V bakalářské práci byl zkoumán vztah dětí předškolního věku k živočichům. V teoretické části je uvedena charakteristika předškolního období, environmentální výchova a možné fobie a alergie na živočichy. Tyto informace jsou uvedeny především v kontextu mateřských škol. Byl vypracován dotazník zaměřený na vztah dětí k živočichům, poté byla navržena vzdělávací nabídka pro utváření vztahu k živočichům a následně byly evaluovány uskutečněné aktivity s dětmi. Dotazník byl proveden s 24 dětmi předškolního věku. Výsledky výzkumu byly porovnány v dalším dotazníku, kde je patrný rozdíl ve vztahu dětí k živočichům.
Annotation in English
The thesis investigated the relationship of preschool children to animals. The theoretical section provides evolution traits of preschool children, environmental education and possible phobia of allergies towards animals. This information is presented primarily in the context of kindergartens. The questionnaire was done with aim at the children's relationship with animals. The research offered improved solution how to enhance relationship towards animals, and subsequently used within practice with children. The questionnaire was conducted with 24 children of preschool age. The research results were compared to another questionnaire, where is a noticeable difference in the children's relationship with animals.
V bakalářské práci byl zkoumán vztah dětí předškolního věku k živočichům. V teoretické části je uvedena charakteristika předškolního období, environmentální výchova a možné fobie a alergie na živočichy. Tyto informace jsou uvedeny především v kontextu mateřských škol. Byl vypracován dotazník zaměřený na vztah dětí k živočichům, poté byla navržena vzdělávací nabídka pro utváření vztahu k živočichům a následně byly evaluovány uskutečněné aktivity s dětmi. Dotazník byl proveden s 24 dětmi předškolního věku. Výsledky výzkumu byly porovnány v dalším dotazníku, kde je patrný rozdíl ve vztahu dětí k živočichům.
Annotation in English
The thesis investigated the relationship of preschool children to animals. The theoretical section provides evolution traits of preschool children, environmental education and possible phobia of allergies towards animals. This information is presented primarily in the context of kindergartens. The questionnaire was done with aim at the children's relationship with animals. The research offered improved solution how to enhance relationship towards animals, and subsequently used within practice with children. The questionnaire was conducted with 24 children of preschool age. The research results were compared to another questionnaire, where is a noticeable difference in the children's relationship with animals.
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další dostupné relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část práce, zaměřit se na vývoj dítěte do 6 let, environmentální výchovu v mateřské škole a vztah dětí k přírodě s důrazem na živočichy. V praktické části provést dotazníkový průzkum. Dotazník bude rozdělen do dvou částí. V první budou údaje o respondentovi a druhá část se bude věnovat respondentovu vztahu k vybraným živočichům. Pomocí popsaného výzkumného nástroje budou evaluovány aktivity, rozpracované v dalším segmentu bakalářské práce. Konkrétně půjde o aktivity zaměřené na utváření vztahu dětí k živočichům. Sběr dat proběhne v mateřské škole v Ústí nad Labem a získaná data budou vyhodnocena a interpretována.
Research Plan
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 6/2015 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další dostupné relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část práce, zaměřit se na vývoj dítěte do 6 let, environmentální výchovu v mateřské škole a vztah dětí k přírodě s důrazem na živočichy. V praktické části provést dotazníkový průzkum. Dotazník bude rozdělen do dvou částí. V první budou údaje o respondentovi a druhá část se bude věnovat respondentovu vztahu k vybraným živočichům. Pomocí popsaného výzkumného nástroje budou evaluovány aktivity, rozpracované v dalším segmentu bakalářské práce. Konkrétně půjde o aktivity zaměřené na utváření vztahu dětí k živočichům. Sběr dat proběhne v mateřské škole v Ústí nad Labem a získaná data budou vyhodnocena a interpretována.
Recommended resources
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011).
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Havlová JANA. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674878.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 9788086307954.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998. ISBN 807169195x.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026200949.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673253.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676278.
PRAŠKO, Ján, Hana PRAŠKOVÁ a Jana PRAŠKOVÁ. Specifické fobie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 219 s. ISBN 978-80-7367-300-0.
Recommended resources
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011).
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Havlová JANA. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674878.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 9788086307954.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998. ISBN 807169195x.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026200949.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673253.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676278.
PRAŠKO, Ján, Hana PRAŠKOVÁ a Jana PRAŠKOVÁ. Specifické fobie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 219 s. ISBN 978-80-7367-300-0.