Diplomová práce se zabývá analýzou a otázkou specifik v motivační struktuře vybrané skupiny jedinců v ústavní výchově, kteří jsou v současné době umístěni v dětském domově a dětském domově se školou. Cílem práce je předložit doporučení pro praxi sociální pedagogiky při práci s uvedenou skupinou.
V teoretické části jsou definovány základní pojmy: motivace a její zdroje, vybrané teorie motivace, motivační struktura. Popsané negativní jevy ovlivňující průběh dětství a dospívání, které byly jednou z hlavních příčin odebrání dítěte z rodiny a jsou důvodem umístění do ústavní výchovy. V závěru teoretické části je charakterizován systém ústavní a ochranné výchovy v ČR.
V praktické části jsou předloženy výsledky na základě vlastního dotazníkového šetření. Cílovou skupinou jsou jedinci (děti) ve věku 10-15 let, které mají nařízenou ústavní výchovu.
Anotace v angličtině
The thesis analyses and discusses specific issues in the motivational structure of selected individuals, who are currently staying in a children's home or children's home with school. The work aims to offer recommendations for practice of social pedagogy focused on this group of children in institutional care.
The theoretical part defines the basic concepts: motivation and its sources, selected theories of motivation, motivational structure. Furthermore, this introductory section describes the negative phenomena affecting a child's development in childhood and adolescence that are one of the main reasons to take the child from its original family and arrange institutional upbringing. The conclusion of the theoretical part outlines the system of institutional and protective education in the Czech Republic.
The practical part presents the results obtained on the basis of own questionnaire survey. The survey targeted individuals (children) aged 10-15 years to whom institutional upbringing was ordered.
Klíčová slova
dětský domov, dětský domov se školou, ústavní výchova, motivace, potřeby, deprivace, rodina,motivační struktura
Klíčová slova v angličtině
The thesis analyses and discusses specific issues in the motivational structure of selected individuals, who are currently staying in a children's home or children's home with school. The work aims to offer recommendations for practice of social pedagogy focused on this group of children in institutional care.
The theoretical part defines the basic concepts: motivation and its sources, selected theories of motivation, motivational structure. Furthermore, this introductory section describes the negative phenomena affecting a child's development in childhood and adolescence that are one of the main reasons to take the child from its original family and arrange institutional upbringing. The conclusion of the theoretical part outlines the system of institutional and protective education in the Czech Republic.
The practical part presents the results obtained on the basis of own questionnaire survey. The survey targeted individuals (children) aged 10-15 years to whom institutional upbringing was ordered.
Rozsah průvodní práce
100 s.(23000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou a otázkou specifik v motivační struktuře vybrané skupiny jedinců v ústavní výchově, kteří jsou v současné době umístěni v dětském domově a dětském domově se školou. Cílem práce je předložit doporučení pro praxi sociální pedagogiky při práci s uvedenou skupinou.
V teoretické části jsou definovány základní pojmy: motivace a její zdroje, vybrané teorie motivace, motivační struktura. Popsané negativní jevy ovlivňující průběh dětství a dospívání, které byly jednou z hlavních příčin odebrání dítěte z rodiny a jsou důvodem umístění do ústavní výchovy. V závěru teoretické části je charakterizován systém ústavní a ochranné výchovy v ČR.
V praktické části jsou předloženy výsledky na základě vlastního dotazníkového šetření. Cílovou skupinou jsou jedinci (děti) ve věku 10-15 let, které mají nařízenou ústavní výchovu.
Anotace v angličtině
The thesis analyses and discusses specific issues in the motivational structure of selected individuals, who are currently staying in a children's home or children's home with school. The work aims to offer recommendations for practice of social pedagogy focused on this group of children in institutional care.
The theoretical part defines the basic concepts: motivation and its sources, selected theories of motivation, motivational structure. Furthermore, this introductory section describes the negative phenomena affecting a child's development in childhood and adolescence that are one of the main reasons to take the child from its original family and arrange institutional upbringing. The conclusion of the theoretical part outlines the system of institutional and protective education in the Czech Republic.
The practical part presents the results obtained on the basis of own questionnaire survey. The survey targeted individuals (children) aged 10-15 years to whom institutional upbringing was ordered.
Klíčová slova
dětský domov, dětský domov se školou, ústavní výchova, motivace, potřeby, deprivace, rodina,motivační struktura
Klíčová slova v angličtině
The thesis analyses and discusses specific issues in the motivational structure of selected individuals, who are currently staying in a children's home or children's home with school. The work aims to offer recommendations for practice of social pedagogy focused on this group of children in institutional care.
The theoretical part defines the basic concepts: motivation and its sources, selected theories of motivation, motivational structure. Furthermore, this introductory section describes the negative phenomena affecting a child's development in childhood and adolescence that are one of the main reasons to take the child from its original family and arrange institutional upbringing. The conclusion of the theoretical part outlines the system of institutional and protective education in the Czech Republic.
The practical part presents the results obtained on the basis of own questionnaire survey. The survey targeted individuals (children) aged 10-15 years to whom institutional upbringing was ordered.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat analýzou motivační struktury u vybraných skupin jedinců v ústavní výchově ( ústavní výchova v dětském domově a dětském domově se školou). V teoretické části se bude autorka zabývat otázkou negativních jevů v průběhu dětství a dospívání, které byly jednou z hlavních příčin ústavní výchovy. V praktické části autorka předloží výsledky vlastního šetření u jedinců s nařízenou ústavní výchovou. Šetření bude zaměřeno na zjištění specifik v motivační struktuře. Cílem diplomové práce bude doporučení pro praxi sociální pedagogiky při práci s uvedenou skupinou.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat analýzou motivační struktury u vybraných skupin jedinců v ústavní výchově ( ústavní výchova v dětském domově a dětském domově se školou). V teoretické části se bude autorka zabývat otázkou negativních jevů v průběhu dětství a dospívání, které byly jednou z hlavních příčin ústavní výchovy. V praktické části autorka předloží výsledky vlastního šetření u jedinců s nařízenou ústavní výchovou. Šetření bude zaměřeno na zjištění specifik v motivační struktuře. Cílem diplomové práce bude doporučení pro praxi sociální pedagogiky při práci s uvedenou skupinou.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
DUNOVSKÝ, Jiří a Hans EGGERS. Sociální pediatrie. Praha: Avicenum, 1989.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-2781-3.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-2461-983-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.79-6.
SKALKA, Jarolím, Jaroslav KALOUS, Zdeněk HELUS, Jarmila SKALKOVÁ a František BACÍK. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro vysoké školy.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
DUNOVSKÝ, Jiří a Hans EGGERS. Sociální pediatrie. Praha: Avicenum, 1989.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-2781-3.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-2461-983-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.79-6.
SKALKA, Jarolím, Jaroslav KALOUS, Zdeněk HELUS, Jarmila SKALKOVÁ a František BACÍK. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Učebnice pro vysoké školy.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1