Diplomová práce se zabývá podobou české literatury pro děti a mládež v období let 1948-1968 a jejím ideologickým podtextem. Konkrétně se orientuje na komunistickou ideologii v prozaickém žánru "příběhová próza s tematikou dětského života".
Práce se konkrétně zaměřuje na analýzu a interpretaci vybraných děl autorů příběhové prózy s tematikou dětského života (Honzíkova cesta, O letadélku Káněti, Jožánek, Anička a její přátelé, My tři a pes z Pětipes a Pískle) s přihlédnutím na jejich ideologický podtext.
Cílem této práce je tedy načrtnout obecný historicko-společenský a politický kontext let 1948-1968, v jehož rámci dětská literatura vznikala, a nastínit vývoj české literatury pro děti a mládež v daném období, vystihnout její specifické rysy a rozebrat daná díla z hlediska tematického, časového, prostorového, z čtenářského určení a formy, částečně také z hlediska jazykového a didaktického a pokusit se v nich najít typické schematizující literární postupy a dobové mýty, jež byly pro výstavbu těchto literárních děl využity.
Teoretická část práce tedy seznamuje s historickým vývojem daného dějinného období, podobou české literatury pro děti a mládež v období let 1948-1968, definicí, charakteristikou a vývojem žánru "příběhová próza s tematikou dětského života". A interpretační část této práce je věnována analýze a interpretaci již zmíněných příběhů z dětského života a hledání výrazných projevů totalitní ideologie a dobové kulturní politiky. Diplomová práce se převážně opírá o studie Pavla Janouška, Svatavy Urbanové, Vladimíra Nezkusila a Otakara Chaloupky.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the Czech literature for children and youth in years between 1948 and 1968 and its ideologic subtext.
Attention is centred on analysis and interpretation of chosen artworks written by authors of narrative prose with child's life theme (Honzíkova cesta, O letadélku Káněti, Jožánek, Anička a její přátelé, My tři a pes z Pětipes a Pískle) with focus on the underlying political ideology.
The goal of this work is to draft a general socio-historical and political context of the 1948-1968 era, in which this kind of literature is specific for, chart the evolution of Czech literature for children and youth in a given time-frame, depict its characteristics and analyse given artworks thematically, from a time-frame and spatial perspective, reader's determination and form, partially also from a linguistic perspective and attempt to find typical schematic progressions and myths of the period in them, which has been used to build-up these artworks.
The theoretical part of the thesis presents historical development of given historical chapter, shape of the Czech literature for children and youth in 1948-1968 period, definition, characteristics and development of the "narrative prose with children life theme" genre. The interpretational part of the thesis is intended to analyse and interpret children stories and seek for significant emanations of a totalitarian ideology and cultural politics in the given era. This thesis finds its support in studies done by Pavel Janoušek, Svatava Urbanová, Vladimír Nezkusil and Otakar Chaloupka.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, Únor 1948, ideologie, ideologický podtext, socialismus, komunismus, socialistický realismus, agitace, dětský hrdina, příběh z dětského života
Klíčová slova v angličtině
Czech children and young adult's literature, Czech coup 1948, ideology, ideologicae background, socialism, communism, socialist realism, agitation, child hero, narrative prose with child's life theme
Rozsah průvodní práce
207
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá podobou české literatury pro děti a mládež v období let 1948-1968 a jejím ideologickým podtextem. Konkrétně se orientuje na komunistickou ideologii v prozaickém žánru "příběhová próza s tematikou dětského života".
Práce se konkrétně zaměřuje na analýzu a interpretaci vybraných děl autorů příběhové prózy s tematikou dětského života (Honzíkova cesta, O letadélku Káněti, Jožánek, Anička a její přátelé, My tři a pes z Pětipes a Pískle) s přihlédnutím na jejich ideologický podtext.
Cílem této práce je tedy načrtnout obecný historicko-společenský a politický kontext let 1948-1968, v jehož rámci dětská literatura vznikala, a nastínit vývoj české literatury pro děti a mládež v daném období, vystihnout její specifické rysy a rozebrat daná díla z hlediska tematického, časového, prostorového, z čtenářského určení a formy, částečně také z hlediska jazykového a didaktického a pokusit se v nich najít typické schematizující literární postupy a dobové mýty, jež byly pro výstavbu těchto literárních děl využity.
Teoretická část práce tedy seznamuje s historickým vývojem daného dějinného období, podobou české literatury pro děti a mládež v období let 1948-1968, definicí, charakteristikou a vývojem žánru "příběhová próza s tematikou dětského života". A interpretační část této práce je věnována analýze a interpretaci již zmíněných příběhů z dětského života a hledání výrazných projevů totalitní ideologie a dobové kulturní politiky. Diplomová práce se převážně opírá o studie Pavla Janouška, Svatavy Urbanové, Vladimíra Nezkusila a Otakara Chaloupky.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the Czech literature for children and youth in years between 1948 and 1968 and its ideologic subtext.
Attention is centred on analysis and interpretation of chosen artworks written by authors of narrative prose with child's life theme (Honzíkova cesta, O letadélku Káněti, Jožánek, Anička a její přátelé, My tři a pes z Pětipes a Pískle) with focus on the underlying political ideology.
The goal of this work is to draft a general socio-historical and political context of the 1948-1968 era, in which this kind of literature is specific for, chart the evolution of Czech literature for children and youth in a given time-frame, depict its characteristics and analyse given artworks thematically, from a time-frame and spatial perspective, reader's determination and form, partially also from a linguistic perspective and attempt to find typical schematic progressions and myths of the period in them, which has been used to build-up these artworks.
The theoretical part of the thesis presents historical development of given historical chapter, shape of the Czech literature for children and youth in 1948-1968 period, definition, characteristics and development of the "narrative prose with children life theme" genre. The interpretational part of the thesis is intended to analyse and interpret children stories and seek for significant emanations of a totalitarian ideology and cultural politics in the given era. This thesis finds its support in studies done by Pavel Janoušek, Svatava Urbanová, Vladimír Nezkusil and Otakar Chaloupka.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, Únor 1948, ideologie, ideologický podtext, socialismus, komunismus, socialistický realismus, agitace, dětský hrdina, příběh z dětského života
Klíčová slova v angličtině
Czech children and young adult's literature, Czech coup 1948, ideology, ideologicae background, socialism, communism, socialist realism, agitation, child hero, narrative prose with child's life theme
Zásady pro vypracování
seznámení se základní odbornou literaturou
nastínění vývoje české literatury pro děti a mládež ve 20. století
charakteristika a specifické rysy české literatury pro děti a mládež v období 1948-1968
analýza a interpretace vybraných literárních děl s přihlédnutím na jejich ideologický podtext
shrnutí získaných poznatků
Zásady pro vypracování
seznámení se základní odbornou literaturou
nastínění vývoje české literatury pro děti a mládež ve 20. století
charakteristika a specifické rysy české literatury pro děti a mládež v období 1948-1968
analýza a interpretace vybraných literárních děl s přihlédnutím na jejich ideologický podtext
shrnutí získaných poznatků
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. 1. vyd. Praha: Portál, 2006
Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2007.
Galík, J: a kol. Panorama české literatury (Literární dějiny od počátků a ž do současnosti). 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994.
Chaloupka, O. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.1.vyd. Praha: Albatros, 1985.
Chaloupka, O. a Voráček, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.
Chaloupka, O. a Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literaturyII. 1. vyd. Praha: Albatros, 1976.
Janáčková, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem:Univerzita J.E. Purkyně, 1999.
Kovalčík, Z. a Urbanová, S. Minimum z literatury pro děti a mládež:stručný chronologický, tematický a žánrový přehledčeské literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996.
Řeřichová, V. Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
Sieglová, N. a Zapletal, Z. Teorie a kritika české literatury pro mládež. Praha: SPN, 1985.
Šmahelová, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. I-II. Praha: Univerzita Karlova, 1999.
Toman, J. Dětské čtenářství a literární výchova. 1. vyd. Brno: Cerm, 1999.
Toman, J. Polistopadová česká teorie a kritika literatury pro děti a mládež (Od roku 1990 po současnost). In Urbanová, S. aj. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia 2004.
Toman, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: PF, 1992.
Urbanová, S. Podoby a proměny české literatury pro mládež ve 20. století, její umělecko polarizační varianty. In Vývinové a druhové zákonitosti literatúry v literatuře. Prešov: Náuka, 2000.
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. 1. vyd. Praha: Portál, 2006
Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2007.
Galík, J: a kol. Panorama české literatury (Literární dějiny od počátků a ž do současnosti). 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994.
Chaloupka, O. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.1.vyd. Praha: Albatros, 1985.
Chaloupka, O. a Voráček, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.
Chaloupka, O. a Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literaturyII. 1. vyd. Praha: Albatros, 1976.
Janáčková, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem:Univerzita J.E. Purkyně, 1999.
Kovalčík, Z. a Urbanová, S. Minimum z literatury pro děti a mládež:stručný chronologický, tematický a žánrový přehledčeské literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996.
Řeřichová, V. Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
Sieglová, N. a Zapletal, Z. Teorie a kritika české literatury pro mládež. Praha: SPN, 1985.
Šmahelová, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. I-II. Praha: Univerzita Karlova, 1999.
Toman, J. Dětské čtenářství a literární výchova. 1. vyd. Brno: Cerm, 1999.
Toman, J. Polistopadová česká teorie a kritika literatury pro děti a mládež (Od roku 1990 po současnost). In Urbanová, S. aj. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia 2004.
Toman, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: PF, 1992.
Urbanová, S. Podoby a proměny české literatury pro mládež ve 20. století, její umělecko polarizační varianty. In Vývinové a druhové zákonitosti literatúry v literatuře. Prešov: Náuka, 2000.