Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda má dětská literatura vliv na rozvoj slovní zásoby u předškolních dětí v Základní a mateřské škole Tadeáše Haenkeho Chřibská. Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj slovní zásoby dětí předškolního věku, tj. od 3 do7 let v mateřské škole ve Chřibské. Svou bakalářskou práci jsem rozdělila do pěti základních kapitol. První čtyři kapitoly tvoří teoretickou část, jejíchž východiskem je odborná literatura. Pátou kapitolu tvoří část praktická. Ve které je zahrnuto vlastní šetření, používané metody, charakteristika výzkumného vzorku, charakteristika výzkumného zařízení, v němž bylo šetření prováděno. Stanovila jsem předpoklady a na základě výsledků šetření je navrženo doporučení pro pedagogickou praxi.
Annotation in English
The main purpose of this bachelor's thesis was to found out if the literature for children has any influence on a development of vocabulary of preschool children in Základní a mateřská škola Tadeáše Haenkeho Chřibská. This bachelor's thesis is focused on the development of the vocabulary of preschool children, from age 2 to 7 in kindergaten in Chřibská. This thesis is divided into five main chapters. First four chapters form a theoretical part whose basis is specialized literature. Fifth chapter forms a practical part. This part includes own investigation, used methods, characteristics of the research sample, characteristics of the research facility, in which the investigation has been made. I have set assumptions and on the basis of the results of this research, recommendation for pedagogical practise has been proposed.
Keywords
slovní zásoba, dětská literatura, rozvoj, předškolní děti, mateřská škola
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda má dětská literatura vliv na rozvoj slovní zásoby u předškolních dětí v Základní a mateřské škole Tadeáše Haenkeho Chřibská. Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj slovní zásoby dětí předškolního věku, tj. od 3 do7 let v mateřské škole ve Chřibské. Svou bakalářskou práci jsem rozdělila do pěti základních kapitol. První čtyři kapitoly tvoří teoretickou část, jejíchž východiskem je odborná literatura. Pátou kapitolu tvoří část praktická. Ve které je zahrnuto vlastní šetření, používané metody, charakteristika výzkumného vzorku, charakteristika výzkumného zařízení, v němž bylo šetření prováděno. Stanovila jsem předpoklady a na základě výsledků šetření je navrženo doporučení pro pedagogickou praxi.
Annotation in English
The main purpose of this bachelor's thesis was to found out if the literature for children has any influence on a development of vocabulary of preschool children in Základní a mateřská škola Tadeáše Haenkeho Chřibská. This bachelor's thesis is focused on the development of the vocabulary of preschool children, from age 2 to 7 in kindergaten in Chřibská. This thesis is divided into five main chapters. First four chapters form a theoretical part whose basis is specialized literature. Fifth chapter forms a practical part. This part includes own investigation, used methods, characteristics of the research sample, characteristics of the research facility, in which the investigation has been made. I have set assumptions and on the basis of the results of this research, recommendation for pedagogical practise has been proposed.
Keywords
slovní zásoba, dětská literatura, rozvoj, předškolní děti, mateřská škola
1) Seznámení se s POKYNY PRO PSANÍ A ODEVZDÁVÁNÍ BAKALÁŘSKÝCH A DIPLOMOVÝCH PRACÍ NA PF UJEP.
2) Teoretická část. Studium pramenů odborné a dětské literatury doplněné vlastními komentáři. Rozvoj řeči u dětí předškolního věku. RVP a rozvoj řeči u předškolních dětí. Literatura v raném věku. Slovní zásoba.
3) Stanovení cílů, výzkumného vzorku a metod práce.
4) Praktická část. Výběr literárních ukázek pro tvorbu příprav. Vypracování jednotlivých aktivit v návaznosti na text. Stanovení cíle. Charakteristika mateřské školy. Příprava didaktického materiálu. Realizace příprav. Ověření didaktického materiálu v praxi. Stanovení závěrů. Vyhodnocení výstupu žáků a zobecnění poznatků. Doporučení pro pedagogickou praxi.
Research Plan
1) Seznámení se s POKYNY PRO PSANÍ A ODEVZDÁVÁNÍ BAKALÁŘSKÝCH A DIPLOMOVÝCH PRACÍ NA PF UJEP.
2) Teoretická část. Studium pramenů odborné a dětské literatury doplněné vlastními komentáři. Rozvoj řeči u dětí předškolního věku. RVP a rozvoj řeči u předškolních dětí. Literatura v raném věku. Slovní zásoba.
3) Stanovení cílů, výzkumného vzorku a metod práce.
4) Praktická část. Výběr literárních ukázek pro tvorbu příprav. Vypracování jednotlivých aktivit v návaznosti na text. Stanovení cíle. Charakteristika mateřské školy. Příprava didaktického materiálu. Realizace příprav. Ověření didaktického materiálu v praxi. Stanovení závěrů. Vyhodnocení výstupu žáků a zobecnění poznatků. Doporučení pro pedagogickou praxi.
Recommended resources
BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, spol. s. r. o., 2002. ISBN: 80-247-0257-6.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
JANÁČKOVÁ, B. Literatura pro děti a mládež (Skripta). - Ústí n. L. : PF UJEP, 1999. - 108 s.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3181- 0.
ŠIKULOVÁ, Renata. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. Ústí nad Labem:
Univerzita J. E. Purkyně, 2006, 135 s. ISBN 8070448253.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN: 80-7184-803-4.
ZAJITZOVÁ, E. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-14-1.
Recommended resources
BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, spol. s. r. o., 2002. ISBN: 80-247-0257-6.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
JANÁČKOVÁ, B. Literatura pro děti a mládež (Skripta). - Ústí n. L. : PF UJEP, 1999. - 108 s.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3181- 0.
ŠIKULOVÁ, Renata. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. Ústí nad Labem:
Univerzita J. E. Purkyně, 2006, 135 s. ISBN 8070448253.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN: 80-7184-803-4.
ZAJITZOVÁ, E. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-14-1.