Bakalářská práce se zabývá problematikou trávení volného času dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu sociální znevýhodnění, volný čas, dále jsou zde popsány typy zanedbávající péče, funkce volného času a možnosti volnočasových aktivit. V praktické časti je prostřednictvím zvolených metod zmapován volný čas děti a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pozornost je upřena především ke způsobu trávení volného času, k podnětům k trávení volného času, které těmto dětem nabízí a poskytují jejich rodiny. V neposlední řadě se praktická část věnuje oblasti využívání volnočasových aktivit sociálně znevýhodněných dětí, které organizují volnočasové instituce, občanská sdružení či další zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on leisure activities for socially disadvantaged children and young people. The theoretical part deals with the definition of social disadvantage, leisure time, there are also described the types of neglected care, function of leisure time and leisure activities. In the practical part is mapped leisure time of children and young people from disadvantaged backgrounds using selected methods. Attention is especially paid to the way of spending of leisure time, to suggestions for leisure that families offers and provides their children. Finally, the practical part deals with the use of leisure time activities for socially disadvantaged children, which organizes recreational institutions, associations or other institutions.
Klíčová slova
rodina, děti, výchova, sociální znevýhodnění, volný čas
Klíčová slova v angličtině
family, children, upbringing, socially disadvantaged, free time
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou trávení volného času dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu sociální znevýhodnění, volný čas, dále jsou zde popsány typy zanedbávající péče, funkce volného času a možnosti volnočasových aktivit. V praktické časti je prostřednictvím zvolených metod zmapován volný čas děti a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pozornost je upřena především ke způsobu trávení volného času, k podnětům k trávení volného času, které těmto dětem nabízí a poskytují jejich rodiny. V neposlední řadě se praktická část věnuje oblasti využívání volnočasových aktivit sociálně znevýhodněných dětí, které organizují volnočasové instituce, občanská sdružení či další zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on leisure activities for socially disadvantaged children and young people. The theoretical part deals with the definition of social disadvantage, leisure time, there are also described the types of neglected care, function of leisure time and leisure activities. In the practical part is mapped leisure time of children and young people from disadvantaged backgrounds using selected methods. Attention is especially paid to the way of spending of leisure time, to suggestions for leisure that families offers and provides their children. Finally, the practical part deals with the use of leisure time activities for socially disadvantaged children, which organizes recreational institutions, associations or other institutions.
Klíčová slova
rodina, děti, výchova, sociální znevýhodnění, volný čas
Klíčová slova v angličtině
family, children, upbringing, socially disadvantaged, free time
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou volného času sociálně znevýhodněných dětí.
V teoretické části budou charakterizovány pojmy volný čas a volnočasové aktivity, cíle a funkce volného času, faktory ovlivňující způsob trávení volného času. Dále bude popsán termín sociální znevýhodnění, jeho příčiny a důsledky.
Hlavním cílem praktické části bude analýza volnočasových aktivit sociálně znevýhodněných dětí ve Speciální základní škole v Děčíně.
Součástí práce budou navrhovaná opatření či doporučení.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou volného času sociálně znevýhodněných dětí.
V teoretické části budou charakterizovány pojmy volný čas a volnočasové aktivity, cíle a funkce volného času, faktory ovlivňující způsob trávení volného času. Dále bude popsán termín sociální znevýhodnění, jeho příčiny a důsledky.
Hlavním cílem praktické části bude analýza volnočasových aktivit sociálně znevýhodněných dětí ve Speciální základní škole v Děčíně.
Součástí práce budou navrhovaná opatření či doporučení.
Seznam doporučené literatury
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN: 978-80-247-2993-0.
ČERVENÝ, Č. Zkušenosti s celodenním výchovným systémem na základní škole. Praha: Státní pedagogické nakl, 1978.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 1.vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2781-3.
HARTL, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-423-6.
HOFBAUER, B.: Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-27-5.
PÁVKOVÁ, J., B. Hájek, B. Hofbauer, V. Hrdličková, A. Pavlíková. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
VÁGNEROVÁ M.Psycopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN: 978-80-247-2993-0.
ČERVENÝ, Č. Zkušenosti s celodenním výchovným systémem na základní škole. Praha: Státní pedagogické nakl, 1978.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 1.vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2781-3.
HARTL, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-423-6.
HOFBAUER, B.: Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-27-5.
PÁVKOVÁ, J., B. Hájek, B. Hofbauer, V. Hrdličková, A. Pavlíková. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
VÁGNEROVÁ M.Psycopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.