V této práci se zabýváme vlivem dysfunkční rodiny na edukaci předškolního dítěte z pohledu učitelky mateřské školy. Tato bakalářská práce má charakter kvalitativního výzkumu. Výzkumný vzorek tvoří celkem 6 respondentů, kteří byli nápomocní jak v otázce celkové současné proměny rodiny ve společnosti, tak i v otázce reakcí dětí předškolního věku a jejich rodičů na zátěžovou situaci. Z pohledu letitého soudce opatrovnického soudu i advokátky jsme se dozvěděli, jaké nejčastější situace řeší rozvádějící se rodiny. Data pro výzkumné šetření jsme získali prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Závěrečnou analýzou a vyhodnocením výzkumných otázek jsme zjistili, jak velký je význam úplné rodiny, co je největším problémem současných manželství, jaký vliv má dysfunkční rodina na výchovu a vzdělávání průběžně pozorovaných dětí při pobytu v mateřské škole, a zda se nějak změnilo i celkové chování a smýšlení rodičů následkem již nefungující rodiny.
Anotace v angličtině
In this thesis we focus on the influence of the dysfunctional family on an education of a pre-school child from the kindergarten teacher point of view. This thesis has a quantitative research character. The research sample consists of 6 respondents altogether who were helpful in both the question of the total contemporary change of a family in the society, and in the question of reaction of the pre-school children, and their parents to a stress situation. We have found out, from the point of view of an experienced judge at the curator court as well as a barrister, what are the most common situation that divorcing families solve. We have obtained the data for our research through semi-structured interviews. We have also learnt, with our final analysis, and an evaluation of the research questions, how robust is an importance of the complete family, what is the most vigorous problem of contemporary marriages, what influence the incomplete family have on upbringing and education of the continuously monitored children dwelling in the kindergarten, and if there is any change in the general behaviour and thinking of the parents following thereafter dysfunctional family.
pre-school child, kindergarten, the dysfunctional family, behavior, education
Rozsah průvodní práce
73 s.+ př. 8 s. (128169 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se zabýváme vlivem dysfunkční rodiny na edukaci předškolního dítěte z pohledu učitelky mateřské školy. Tato bakalářská práce má charakter kvalitativního výzkumu. Výzkumný vzorek tvoří celkem 6 respondentů, kteří byli nápomocní jak v otázce celkové současné proměny rodiny ve společnosti, tak i v otázce reakcí dětí předškolního věku a jejich rodičů na zátěžovou situaci. Z pohledu letitého soudce opatrovnického soudu i advokátky jsme se dozvěděli, jaké nejčastější situace řeší rozvádějící se rodiny. Data pro výzkumné šetření jsme získali prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Závěrečnou analýzou a vyhodnocením výzkumných otázek jsme zjistili, jak velký je význam úplné rodiny, co je největším problémem současných manželství, jaký vliv má dysfunkční rodina na výchovu a vzdělávání průběžně pozorovaných dětí při pobytu v mateřské škole, a zda se nějak změnilo i celkové chování a smýšlení rodičů následkem již nefungující rodiny.
Anotace v angličtině
In this thesis we focus on the influence of the dysfunctional family on an education of a pre-school child from the kindergarten teacher point of view. This thesis has a quantitative research character. The research sample consists of 6 respondents altogether who were helpful in both the question of the total contemporary change of a family in the society, and in the question of reaction of the pre-school children, and their parents to a stress situation. We have found out, from the point of view of an experienced judge at the curator court as well as a barrister, what are the most common situation that divorcing families solve. We have obtained the data for our research through semi-structured interviews. We have also learnt, with our final analysis, and an evaluation of the research questions, how robust is an importance of the complete family, what is the most vigorous problem of contemporary marriages, what influence the incomplete family have on upbringing and education of the continuously monitored children dwelling in the kindergarten, and if there is any change in the general behaviour and thinking of the parents following thereafter dysfunctional family.
pre-school child, kindergarten, the dysfunctional family, behavior, education
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015. 1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu. 2. Stanovit cíl bakalářské práce a formulovat problémy vycházející z cíle kvalifikační práce. 3. V teoretické části se zaměřit na aktuální problematiku tématu. 4. Předmětem empirické části bude stanovení plánu šetření, zvolení vhodných metod, zkoumání jednotlivých projevů, příčin i řešení problémů a výběr vzorku respondentů, kteří se šetření zúčastní. 5. Vlastní realizace šetření, zpracování a prezentace výsledků výzkumného šetření. 6. V závěrečné části vyvodit skutečnosti, které vyplynou ze zjištěných výsledků výzkumu šetření.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015. 1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu. 2. Stanovit cíl bakalářské práce a formulovat problémy vycházející z cíle kvalifikační práce. 3. V teoretické části se zaměřit na aktuální problematiku tématu. 4. Předmětem empirické části bude stanovení plánu šetření, zvolení vhodných metod, zkoumání jednotlivých projevů, příčin i řešení problémů a výběr vzorku respondentů, kteří se šetření zúčastní. 5. Vlastní realizace šetření, zpracování a prezentace výsledků výzkumného šetření. 6. V závěrečné části vyvodit skutečnosti, které vyplynou ze zjištěných výsledků výzkumu šetření.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, 2014.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2016.
SMITH, Heather. Děti a rozvod. Praha: Portál, 2004.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada Publishing, 2010.
NOVÁK, Tomáš. Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada Publishing, 2012.
FUČÍK, Petr. Rozvod a změny reprodukčních strategií. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.Praha: Grada Publishing, 2005.
VÝROST, Jozef, SLAMĚNÍK, Ivan (eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání.Praha: Karolinum, 2012.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006.
MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003.
PLETZER, A., Marc. Emoční inteligence. Praha: Grada Publishing, 2009.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, 2014.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2016.
SMITH, Heather. Děti a rozvod. Praha: Portál, 2004.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada Publishing, 2010.
NOVÁK, Tomáš. Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada Publishing, 2012.
FUČÍK, Petr. Rozvod a změny reprodukčních strategií. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.Praha: Grada Publishing, 2005.
VÝROST, Jozef, SLAMĚNÍK, Ivan (eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání.Praha: Karolinum, 2012.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006.
MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003.
PLETZER, A., Marc. Emoční inteligence. Praha: Grada Publishing, 2009.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.