Bakalářská práce je empiricko-výzkumná. Je zaměřená na digitální kompetence učitelů základních škol, kteří současně nesplňují kvalifikační předpoklady pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie.
V moderní společnosti založené na informacích, znalostech a informačních technologiích je využívání prostředků informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání nezbytné. Nutným předpokladem úspěchu jsou znalosti a dovednosti učitelů v jejich ovládání a smysluplném didaktickém a metodickém používání ve vyučovacím procesu.
Teoretická část se věnuje problematice digitálních kompetencí učitelů a možnosti jejich stanovení pomocí testů ICT znalostí a dovedností.
Ve výzkumné části je pak provedeno šetření pomocí eSkills testu a na základě výsledků tohoto šetření, jejich analýzy a teoretických poznatků navrženo doporučení ke zlepšení přípravy učitelů v oblasti využívání digitálních technologií.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is of the empirical research type. It focuses on the digital competence of primary school teachers, who are not qualified to teach subjects of instruction in the ICT Educational area (Information and communications technology).
Modern society is based on information, knowledge and IT. Hence, using the means of information and communications technologies in the educational process is essential and inevitable. To succeed, teachers need to possess the knowledge and skillset to operate ICT. They need to use information technologies methodically and meaningfully in the didactic and educational process.
The theoretical part of this thesis focuses on the topic of digital competence of teachers and explores the possibility of the digital competence determination by means of specialised tests focused on ICT knowledge and skills.
Surveying digital competence by the e-skills test was carried out in the practical (research) part of this thesis. Consequently based on the empirical data, the recommendations have been proposed to improve the primary school teachers training for use of digital technologies.
Klíčová slova
Vzdělávání, informační a komunikační technologie, učitel, digitální kompetence
Klíčová slova v angličtině
Education, Information and communications technology, Teacher, Digital competence
Rozsah průvodní práce
56 s.(8 542 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je empiricko-výzkumná. Je zaměřená na digitální kompetence učitelů základních škol, kteří současně nesplňují kvalifikační předpoklady pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie.
V moderní společnosti založené na informacích, znalostech a informačních technologiích je využívání prostředků informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání nezbytné. Nutným předpokladem úspěchu jsou znalosti a dovednosti učitelů v jejich ovládání a smysluplném didaktickém a metodickém používání ve vyučovacím procesu.
Teoretická část se věnuje problematice digitálních kompetencí učitelů a možnosti jejich stanovení pomocí testů ICT znalostí a dovedností.
Ve výzkumné části je pak provedeno šetření pomocí eSkills testu a na základě výsledků tohoto šetření, jejich analýzy a teoretických poznatků navrženo doporučení ke zlepšení přípravy učitelů v oblasti využívání digitálních technologií.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is of the empirical research type. It focuses on the digital competence of primary school teachers, who are not qualified to teach subjects of instruction in the ICT Educational area (Information and communications technology).
Modern society is based on information, knowledge and IT. Hence, using the means of information and communications technologies in the educational process is essential and inevitable. To succeed, teachers need to possess the knowledge and skillset to operate ICT. They need to use information technologies methodically and meaningfully in the didactic and educational process.
The theoretical part of this thesis focuses on the topic of digital competence of teachers and explores the possibility of the digital competence determination by means of specialised tests focused on ICT knowledge and skills.
Surveying digital competence by the e-skills test was carried out in the practical (research) part of this thesis. Consequently based on the empirical data, the recommendations have been proposed to improve the primary school teachers training for use of digital technologies.
Klíčová slova
Vzdělávání, informační a komunikační technologie, učitel, digitální kompetence
Klíčová slova v angličtině
Education, Information and communications technology, Teacher, Digital competence
Zásady pro vypracování
Empiricko-výzkumná bakalářská práce zaměřená na digitální kompetence učitelů základních škol, kteří současně nesplňují kvalifikační předpoklady pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie. V moderní společnosti založené na informacích, znalostech a informačních technologiích je využívání prostředků informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání nezbytné. Nutným předpokladem úspěchu jsou znalosti a dovednosti učitelů v jejich ovládání a smysluplném didaktickém a metodickém používání ve vyučovacím procesu.
Cílem práce je:
1. zjistit výchozí úroveň ICT znalostí a dovedností učitelů neinformatiků pomocí standardizovaného e-skills testu,
2. porovnat zjištěné výsledky s očekávanými digitálními kompetencemi učitelů dle strategických dokumentů ČR a EU,
3. provést SWOT analýzu použité metody zjišťování digitálních kompetencí a následně také výsledků provedeného testování.
V teoretické části práce se uchazečka zaměří na problematiku digitálních kompetencí učitelů a možnosti jejich stanovení pomocí testů ICT znalostí a dovedností a provede rešerši relevantní odborné literatury včetně internetových zdrojů.
V empirické části uchazečka provede šetření pomocí e-skills testu a na základě výsledků tohoto šetření, jejich analýzy a teoretických poznatků uchazečka navrhne doporučení ke zlepšení přípravy učitelů v oblasti využívání digitálních technologií. Získané výsledky budou analyzovány a diskutovány.
Uchazečka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací a při vypracování bakalářské práce bude tuto směrnici dodržovat.
Zásady pro vypracování
Empiricko-výzkumná bakalářská práce zaměřená na digitální kompetence učitelů základních škol, kteří současně nesplňují kvalifikační předpoklady pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie. V moderní společnosti založené na informacích, znalostech a informačních technologiích je využívání prostředků informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání nezbytné. Nutným předpokladem úspěchu jsou znalosti a dovednosti učitelů v jejich ovládání a smysluplném didaktickém a metodickém používání ve vyučovacím procesu.
Cílem práce je:
1. zjistit výchozí úroveň ICT znalostí a dovedností učitelů neinformatiků pomocí standardizovaného e-skills testu,
2. porovnat zjištěné výsledky s očekávanými digitálními kompetencemi učitelů dle strategických dokumentů ČR a EU,
3. provést SWOT analýzu použité metody zjišťování digitálních kompetencí a následně také výsledků provedeného testování.
V teoretické části práce se uchazečka zaměří na problematiku digitálních kompetencí učitelů a možnosti jejich stanovení pomocí testů ICT znalostí a dovedností a provede rešerši relevantní odborné literatury včetně internetových zdrojů.
V empirické části uchazečka provede šetření pomocí e-skills testu a na základě výsledků tohoto šetření, jejich analýzy a teoretických poznatků uchazečka navrhne doporučení ke zlepšení přípravy učitelů v oblasti využívání digitálních technologií. Získané výsledky budou analyzovány a diskutovány.
Uchazečka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací a při vypracování bakalářské práce bude tuto směrnici dodržovat.
Seznam doporučené literatury
BASL, J., BOUDOVÁ, S., ŘEZÁČOVÁ, L., 2014. Národní zpráva šetření ICILS 2013: počítačová a informační gramotnost českých žáků. Praha: Česká školní inspekce, 2014. 57 s. ISBN 978-80-905632-6-1. [online]. c2014. [2015-02-28]. .
BRDIČKA, B., LÁNA, M. a kol. 2015. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. Praha: Česká školní inspekce 2015. 10 s. [online]. [2015-02-28]. .
DŮM ZAHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE (DZS), 2016. Webová stránka eSKILLS FOR JOBS 2016. c2015. [cit. 2016-11-25]. .
GAVORA, P. a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. [vid. 15. 12. 2014] Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978-80-223-2951-4.
MŠMT ČR, 2014. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. [online]. c2014-10-31. [2015-02-28]. .
PEŠAT, P. a kol, 2016. E-Skills of Prospective Teachers. ATEE Conference Proceedings. Eindhoven 2016, v tisku.
RAMBOUSEK, V., a kol., 2013. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Vyd. 1. Praha: České vysoké učení technické v Praze. 351 s. ISBN 978-80-01-05407-9.
Seznam doporučené literatury
BASL, J., BOUDOVÁ, S., ŘEZÁČOVÁ, L., 2014. Národní zpráva šetření ICILS 2013: počítačová a informační gramotnost českých žáků. Praha: Česká školní inspekce, 2014. 57 s. ISBN 978-80-905632-6-1. [online]. c2014. [2015-02-28]. .
BRDIČKA, B., LÁNA, M. a kol. 2015. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. Praha: Česká školní inspekce 2015. 10 s. [online]. [2015-02-28]. .
DŮM ZAHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE (DZS), 2016. Webová stránka eSKILLS FOR JOBS 2016. c2015. [cit. 2016-11-25]. .
GAVORA, P. a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. [vid. 15. 12. 2014] Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978-80-223-2951-4.
MŠMT ČR, 2014. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. [online]. c2014-10-31. [2015-02-28]. .
PEŠAT, P. a kol, 2016. E-Skills of Prospective Teachers. ATEE Conference Proceedings. Eindhoven 2016, v tisku.
RAMBOUSEK, V., a kol., 2013. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Vyd. 1. Praha: České vysoké učení technické v Praze. 351 s. ISBN 978-80-01-05407-9.