Tato diplomová práce se zabývá životním stylem žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Hlavním cílem bylo zjistit, s pomocí metody dotazníku a výpisů z pedagogické dokumentace, nakolik žáci ze sociálně vyloučených lokalit navštěvují organizované volnočasové aktivity, jakým spontánním aktivitám se věnují ve volném čase a jak organizované volnočasové aktivity a zájmové činnosti mohou ovlivňovat chování, prospěch a životní styl těchto žáků. Cílovou skupinou byli žáci ve věkovém rozmezí od 8 do 15 let navštěvující základní školy v Mostě - Chanově, v Obrnicích a v Bečově u Mostu. Výsledky práce by měly přispět k řešení problematiky chování a morálky žáků ze sociálně vyloučených lokalit.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with pupils lifestyle from socially excluded localities. Major object was to determine using the questionnaire method and extract from pedagogical documentation, to what extent pupils from excluded localities visit organized leisure activities, which impulsive activities they devote in their free time and how the organized activities and interest activities may influence behaviour, school grades and lifestyle of these pupils. Major target group was pupils in the age within the range from 8 to 15 years, who visit elementary school in Most - Chanov, in obrnice and in Becov. Resluts of the diploma thesis should contribute to solution of the problem bahaviour and morale of pupils in socially excluded localities.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, zdravý životní styl a jeho složky, zájmové útvary a organizované volnočasové aktivity, chování žáků, sociálně patologické jevy
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, a socially excluded location, healthy lifestyle and its ingredients, interest groups and organized leisure activities, bahaviour of pupil, socially phatological phenomena
Rozsah průvodní práce
116
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá životním stylem žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Hlavním cílem bylo zjistit, s pomocí metody dotazníku a výpisů z pedagogické dokumentace, nakolik žáci ze sociálně vyloučených lokalit navštěvují organizované volnočasové aktivity, jakým spontánním aktivitám se věnují ve volném čase a jak organizované volnočasové aktivity a zájmové činnosti mohou ovlivňovat chování, prospěch a životní styl těchto žáků. Cílovou skupinou byli žáci ve věkovém rozmezí od 8 do 15 let navštěvující základní školy v Mostě - Chanově, v Obrnicích a v Bečově u Mostu. Výsledky práce by měly přispět k řešení problematiky chování a morálky žáků ze sociálně vyloučených lokalit.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with pupils lifestyle from socially excluded localities. Major object was to determine using the questionnaire method and extract from pedagogical documentation, to what extent pupils from excluded localities visit organized leisure activities, which impulsive activities they devote in their free time and how the organized activities and interest activities may influence behaviour, school grades and lifestyle of these pupils. Major target group was pupils in the age within the range from 8 to 15 years, who visit elementary school in Most - Chanov, in obrnice and in Becov. Resluts of the diploma thesis should contribute to solution of the problem bahaviour and morale of pupils in socially excluded localities.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, zdravý životní styl a jeho složky, zájmové útvary a organizované volnočasové aktivity, chování žáků, sociálně patologické jevy
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, a socially excluded location, healthy lifestyle and its ingredients, interest groups and organized leisure activities, bahaviour of pupil, socially phatological phenomena
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude vymezovat pojmy sociální vyloučení a jeho znaky. Zaměřena bude na životní styl cílových skupin žáků čtvrtých a pátých ročníků ze sociálně vyloučených lokalit ZŠ Bečov u Mostu, ZŠ Obrnice a ZŠ Chanov.
Cílem práce bude zjistit, nakolik organizované volnočasové aktivity a zájmové činnosti žáků ze sociálně vyloučených lokalit ovlivňují jejich chování a životní styl. Průzkum bude proveden s pomocí metody dotazníku a výpisů z pedagogických dokumentů na příslušných školách. Diplomantka se, s pomocí odborné literatury, seznámí s metodologií kvantitativního výzkumu a se základy statistického zpracování dat. Výsledky práce by měly přispět k řešení problematiky chování a morálky žáků ve vyloučených lokalitách.
Diplomantka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana 6/15 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování.
Klíčová slova: sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, zdravý životní styl a jeho složky, zájmové útvary a organizované volnočasové aktivity, chování žáků, morálka.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude vymezovat pojmy sociální vyloučení a jeho znaky. Zaměřena bude na životní styl cílových skupin žáků čtvrtých a pátých ročníků ze sociálně vyloučených lokalit ZŠ Bečov u Mostu, ZŠ Obrnice a ZŠ Chanov.
Cílem práce bude zjistit, nakolik organizované volnočasové aktivity a zájmové činnosti žáků ze sociálně vyloučených lokalit ovlivňují jejich chování a životní styl. Průzkum bude proveden s pomocí metody dotazníku a výpisů z pedagogických dokumentů na příslušných školách. Diplomantka se, s pomocí odborné literatury, seznámí s metodologií kvantitativního výzkumu a se základy statistického zpracování dat. Výsledky práce by měly přispět k řešení problematiky chování a morálky žáků ve vyloučených lokalitách.
Diplomantka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana 6/15 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování.
Klíčová slova: sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, zdravý životní styl a jeho složky, zájmové útvary a organizované volnočasové aktivity, chování žáků, morálka.
Seznam doporučené literatury
DUFFKOVÁ, Kateřina: Životní způsob/ styl a jeho variantnost. Praha: MČSS při AV ČR, 2005. ISBN 80-7308-131-8.
GAVORA, Petr: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 127 s. ISBN 978-80-7290-471-6.
KALEJA, Martin: Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
KUBÁTOVÁ, Dagmar: Biologický vývoj a vzdělávání dětí romského etnika v Ústeckém kraji. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-405-9.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar, KUBÁTOVÁ, et al.: Výchova ke zdraví. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. ISBN 978-80-247-5351-5.
MAREŠ, Petr: Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚSPV Brno, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
PROCHÁZKA, Miroslav: Sociální pedagogika. Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
DUFFKOVÁ, Kateřina: Životní způsob/ styl a jeho variantnost. Praha: MČSS při AV ČR, 2005. ISBN 80-7308-131-8.
GAVORA, Petr: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 127 s. ISBN 978-80-7290-471-6.
KALEJA, Martin: Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
KUBÁTOVÁ, Dagmar: Biologický vývoj a vzdělávání dětí romského etnika v Ústeckém kraji. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-405-9.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar, KUBÁTOVÁ, et al.: Výchova ke zdraví. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. ISBN 978-80-247-5351-5.
MAREŠ, Petr: Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚSPV Brno, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
PROCHÁZKA, Miroslav: Sociální pedagogika. Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.