo provést výzkum nabídky vzdělávání v rámci školských zařízení, které jsou provozované Vězeňskou službou České Republiky, zmapovat aktuální nabídku vzdělávacích oborů, analyzovat trh práce v severočeském regionu z hlediska možnosti uplatnění absolventů školských zařízení a nabídnout možnosti, jakým směrem by Vězeňská služba měla další vzdělávací proces směřovat.
Vlastní výzkum byl realizován ve školských střediscích v severočeském regionu. pro sběr dat byla použita metoda kvantitativního výzkumu. Respondenty dotazníků byli muži odsouzení k VTOS, kteří jsou studenty školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou ČR v severočeském regionu, konkrétně ve Věznici Rýnovice, Věznici Stráž pod Ralskem a Věznici Valdice.
V závěru práce byly získané informace vyhodnoceny a byly podány návrhy na návrhy na zefektivnění vzdělávacího procesu v rámci Vězeňské služby ČR.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topics of historical development of the prisoners education from the beginning to the current state of education in educational facilities which are operated by the Prison Service of the Czech Republic, as the main tool in the process of resocialization and further application of prisoners to the labor market after they are released from a prison.
The thesis is aimed to research the offer of education within the school facilities operated by the Prison Service of the Czech Republic, to map the current offer of apprenticeships and courses, to analyze the labor market in the North Bohemian region in terms of the possibility of employing graduates of the Prison Service of the Czech Republic school facilities and to offer new possibilities in which direction the Prison Service of the Czech educational process should go.
The main investigation was realized in school centers in the North Bohemian region. We use the quantitative method to collect data from respondents a questionnaire. The respondents which we selected were male sentenced prisoners, who are students of a school facilities operated by the Prison Service of the Czech Republic in the North Bohemian region. Concretely the Rýnovice Prison, the Stráž pod Ralskem Prison and the Valdice Prison.
At the end of the thesis the obtained information were evaluated and suggestions for streamlining the educational process within the Prison Service of the Czech Republic were made.
Klíčová slova
vězeňská služba, výkon trestu odnětí svobody, vězněná osoba, vzdělávání vězněných osob, školské vzdělávací středisko, uplatnění na trhu práce
Klíčová slova v angličtině
prison service, imprisonment, prisoner, prisoners education process, prison school education center, employment, labor market
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se budeme zabývat historickým vývojem vzdělávání vězněných osob až po současný stav vzdělávání v prostředí školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou České Republiky, jako hlavní nástroj v procesu resocializace a dalšího uplatnění těchto osob na trhu práce po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Cílem práce bude provést výzkum nabídky vzdělávání v rámci školských zařízení, které jsou provozované Vězeňskou službou České Republiky, zmapovat aktuální nabídku vzdělávacích oborů, analyzovat trh práce v severočeském regionu z hlediska uplatnění absolventů školských zařízení a nabídnout možnosti, jakým směrem by Vězeňská služba měla další vzdělávací proces směřovat. Vlastní výzkum bude realizován ve školských střediscích v severočeském regionu. Respondenty budou muži odsouzení k výkonu trestu odnětí svobody, kteří jsou studenty školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou ČR v severočeském regionu.
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se budeme zabývat historickým vývojem vzdělávání vězněných osob až po současný stav vzdělávání v prostředí školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou České Republiky, jako hlavní nástroj v procesu resocializace a dalšího uplatnění těchto osob na trhu práce po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Cílem práce bude provést výzkum nabídky vzdělávání v rámci školských zařízení, které jsou provozované Vězeňskou službou České Republiky, zmapovat aktuální nabídku vzdělávacích oborů, analyzovat trh práce v severočeském regionu z hlediska uplatnění absolventů školských zařízení a nabídnout možnosti, jakým směrem by Vězeňská služba měla další vzdělávací proces směřovat. Vlastní výzkum bude realizován ve školských střediscích v severočeském regionu. Respondenty budou muži odsouzení k výkonu trestu odnětí svobody, kteří jsou studenty školských zařízení provozovaných Vězeňskou službou ČR v severočeském regionu.
Seznam doporučené literatury
1. Zákon Parlamentu České republiky č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody.
2. Zákon Parlamentu České republiky č. 561/2004 Sb., školský zákon .
3. Vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 345/1999 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu.
4. Nařízení Ministra spravedlnosti č. 1/2007 Sb., kterým se zřizuje škola pro osoby ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody.
5. Nařízení Ministra spravedlnosti č. 2/2009 Sb., kterým se mění nařízení ministra spravedlnosti č. 1/2007, kterým se zřizuje škola pro osoby ve výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody
6. UHLÍK, J. F. J. Řezáč reformátor vězeňství a školství 19. století, 1. vydání. Praha: 1997, 149 s., ISBN 8023815024
7. KÝR, A., ŘEHÁČEK, M., GONSA, H., Koncepce rozvoje vězeňství v ČR. Druhé, nezměněné vydání, Praha: 1998, 68 s.
8. Časopis České vězeňství.
9. John R., Vzdělávání odsouzených ve druhé polovině 20. století, Historická penologie 3/2010, Institut vzdělávání Kabinet dokumentace a historie, Praha: 2010.
Seznam doporučené literatury
1. Zákon Parlamentu České republiky č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody.
2. Zákon Parlamentu České republiky č. 561/2004 Sb., školský zákon .
3. Vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 345/1999 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu.
4. Nařízení Ministra spravedlnosti č. 1/2007 Sb., kterým se zřizuje škola pro osoby ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody.
5. Nařízení Ministra spravedlnosti č. 2/2009 Sb., kterým se mění nařízení ministra spravedlnosti č. 1/2007, kterým se zřizuje škola pro osoby ve výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody
6. UHLÍK, J. F. J. Řezáč reformátor vězeňství a školství 19. století, 1. vydání. Praha: 1997, 149 s., ISBN 8023815024
7. KÝR, A., ŘEHÁČEK, M., GONSA, H., Koncepce rozvoje vězeňství v ČR. Druhé, nezměněné vydání, Praha: 1998, 68 s.
8. Časopis České vězeňství.
9. John R., Vzdělávání odsouzených ve druhé polovině 20. století, Historická penologie 3/2010, Institut vzdělávání Kabinet dokumentace a historie, Praha: 2010.