Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj předčtenářské gramotnosti u předškolních dětí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části objasňujeme význam čtenářské gramotnosti a její ovlivňující faktory. Charakterizujeme předčtenářský věk dítěte a cesty ke čtenářství. Hlavním cílem praktické části je zmapovat předčtenářskou gramotnost u dětí na vesnici oproti městským dětem prostřednictvím dotazníkového šetření. V práci se zaměřujeme na rodiče a jejich podporu předčtenářské gramotnosti u svých dětí v litoměřickém okrese. Byly stanoveny cíle výzkumu, výzkumné hypotézy a výsledky šetření mezi dvěma skupinami předškolních dětí, které navštěvují mateřské školy na vesnici a ve městě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the development of the pre-reading literacy of the preschool age children. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part we clarify the meaning of the pre-reading literacy and its influencing factors. We characterize the pre-reading age of a child and the ways to the reading. The main goal of the practical part is to discover the pre-reading literacy of the children in the village compared to the children in the town via questionnaires. The thesis is focused on parents and their support of the pre-reading literacy of their children in the district of Litomerice. There were determined the research goals, research hypothesis and the results of the research between two groups of the pre-school age children who attend nursery schools in the village and in the town.
Pre-reading literacy, readingliteracy, reading skills, reading, pre-schooleducatio, kindrgarten, family
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj předčtenářské gramotnosti u předškolních dětí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části objasňujeme význam čtenářské gramotnosti a její ovlivňující faktory. Charakterizujeme předčtenářský věk dítěte a cesty ke čtenářství. Hlavním cílem praktické části je zmapovat předčtenářskou gramotnost u dětí na vesnici oproti městským dětem prostřednictvím dotazníkového šetření. V práci se zaměřujeme na rodiče a jejich podporu předčtenářské gramotnosti u svých dětí v litoměřickém okrese. Byly stanoveny cíle výzkumu, výzkumné hypotézy a výsledky šetření mezi dvěma skupinami předškolních dětí, které navštěvují mateřské školy na vesnici a ve městě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the development of the pre-reading literacy of the preschool age children. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part we clarify the meaning of the pre-reading literacy and its influencing factors. We characterize the pre-reading age of a child and the ways to the reading. The main goal of the practical part is to discover the pre-reading literacy of the children in the village compared to the children in the town via questionnaires. The thesis is focused on parents and their support of the pre-reading literacy of their children in the district of Litomerice. There were determined the research goals, research hypothesis and the results of the research between two groups of the pre-school age children who attend nursery schools in the village and in the town.
Pre-reading literacy, readingliteracy, reading skills, reading, pre-schooleducatio, kindrgarten, family
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Studium odborné literatury, zpracovávání odborných poznatků a doplnění vlastním komentářem. Příprava a zpracování teoretické části práce, která bude obsahovat výklad základních pojmů jako předčtenářská gramotnost, cesty ke čtenářství a faktory ovlivňující předčtenářskou gramotnost dětí v předškolním věku, význam rozvoje předčtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku.
3. Příprava a zpracování praktické části, které budou tvořit výsledky vlastního šetření na základě stanového cíle. Hlavním cílem bude zmapovat předčtenářskou gramotnost u dětí na vesnici oproti městským dětem prostřednictvím dotazníkového šetření. Oslovena bude vždy jedna učitelka a přibližně 10 rodičů z každé mateřské školy (celkově plánujeme zapojit čtyři až šest MŠ). Budeme zjišťovat míru podpory rodičů a dále metody, formy a pomůcky, které využívají učitelky na vybraných mateřských školách v regionu v oblasti rozvoje předčtenářské gramotnosti dětí.
4. Závěrečné zhodnocení získaných poznatků a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Studium odborné literatury, zpracovávání odborných poznatků a doplnění vlastním komentářem. Příprava a zpracování teoretické části práce, která bude obsahovat výklad základních pojmů jako předčtenářská gramotnost, cesty ke čtenářství a faktory ovlivňující předčtenářskou gramotnost dětí v předškolním věku, význam rozvoje předčtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku.
3. Příprava a zpracování praktické části, které budou tvořit výsledky vlastního šetření na základě stanového cíle. Hlavním cílem bude zmapovat předčtenářskou gramotnost u dětí na vesnici oproti městským dětem prostřednictvím dotazníkového šetření. Oslovena bude vždy jedna učitelka a přibližně 10 rodičů z každé mateřské školy (celkově plánujeme zapojit čtyři až šest MŠ). Budeme zjišťovat míru podpory rodičů a dále metody, formy a pomůcky, které využívají učitelky na vybraných mateřských školách v regionu v oblasti rozvoje předčtenářské gramotnosti dětí.
4. Závěrečné zhodnocení získaných poznatků a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka, HAUSENBLAS, Ondřej, HESOVÁ, Alena et al. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011, ISBN: 978-80-87000-99-1. 2
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.
školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. 1. vydání Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj detskeho čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 573 stran
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství, vyd. Praha: VICTORIA PUBLISHING, a.s., 1995.104 s. ISBN 80-85865-40-8
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství + DVD: vyprávějte si s námi!. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vydání Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
MERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
ŠIKULOVÁ, Renata a kol. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-395-3.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 137 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka, HAUSENBLAS, Ondřej, HESOVÁ, Alena et al. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011, ISBN: 978-80-87000-99-1. 2
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.
školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. 1. vydání Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj detskeho čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 573 stran
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství, vyd. Praha: VICTORIA PUBLISHING, a.s., 1995.104 s. ISBN 80-85865-40-8
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství + DVD: vyprávějte si s námi!. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vydání Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
MERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
ŠIKULOVÁ, Renata a kol. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-395-3.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 137 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.