Bakalářská práce se zabývá tématem motivace k výkonu profese asistenta pedagoga. Zkoumá motivy při volbě této profese, pracovní spokojenost asistentů pedagoga, motivační i demotivační faktory, které ovlivňují práci asistenta pedagoga a způsoby zvládání zátěžových a stresujících situací. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku profese asistenta pedagoga, vymezuje pojmy motivace a motiv, zabývá se teoriemi pracovní motivace a zvládáním zátěže, která je spojena s výkonem pedagogických profesí. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum formou rozhovorů s asistenty pedagoga, jehož výsledky podrobně interpretujeme a analyzujeme.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the motivation to work as an assistant teacher. Examines motives in choosing this profession, job satisfaction teaching assistants, motivating and demotivating factors that affect the work of a teacher's assistant and ways of coping with stress and stressful situations. Theoretical part focuses on the characteristics of the teaching assistant, defines the concepts of motivation and motive addresses theories of motivation and coping strategies, which is associated with the exercise of educational professions. In the practical part is a qualitative research through interviews with teaching assistants, which results in detail interpret and analyze.
Klíčová slova
motivace, pracovní motivace, motiv, asistent pedagoga, pracovní spokojenost
Klíčová slova v angličtině
motivation, work motivation, motive, teaching assistant, job satisfaction
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem motivace k výkonu profese asistenta pedagoga. Zkoumá motivy při volbě této profese, pracovní spokojenost asistentů pedagoga, motivační i demotivační faktory, které ovlivňují práci asistenta pedagoga a způsoby zvládání zátěžových a stresujících situací. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku profese asistenta pedagoga, vymezuje pojmy motivace a motiv, zabývá se teoriemi pracovní motivace a zvládáním zátěže, která je spojena s výkonem pedagogických profesí. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum formou rozhovorů s asistenty pedagoga, jehož výsledky podrobně interpretujeme a analyzujeme.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the motivation to work as an assistant teacher. Examines motives in choosing this profession, job satisfaction teaching assistants, motivating and demotivating factors that affect the work of a teacher's assistant and ways of coping with stress and stressful situations. Theoretical part focuses on the characteristics of the teaching assistant, defines the concepts of motivation and motive addresses theories of motivation and coping strategies, which is associated with the exercise of educational professions. In the practical part is a qualitative research through interviews with teaching assistants, which results in detail interpret and analyze.
Klíčová slova
motivace, pracovní motivace, motiv, asistent pedagoga, pracovní spokojenost
Klíčová slova v angličtině
motivation, work motivation, motive, teaching assistant, job satisfaction
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015.
2. Studium odborné literatury vztahující se k výzkumu zaměřeného na motivaci k výkonu profese asistenta pedagoga.
3. Zpracování návrhu koncepce práce.
4. Zpracování teoretické části: 1. Charakteristika profese asistenta pedagoga (historie profese, právní předpisy, úskalí profese, současný stav v ČR) 2. Motivace (motivační faktory, demotivace, teorie motivace, pracovní spokojenost, zvládání zátěže).
5. Zpracování koncepce výzkumu, výběr výzkumného vzorku, předvýzkum, stanovení výzkumných otázek.
6. Samotná realizace výzkumu.
7. Analýza výsledků výzkumu.
8. Závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015.
2. Studium odborné literatury vztahující se k výzkumu zaměřeného na motivaci k výkonu profese asistenta pedagoga.
3. Zpracování návrhu koncepce práce.
4. Zpracování teoretické části: 1. Charakteristika profese asistenta pedagoga (historie profese, právní předpisy, úskalí profese, současný stav v ČR) 2. Motivace (motivační faktory, demotivace, teorie motivace, pracovní spokojenost, zvládání zátěže).
5. Zpracování koncepce výzkumu, výběr výzkumného vzorku, předvýzkum, stanovení výzkumných otázek.
6. Samotná realizace výzkumu.
7. Analýza výsledků výzkumu.
8. Závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a TAYLOR, Stephen. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy: 13. vydání. Překlad Martin Šikýř. Praha: Grada Publishing, 2015. 920 stran. ISBN 978-80-247-5258-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran. ISBN 978-80-262-0982-9.
Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 2 vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 80-04-23487-9.
Langová, M., Kodým, M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Academia, 1987. ISBN 21-042-87.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. V Praze: Triton, 2014. 599 s. ISBN 978-80-7387-830-6.
NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a TAYLOR, Stephen. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy: 13. vydání. Překlad Martin Šikýř. Praha: Grada Publishing, 2015. 920 stran. ISBN 978-80-247-5258-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran. ISBN 978-80-262-0982-9.
Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 2 vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 80-04-23487-9.
Langová, M., Kodým, M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Academia, 1987. ISBN 21-042-87.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. V Praze: Triton, 2014. 599 s. ISBN 978-80-7387-830-6.
NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.