Tato diplomová práce se zabývá skupinovou výukou hry na sopránovou zobcovou flétnu ve smyslu výuky skupiny žáků. V úvodu seznamuje čtenáře s výchozím problémem nedostatek materiálů pro skupinovou výuku hry na zobcové sopránové flétny. První část práce nabízí stručný vhled do historie a popisné charakteristiky zobcových sopránových fléten, dále specifikuje zdravotní účinky hry na flétnu, resp. souborové hry na fyziologickou, psychologickou i sociální složku zdraví dítěte. V návaznosti na předchozí kapitolu se dočteme o charakteristice žáka mladšího školního věku z hlediska hudebního vývoje. Další kapitoly jsou věnovány práci se skupinou z metodického i sociálně psychologického hlediska. Na závěr teoretické části je umístěna analýza dostupných metodických materiálů využitelných pro individuální i skupinovou výuku fléten, popř. pro souborovou hru. Předmětem praktické části práce a zároveň cílem práce je vytvoření sborníku melodií a písní pro účely skupinové výuky fléten, doplněného o průpravná cvičení (dechová, rytmická, melodická a hudebně pohybová) a metodického materiálu pro učitele. Celkově byla práce koncipována tak, aby případnému zájemci o vedení flétnového souboru umožnila teoretický vhled i praktické informace a nápady týkající se této problematiky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with group lessons available soprano recorder in terms of teaching groups of students. The introduction acquaints readers with the initial problem the lack of materials for group lessons playing the soprano recorder flute. The teoretical part provides a brief insight into the history and descriptive characteristics of soprano flutes, further specifies the health effects of playing the flute, respectively physiological, psychological and social aspects of child health. Following the previous chapter we read about the characteristics of a child under school age in terms of musical development. Other chapters are devoted to work with a group of methodological and socio-psychological perspective. At the conclusion of the theoretical part is a methodical analysis of available materials usable for individual and group lessons flutes, respectively for the group playing. The subject of the practical part and also the objective of this work is to create collection of melodies and songs for group teaching flute, accompanied by preparatory exercises (breathing, rhythmic, melodic music and movement) and methodological materials for teachers. Overall, the theses was conceived to potential candidates for leadership flute group allowed the theoretical insight and practical information and ideas concerning this issue.
Klíčová slova
skupina, skupinová výuka, flétna, flétnový soubor, sopránová zobcová flétna
Klíčová slova v angličtině
group, group lessons, flute, flute ensemble, soprano recorder
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá skupinovou výukou hry na sopránovou zobcovou flétnu ve smyslu výuky skupiny žáků. V úvodu seznamuje čtenáře s výchozím problémem nedostatek materiálů pro skupinovou výuku hry na zobcové sopránové flétny. První část práce nabízí stručný vhled do historie a popisné charakteristiky zobcových sopránových fléten, dále specifikuje zdravotní účinky hry na flétnu, resp. souborové hry na fyziologickou, psychologickou i sociální složku zdraví dítěte. V návaznosti na předchozí kapitolu se dočteme o charakteristice žáka mladšího školního věku z hlediska hudebního vývoje. Další kapitoly jsou věnovány práci se skupinou z metodického i sociálně psychologického hlediska. Na závěr teoretické části je umístěna analýza dostupných metodických materiálů využitelných pro individuální i skupinovou výuku fléten, popř. pro souborovou hru. Předmětem praktické části práce a zároveň cílem práce je vytvoření sborníku melodií a písní pro účely skupinové výuky fléten, doplněného o průpravná cvičení (dechová, rytmická, melodická a hudebně pohybová) a metodického materiálu pro učitele. Celkově byla práce koncipována tak, aby případnému zájemci o vedení flétnového souboru umožnila teoretický vhled i praktické informace a nápady týkající se této problematiky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with group lessons available soprano recorder in terms of teaching groups of students. The introduction acquaints readers with the initial problem the lack of materials for group lessons playing the soprano recorder flute. The teoretical part provides a brief insight into the history and descriptive characteristics of soprano flutes, further specifies the health effects of playing the flute, respectively physiological, psychological and social aspects of child health. Following the previous chapter we read about the characteristics of a child under school age in terms of musical development. Other chapters are devoted to work with a group of methodological and socio-psychological perspective. At the conclusion of the theoretical part is a methodical analysis of available materials usable for individual and group lessons flutes, respectively for the group playing. The subject of the practical part and also the objective of this work is to create collection of melodies and songs for group teaching flute, accompanied by preparatory exercises (breathing, rhythmic, melodic music and movement) and methodological materials for teachers. Overall, the theses was conceived to potential candidates for leadership flute group allowed the theoretical insight and practical information and ideas concerning this issue.
Klíčová slova
skupina, skupinová výuka, flétna, flétnový soubor, sopránová zobcová flétna
Klíčová slova v angličtině
group, group lessons, flute, flute ensemble, soprano recorder
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP pro tvorbu kvalifikačních prací.
2. Shromáždění a studium odborné literatury vztahující se k tématu.
3. Stanovení cíle a obsahu práce.
4. Návrh koncepce práce.
5. Pravidelná spolupráce s vedoucí práce.
6. Zpracování teoretické části za použití odborné literatury.
7. Zpracování praktické části za pomoci odborníků z hudebního oboru a využití odborné literatury, průběžné ověřování v praxi.
8. Finální korekce práce.
9. Odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP pro tvorbu kvalifikačních prací.
2. Shromáždění a studium odborné literatury vztahující se k tématu.
3. Stanovení cíle a obsahu práce.
4. Návrh koncepce práce.
5. Pravidelná spolupráce s vedoucí práce.
6. Zpracování teoretické části za použití odborné literatury.
7. Zpracování praktické části za pomoci odborníků z hudebního oboru a využití odborné literatury, průběžné ověřování v praxi.
8. Finální korekce práce.
9. Odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. OLLING, B., WALLISCH, H. : Encyklopedie hudebních nástrojů. Rebo Productions CZ, spol.s.r.o., Čestlice, 2004.
2. DANIEL, L.: Metodika hudební výchovy. Monatex, Ostrava, 2010.
3. LASEVIČOVÁ, J.: Didaktika hudební výchovy. Ostravská Univerzita Pedagogická fakulta, 1996.
4. HLAVATÁ, I., Hrátky s flétnou, písničkami a pastelkami. Kladno: NAKLADATELSTVÍ VLADIMÍR BENEŠ, 1997.
5. LISÁ, D., Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: AUVIEX, s.r.o., 1998.
6. KVAPILOVI, J. a E. Flautoškola 1:Učebnice hry na sopránovou flétnu. Praha: WinGra, 2003.
7. KVAPILOVI, J. a E. Flautoškola 1: Metodický sešit pro učitele. Praha: WinGra, 2003.
8. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole: Zobcová flétna Hradec Králové: Mgr. Jaroslav Jenček, 1999.
9. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1999.
10. KOUTNÍKOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Praha: Portál, 2003.
11. SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989.
12. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1990.
13. ŽILKA, V. Veselé pískání - zdravé dýchání. Praha: Panton, 1993.
14. DANIEL, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu 1.díl. Praha: Panton, 1996.
15. JIRÁNEK, J.E., HEJZLAR, T. Světem hudebních nástrojů. Praha: Panton,1979.
16. MODR, A. Hudební nástroje. Praha: Editio Bärenreiter, 2002.
17. STOJAN, Jaroslav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu pro začátečníky i samouky. Přerov: Jasto, 1998.
18. KLINDERA, Jindřich. Na zobcovou flétnu od c1 do es3. Praha: Ared, 2004.
19. KURFÜRST, P. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2002.
20. VRKOČOVÁ, L. Slovníček základních hudebních pojmů. Praha: Typocentrum Práce, 1994.
21. DANES, E. Hudební teorie pro každého. Praha: Svojtka a Co., 1998.
22. DUŠEK, M. Základ hry na zobcové flétny. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1967.
23. ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 2003.
24. ŽILKA, V. Jak se dělá muzikant. Praha: Petrklíč, 2004.
25. HOLAS, M. Psychologické základy hudební pedagogiky. Praha: SPN, 1988.
Seznam doporučené literatury
1. OLLING, B., WALLISCH, H. : Encyklopedie hudebních nástrojů. Rebo Productions CZ, spol.s.r.o., Čestlice, 2004.
2. DANIEL, L.: Metodika hudební výchovy. Monatex, Ostrava, 2010.
3. LASEVIČOVÁ, J.: Didaktika hudební výchovy. Ostravská Univerzita Pedagogická fakulta, 1996.
4. HLAVATÁ, I., Hrátky s flétnou, písničkami a pastelkami. Kladno: NAKLADATELSTVÍ VLADIMÍR BENEŠ, 1997.
5. LISÁ, D., Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: AUVIEX, s.r.o., 1998.
6. KVAPILOVI, J. a E. Flautoškola 1:Učebnice hry na sopránovou flétnu. Praha: WinGra, 2003.
7. KVAPILOVI, J. a E. Flautoškola 1: Metodický sešit pro učitele. Praha: WinGra, 2003.
8. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole: Zobcová flétna Hradec Králové: Mgr. Jaroslav Jenček, 1999.
9. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1999.
10. KOUTNÍKOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Praha: Portál, 2003.
11. SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989.
12. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1990.
13. ŽILKA, V. Veselé pískání - zdravé dýchání. Praha: Panton, 1993.
14. DANIEL, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu 1.díl. Praha: Panton, 1996.
15. JIRÁNEK, J.E., HEJZLAR, T. Světem hudebních nástrojů. Praha: Panton,1979.
16. MODR, A. Hudební nástroje. Praha: Editio Bärenreiter, 2002.
17. STOJAN, Jaroslav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu pro začátečníky i samouky. Přerov: Jasto, 1998.
18. KLINDERA, Jindřich. Na zobcovou flétnu od c1 do es3. Praha: Ared, 2004.
19. KURFÜRST, P. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2002.
20. VRKOČOVÁ, L. Slovníček základních hudebních pojmů. Praha: Typocentrum Práce, 1994.
21. DANES, E. Hudební teorie pro každého. Praha: Svojtka a Co., 1998.
22. DUŠEK, M. Základ hry na zobcové flétny. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1967.
23. ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 2003.
24. ŽILKA, V. Jak se dělá muzikant. Praha: Petrklíč, 2004.
25. HOLAS, M. Psychologické základy hudební pedagogiky. Praha: SPN, 1988.