Cílem bakalářské práce je zjistit a vyhodnotit, jak žáci 2. stupně základní školy žijící v podmínkách sociálního vyloučení vnímají roli vzdělávání.
Teoretická část obsahuje a pracuje s tématem na základě odborných poznatků na téma vzdělávání, a to s ohledem na filozofický, sociálně kulturní a pedagogický akcent zkoumaného problému. Součástí práce a jejím specifickým rysem je také pozornost věnovaná prostředí, v němž děti žijí. Tímto prostředím je sociálně vyloučená lokalita Janov u Litvínova, z níž většina žáků janovské školy pochází. O tomto prostředí je jednak pojednáno z hlediska jeho zařazení, a také legislativně uznaných charakteristik, které pracují s tématem sociálně vyloučených lokalit na území České republiky. A dále je v práci vyloučená lokalita akcentována více také z pohledu dětí, žáků základní školy.
Pozornost je věnována také obsahu vzdělávání se specificky podmíněným kontextem na ZŠ Janov u Litvínova.
Výzkumná část, resp. její realizovaný výzkumný cíl zjišťuje, jak žáci 2. stupně základní školy žijící v podmínkách sociálního vyloučení vnímají roli vzdělávání. Tomuto záměru je také podřízeno kvantitativní, deskriptivně pojaté výzkumné šetření, které tabulkovým způsobem a nabídkou variant odpovědí vybídlo děti reagovat na vytýčené okruhy problémů spojených se vzděláváním a akcentem sociálně podmíněného prostředí vyloučené lokality.
Šetření je interpretováno tabulkami a ilustračně využívá grafického znázornění, aby ukázalo na hlavní vývojové tendence zkoumané problematiky.
V závěru práce poukázala na poměrně pozitivně doložené zjištění o povědomí dětí o výchovně vzdělávacím procesu a jeho důležitosti z hlediska jejich další životní perspektivy, která je však hodně vázána na aspekty sociálně vyloučené lokality Janov u Litvínova.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis (BA thesis) is to identify and evaluate how pupils in 2nd grade elementary school living in conditions of social exclusion perceive the role of education.
The theoretical part contains and works with the theme based on expertise on the subject of education, with regard to the philosophical, social, cultural and educational emphasis of the problem. Part of the work and its specific feature is also attention paid to the environment in which the children live. This environment is in the socially excluded locality Janov part of Litvinov, from which most of the students come from. About this environment is discussed both in terms of its location, as well as legislatively recognized characteristics that work with the theme of socially excluded localities in the Czech Republic. And further work in the excluded lokality has more emphasized also from the perspective of the children, pupils of the primary school.
Attention is also paid to the content of education with specific conditional context the Elementary School of Janov near Litvinov.
Research part, respectively. It realized its objective research investigates how pupils 2nd grade elementary school living in conditions of social exclusion perceive the role of education. This project is also subject to quantitative descriptively conceived research which tabular manner and range of choices prompted the children to respond to identification of problem areas related to education and emphasizing socially excluded conditioned environment localities.
The investigation is interpreted illustratively uses tables and graphical representation to illustrate the main trends in examined issues.
The conclusion pointed to the relatively positively documented findings on children's awareness of the educational process and its importance in terms of another perspective on life that is however tied to a lot of aspects in the socially excluded localities Janov near Litvinov.
Klíčová slova
Vzdělávání, sociální kontext, sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, obsah vzdělávání, společenský akcent, pedagogika, společensky podmíněný proces, základní škola,
Klíčová slova v angličtině
Education, social context, social exclusion, social exclusion location, contents of education, social accent, pedagogy, socially conditioned process, elementary school. educational process, teachers, pupils, educational system, curricula, general education plans.
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit a vyhodnotit, jak žáci 2. stupně základní školy žijící v podmínkách sociálního vyloučení vnímají roli vzdělávání.
Teoretická část obsahuje a pracuje s tématem na základě odborných poznatků na téma vzdělávání, a to s ohledem na filozofický, sociálně kulturní a pedagogický akcent zkoumaného problému. Součástí práce a jejím specifickým rysem je také pozornost věnovaná prostředí, v němž děti žijí. Tímto prostředím je sociálně vyloučená lokalita Janov u Litvínova, z níž většina žáků janovské školy pochází. O tomto prostředí je jednak pojednáno z hlediska jeho zařazení, a také legislativně uznaných charakteristik, které pracují s tématem sociálně vyloučených lokalit na území České republiky. A dále je v práci vyloučená lokalita akcentována více také z pohledu dětí, žáků základní školy.
Pozornost je věnována také obsahu vzdělávání se specificky podmíněným kontextem na ZŠ Janov u Litvínova.
Výzkumná část, resp. její realizovaný výzkumný cíl zjišťuje, jak žáci 2. stupně základní školy žijící v podmínkách sociálního vyloučení vnímají roli vzdělávání. Tomuto záměru je také podřízeno kvantitativní, deskriptivně pojaté výzkumné šetření, které tabulkovým způsobem a nabídkou variant odpovědí vybídlo děti reagovat na vytýčené okruhy problémů spojených se vzděláváním a akcentem sociálně podmíněného prostředí vyloučené lokality.
Šetření je interpretováno tabulkami a ilustračně využívá grafického znázornění, aby ukázalo na hlavní vývojové tendence zkoumané problematiky.
V závěru práce poukázala na poměrně pozitivně doložené zjištění o povědomí dětí o výchovně vzdělávacím procesu a jeho důležitosti z hlediska jejich další životní perspektivy, která je však hodně vázána na aspekty sociálně vyloučené lokality Janov u Litvínova.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis (BA thesis) is to identify and evaluate how pupils in 2nd grade elementary school living in conditions of social exclusion perceive the role of education.
The theoretical part contains and works with the theme based on expertise on the subject of education, with regard to the philosophical, social, cultural and educational emphasis of the problem. Part of the work and its specific feature is also attention paid to the environment in which the children live. This environment is in the socially excluded locality Janov part of Litvinov, from which most of the students come from. About this environment is discussed both in terms of its location, as well as legislatively recognized characteristics that work with the theme of socially excluded localities in the Czech Republic. And further work in the excluded lokality has more emphasized also from the perspective of the children, pupils of the primary school.
Attention is also paid to the content of education with specific conditional context the Elementary School of Janov near Litvinov.
Research part, respectively. It realized its objective research investigates how pupils 2nd grade elementary school living in conditions of social exclusion perceive the role of education. This project is also subject to quantitative descriptively conceived research which tabular manner and range of choices prompted the children to respond to identification of problem areas related to education and emphasizing socially excluded conditioned environment localities.
The investigation is interpreted illustratively uses tables and graphical representation to illustrate the main trends in examined issues.
The conclusion pointed to the relatively positively documented findings on children's awareness of the educational process and its importance in terms of another perspective on life that is however tied to a lot of aspects in the socially excluded localities Janov near Litvinov.
Klíčová slova
Vzdělávání, sociální kontext, sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, obsah vzdělávání, společenský akcent, pedagogika, společensky podmíněný proces, základní škola,
Klíčová slova v angličtině
Education, social context, social exclusion, social exclusion location, contents of education, social accent, pedagogy, socially conditioned process, elementary school. educational process, teachers, pupils, educational system, curricula, general education plans.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zjistit, jak žáci 2. stupně základní školy, žijící v podmínkách sociálního vyloučení vnímají roli vzdělávání. Sociální znevýhodnění se opírá o aspekty vyloučené lokality Janov u Litvínova.
Teoretická část bakalářské práce se zaměří na problematiku vzdělávání jako faktoru rozvoje dětí již v základní škole a z pohledu jejich dalšího společenského uplatnění. V této části práce půjde o to, najít východiska pro praktické zkoumání problému.
V praktické části se práce deskriptivním výzkumem a dotazníkovým šetřením zaměří na to, jak žáci 2. stupně ZŠ Janov u Litvínova vnímají roli vzdělávání pro své další společenské uplatnění.
Získané informace mohou být přínosné nejen s ohledem na poznatky o dané lokalitě, ale i vzhledem k oblasti vzdělávání a přínosu pro ty, jichž se týká na úrovní základního školství, tedy žáky základní školy.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zjistit, jak žáci 2. stupně základní školy, žijící v podmínkách sociálního vyloučení vnímají roli vzdělávání. Sociální znevýhodnění se opírá o aspekty vyloučené lokality Janov u Litvínova.
Teoretická část bakalářské práce se zaměří na problematiku vzdělávání jako faktoru rozvoje dětí již v základní škole a z pohledu jejich dalšího společenského uplatnění. V této části práce půjde o to, najít východiska pro praktické zkoumání problému.
V praktické části se práce deskriptivním výzkumem a dotazníkovým šetřením zaměří na to, jak žáci 2. stupně ZŠ Janov u Litvínova vnímají roli vzdělávání pro své další společenské uplatnění.
Získané informace mohou být přínosné nejen s ohledem na poznatky o dané lokalitě, ale i vzhledem k oblasti vzdělávání a přínosu pro ty, jichž se týká na úrovní základního školství, tedy žáky základní školy.
Seznam doporučené literatury
ČADA, K., Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. Praha: GAC spol. s r. o., 2015. [online]. Dostupné: https://www.esfcr.cz/mapa-svl-2015/www/analyza_socialne_vyloucenych_lokalit_gac.pdf. [cit. 31. 11. 2016]
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R., Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada Publishing a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
GILLERNOVÁ, I., KEBZA, V., RYMEŠ, M., a kol., Psychologické aspekty změn v české společnosti: Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada Publishing a. s., 2011. ISBN 978-80-247-7448-0.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing a. s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
KASPER, T., KASPEROVÁ, D., Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247-6923-3.
PETRUSEK, M. a kolektiv, Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠUBRT, J. a kol., Soudobá sociologie. Praha: Karolinum Press, 2013. ISBN 978-80-246-2561-4.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing a. s., 2011. ISBN 97880-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
ČADA, K., Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. Praha: GAC spol. s r. o., 2015. [online]. Dostupné: https://www.esfcr.cz/mapa-svl-2015/www/analyza_socialne_vyloucenych_lokalit_gac.pdf. [cit. 31. 11. 2016]
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R., Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada Publishing a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
GILLERNOVÁ, I., KEBZA, V., RYMEŠ, M., a kol., Psychologické aspekty změn v české společnosti: Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada Publishing a. s., 2011. ISBN 978-80-247-7448-0.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing a. s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
KASPER, T., KASPEROVÁ, D., Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247-6923-3.
PETRUSEK, M. a kolektiv, Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠUBRT, J. a kol., Soudobá sociologie. Praha: Karolinum Press, 2013. ISBN 978-80-246-2561-4.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing a. s., 2011. ISBN 97880-247-3357-9.