Anotace
Obsahem této diplomové práce je přehled informací o orientačních sportech a možností
zavedení orientačních aktivit do podmínek 1. Stupně ZŠ. Je zde popsána historie a vývoj
orientačních sportů v České republice, druhy orientačních sportů a aktivit, jejich definice
i pravidla. V souvislosti s prostředím 1. stupně základní školy se práce zabývá
také problematikou pohybového vývoje u dětí mladšího školního věku a podává
informace o lehkém mozkovém postižení u žáků na základní škole. Hlavní částí diplomové
práce je návrh a realizace orientačního závodu pomocí aplikace iOrienteering
v podmínkách 1. stupně ZŠ. Je zde uvedena příprava a postup vedoucí k realizaci závodu,
průběh samotného závodu a zjištěné poznatky, ke kterým realizace závodu vedla
Anotace v angličtině
Abstract
This diploma thesis contains an overview of information about orienteering
and possibilities of introduction of orienteering to primary school. We describe history
and evolution of orienteering in the Czech Republic, different types of orienteering sports
and activities, their definitions and rules. In connection with environment of primary
school we also deal with range of issues of the motor development of young school-age
children and we give information about mild brain disability of primary school pupils.
The main part of our thesis is a concept and realization of orienteering race using
iOrienteering smart phone application in the environment of primary school.
We introduce the preparations and the process leading to the realization of the race
and also the course of the race itself and findings which the realization of the race led to.
Klíčová slova
Orientační sporty, iOrienteering, 1. Stupeň ZŠ, závod
Anotace
Obsahem této diplomové práce je přehled informací o orientačních sportech a možností
zavedení orientačních aktivit do podmínek 1. Stupně ZŠ. Je zde popsána historie a vývoj
orientačních sportů v České republice, druhy orientačních sportů a aktivit, jejich definice
i pravidla. V souvislosti s prostředím 1. stupně základní školy se práce zabývá
také problematikou pohybového vývoje u dětí mladšího školního věku a podává
informace o lehkém mozkovém postižení u žáků na základní škole. Hlavní částí diplomové
práce je návrh a realizace orientačního závodu pomocí aplikace iOrienteering
v podmínkách 1. stupně ZŠ. Je zde uvedena příprava a postup vedoucí k realizaci závodu,
průběh samotného závodu a zjištěné poznatky, ke kterým realizace závodu vedla
Anotace v angličtině
Abstract
This diploma thesis contains an overview of information about orienteering
and possibilities of introduction of orienteering to primary school. We describe history
and evolution of orienteering in the Czech Republic, different types of orienteering sports
and activities, their definitions and rules. In connection with environment of primary
school we also deal with range of issues of the motor development of young school-age
children and we give information about mild brain disability of primary school pupils.
The main part of our thesis is a concept and realization of orienteering race using
iOrienteering smart phone application in the environment of primary school.
We introduce the preparations and the process leading to the realization of the race
and also the course of the race itself and findings which the realization of the race led to.
Klíčová slova
Orientační sporty, iOrienteering, 1. Stupeň ZŠ, závod
1. Seznámení s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací", její dodržování.
2. Shromáždění, prostudování a zpracování odborné literatury doplněné vlastním komentářem. Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce.
3. Zpracování teoretické části diplomové práce: Orientační sport, Definice, Pojmy, Druhy orientačních závodů, Soutěžní kategorie, základní techniky orientace, Cvičné tratě, Orientační hry, Orientační aktivity ve škole, Mezipředmětové vztahy.
4. Příprava praktické části diplomové práce- zařazení orientačního výcviku do výuky zvoleného vzorku žáků, zajištění zmapování objektu vhodného pro závod, příprava tratě.
5. Uspořádání závodu a zpracování praktické části diplomové práce.
6. Shrnutí a interpretace výsledků závodu, diskuse.
7. Závěrečné shrnutí.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací", její dodržování.
2. Shromáždění, prostudování a zpracování odborné literatury doplněné vlastním komentářem. Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce.
3. Zpracování teoretické části diplomové práce: Orientační sport, Definice, Pojmy, Druhy orientačních závodů, Soutěžní kategorie, základní techniky orientace, Cvičné tratě, Orientační hry, Orientační aktivity ve škole, Mezipředmětové vztahy.
4. Příprava praktické části diplomové práce- zařazení orientačního výcviku do výuky zvoleného vzorku žáků, zajištění zmapování objektu vhodného pro závod, příprava tratě.
5. Uspořádání závodu a zpracování praktické části diplomové práce.
6. Shrnutí a interpretace výsledků závodu, diskuse.
7. Závěrečné shrnutí.
Seznam doporučené literatury
HNÍZDIL, Jan a Jiří KIRCHNER. Orientační sporty: běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1058-7
DOUŠEK, Ivo a Zdeněk LENHART. Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia, 1991. ABC sportu. ISBN 80-7033-059-7
KIRCHNER, Jiří a Jan HNÍZDIL. Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada, 2004. Děti a sport. ISBN 80-247-0798-5
NAGY, Juraj. Orientačný beh. Bratislava: Šport, 1988. Ako začať
FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8
JANSA, Petr. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8
VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9
TOD, David, Joanne THATCHER a Rachel RAHMAN. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6
http://www.orientacnisporty.cz/
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/beh/web/index.html
http://pf.ujep.cz/ hnizdil/FRVSOsporty/index.htm
Seznam doporučené literatury
HNÍZDIL, Jan a Jiří KIRCHNER. Orientační sporty: běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1058-7
DOUŠEK, Ivo a Zdeněk LENHART. Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia, 1991. ABC sportu. ISBN 80-7033-059-7
KIRCHNER, Jiří a Jan HNÍZDIL. Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada, 2004. Děti a sport. ISBN 80-247-0798-5
NAGY, Juraj. Orientačný beh. Bratislava: Šport, 1988. Ako začať
FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8
JANSA, Petr. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8
VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9
TOD, David, Joanne THATCHER a Rachel RAHMAN. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6
http://www.orientacnisporty.cz/
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/beh/web/index.html
http://pf.ujep.cz/ hnizdil/FRVSOsporty/index.htm