Práce se zabývá tematikou výuky rozšířené hudební výchovy ve třídě s žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v pojetí výchovně vzdělávacího předmětu, který právě svým charakterem a možnostmi předávání vzdělání a výchovy podstatně zvyšuje vzdělanostní a výchovnou úroveň těchto žáků. A ta by se prostřednictvím jiných předmětů v oblasti společenských vztahů a předávání společenské morálky zvyšovala u dětí na 1. st. ZŠ mnohem obtížněji (s ohledem na specifika jiných předmětů), než díky zážitkové pedagogice, kterou hudební vzdělávání umožňuje.Teoretická část práce poukazuje na hodnotu hudebního vzdělávání ve vývoji člověka. V praktické části představuje autor své terénní šetření a analýzu vybrané výukového hodiny tohoto předmětu, tj. představuje přímou práci pedagoga se žáky z již zmíněného sociokulturně znevýhodněného prostředí, a dle zjištěných poznatků navrhuje praktická zlepšení pro dosažení cílů výuky rozšířené hudební výchovy.
Anotace v angličtině
Thesis deals with the topic of teaching enhanced ,music education in the classroom with pupils from socioculturally disadvantaged background in the concept of educational subjekt that significantly improves the educational level of these pupils by its nature and the posibility of transferring education and upbringing. And that would be increased through other subjects in the area of social relationships and the transfer of social morality among children at first grade of elementary school lot harder ( with regard to the specifics of other subjects ) than through experiential learning, which allows music education. The theoretical part revers to the value of music education in human evolution. In the practical part, the author presents her investigation and analysis of selected teaching lessons of the subjekt, ie. A direkt work with teachers and pupils from the already mentioned socioculturally disadvantaged backtgrouds according to the findings and proposes practical improvements for achieving teaching enhanced music education.
Klíčová slova
Hudební výchova, nácvik písně, nadání pro hudební výchovu, sociokulturně znevýhodněné prostředí, terénní šetření, integrace
Klíčová slova v angličtině
Music, songs training, aptitude for music education, socioculturally disadvantaged background, field surveys, Integration
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá tematikou výuky rozšířené hudební výchovy ve třídě s žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v pojetí výchovně vzdělávacího předmětu, který právě svým charakterem a možnostmi předávání vzdělání a výchovy podstatně zvyšuje vzdělanostní a výchovnou úroveň těchto žáků. A ta by se prostřednictvím jiných předmětů v oblasti společenských vztahů a předávání společenské morálky zvyšovala u dětí na 1. st. ZŠ mnohem obtížněji (s ohledem na specifika jiných předmětů), než díky zážitkové pedagogice, kterou hudební vzdělávání umožňuje.Teoretická část práce poukazuje na hodnotu hudebního vzdělávání ve vývoji člověka. V praktické části představuje autor své terénní šetření a analýzu vybrané výukového hodiny tohoto předmětu, tj. představuje přímou práci pedagoga se žáky z již zmíněného sociokulturně znevýhodněného prostředí, a dle zjištěných poznatků navrhuje praktická zlepšení pro dosažení cílů výuky rozšířené hudební výchovy.
Anotace v angličtině
Thesis deals with the topic of teaching enhanced ,music education in the classroom with pupils from socioculturally disadvantaged background in the concept of educational subjekt that significantly improves the educational level of these pupils by its nature and the posibility of transferring education and upbringing. And that would be increased through other subjects in the area of social relationships and the transfer of social morality among children at first grade of elementary school lot harder ( with regard to the specifics of other subjects ) than through experiential learning, which allows music education. The theoretical part revers to the value of music education in human evolution. In the practical part, the author presents her investigation and analysis of selected teaching lessons of the subjekt, ie. A direkt work with teachers and pupils from the already mentioned socioculturally disadvantaged backtgrouds according to the findings and proposes practical improvements for achieving teaching enhanced music education.
Klíčová slova
Hudební výchova, nácvik písně, nadání pro hudební výchovu, sociokulturně znevýhodněné prostředí, terénní šetření, integrace
Klíčová slova v angličtině
Music, songs training, aptitude for music education, socioculturally disadvantaged background, field surveys, Integration
Zásady pro vypracování
1.Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP, prostudování odborné literatury
2. teoretická část: obecná historie výuky s rozšířenou hudební výchovou, historie vybrané ZŠ a ZUŠ, vymezení pojmu " sociokulturně znevýhodněné prostředí"
3. rozebrání tématických plánů 1. a 2. třídy s RVHV na vybrané škole, příprava, realizace výuky
4. příprava závěrečného testu a koncertu pěveckého sboru 1. a 2. třídy vybrané školy
5. závěrečné zhodnocení a porovnání výsledků práce
Zásady pro vypracování
1.Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015 Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP, prostudování odborné literatury
2. teoretická část: obecná historie výuky s rozšířenou hudební výchovou, historie vybrané ZŠ a ZUŠ, vymezení pojmu " sociokulturně znevýhodněné prostředí"
3. rozebrání tématických plánů 1. a 2. třídy s RVHV na vybrané škole, příprava, realizace výuky
4. příprava závěrečného testu a koncertu pěveckého sboru 1. a 2. třídy vybrané školy
5. závěrečné zhodnocení a porovnání výsledků práce
Seznam doporučené literatury
- Stolleová, Jindra, Základní školy s rozšířenou výukou hudební výchovy v Čechách a na Moravě a jejich vzdělávací programy. 2013.Disertace. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- archiv ZŠ a ZUŠ Husova 19, Ústí nad Labem
- Gregor, V., Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon 1990, ISBN80-7058-131-X
- http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/2301/definici_socialne_znevyhodnenych_deti.pdf
- http://www.cerop.cz/cs/aktivita-5/zs/zch2
- ed. Bittnerová, D, Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných, ERMAT Praha, s.r.o 2009
- Holas, Milan,Hudební pedagogika, Akademie múzických umění v Praze, Praha 2004, ISBN - 80*7331-018-X
- Sborník KHV, K aktuálním otázkám hudební teorie a pedagogiky, UJEP v Ústí nad Labem 2002, ISBN - 80-7044-433-9
- Sborník referátů z konference konané v Olomouci ve dnech 21. 22. 11. 2002, Hudební pedagogika a výchova - minulost, přítomnost, budoucnost, Universita Palackého v Olomouci, Olomouc 2004, ISBN 80-244-0826-0
Seznam doporučené literatury
- Stolleová, Jindra, Základní školy s rozšířenou výukou hudební výchovy v Čechách a na Moravě a jejich vzdělávací programy. 2013.Disertace. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- archiv ZŠ a ZUŠ Husova 19, Ústí nad Labem
- Gregor, V., Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon 1990, ISBN80-7058-131-X
- http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/2301/definici_socialne_znevyhodnenych_deti.pdf
- http://www.cerop.cz/cs/aktivita-5/zs/zch2
- ed. Bittnerová, D, Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných, ERMAT Praha, s.r.o 2009
- Holas, Milan,Hudební pedagogika, Akademie múzických umění v Praze, Praha 2004, ISBN - 80*7331-018-X
- Sborník KHV, K aktuálním otázkám hudební teorie a pedagogiky, UJEP v Ústí nad Labem 2002, ISBN - 80-7044-433-9
- Sborník referátů z konference konané v Olomouci ve dnech 21. 22. 11. 2002, Hudební pedagogika a výchova - minulost, přítomnost, budoucnost, Universita Palackého v Olomouci, Olomouc 2004, ISBN 80-244-0826-0