Cílem bakalářské práce je vytvořit relaxační a aktivizační pomůcky, ke kterým si osoba s mentálním postižením může vytvořit vztah. Teoretická práce se bude zabývat tématy relaxační a imaginativní techniky, stimulace osob s mentálním postižením a tím jak mohou dané techniky ovlivňovat jejich vnímání a prožívání. Výsledkem budou haptické objekty estetických i funkčních kvalit mající vzhled fantazijních zvířat, která budou navozovat klientům radost a zklidnění.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to create activating and relaxing aids, with which a person with a mental disability can create a relationship. This thesis will focus on themes of relaxation and imaginative techniques, stimulation on people with mental disabilities and how the thechniques can influence their perception and experience. The result will be tactile objects of aesthetic and oprational qualities having the appearance of fantasy animals which will induce happines and peace in the clients.
Cílem bakalářské práce je vytvořit relaxační a aktivizační pomůcky, ke kterým si osoba s mentálním postižením může vytvořit vztah. Teoretická práce se bude zabývat tématy relaxační a imaginativní techniky, stimulace osob s mentálním postižením a tím jak mohou dané techniky ovlivňovat jejich vnímání a prožívání. Výsledkem budou haptické objekty estetických i funkčních kvalit mající vzhled fantazijních zvířat, která budou navozovat klientům radost a zklidnění.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to create activating and relaxing aids, with which a person with a mental disability can create a relationship. This thesis will focus on themes of relaxation and imaginative techniques, stimulation on people with mental disabilities and how the thechniques can influence their perception and experience. The result will be tactile objects of aesthetic and oprational qualities having the appearance of fantasy animals which will induce happines and peace in the clients.
Cílem bakalářské práce je vytvořit relaxační a aktivizační pomůcky, ke kterým si osoba s mentálním postižením může vytvořit vztah. Teoretická práce se bude zabývat tématy relaxační a imaginativní techniky, stimulace osob s mentálním postižením a tím jak mohou dané techniky ovlivňovat jejich vnímání a prožívání. Výsledkem budou haptické objekty estetických i funkčních kvalit mající vzhled fantazijních zvířat, která budou navozovat klientům radost a zklidnění.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvořit relaxační a aktivizační pomůcky, ke kterým si osoba s mentálním postižením může vytvořit vztah. Teoretická práce se bude zabývat tématy relaxační a imaginativní techniky, stimulace osob s mentálním postižením a tím jak mohou dané techniky ovlivňovat jejich vnímání a prožívání. Výsledkem budou haptické objekty estetických i funkčních kvalit mající vzhled fantazijních zvířat, která budou navozovat klientům radost a zklidnění.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD, 2005b. ISBN 80-86633-373.
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně
retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1998, ISBN 80-902057-9-8.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
Umění a kultura - oblast RVP. DYTRTOVÁ, Kateřina. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně. Ústí nad Labem: Skripta, 2006, s. 23-26. ISBN 80-7044-761-3.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění ve výchově a terapii - haptický přepis. Pedagogické rozhľady: Metodicko - pedagogická centrá Slovenska. 2010(3), 15-17. ISSN 1330 = 0404.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠ, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha Portál. 1999.
PHILIPS, J. Imaginace a její patologie. Praha, 2006. ISBN 80-7254-749-6.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 206 s. ISBN 978-80-7387-014-0. s. 98.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD, 2005b. ISBN 80-86633-373.
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně
retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1998, ISBN 80-902057-9-8.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
Umění a kultura - oblast RVP. DYTRTOVÁ, Kateřina. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně. Ústí nad Labem: Skripta, 2006, s. 23-26. ISBN 80-7044-761-3.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění ve výchově a terapii - haptický přepis. Pedagogické rozhľady: Metodicko - pedagogická centrá Slovenska. 2010(3), 15-17. ISSN 1330 = 0404.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠ, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha Portál. 1999.
PHILIPS, J. Imaginace a její patologie. Praha, 2006. ISBN 80-7254-749-6.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 206 s. ISBN 978-80-7387-014-0. s. 98.