Cílem práce je zjistit příčiny umisťování dětí z biologických rodin do ústavní výchovy a jejich vliv na chování dětí během pobytu v náhradní péči. Práce je zaměřena na věkovou kategorii dětí mladších 6 let, mladšího a staršího školního věku. Významnou součástí je také porovnání příčin jejich umisťování. V teoretické části se vychází z odborných zdrojů a je vysvětlen význam rodiny a její funkce, výchova, její podstata a cíle. Představen je systém školských ústavních zařízení - diagnostické ústavy, dětský domov, dětský domov se školou a výchovný ústav. Zmíněny jsou také právní předpisy ošetřující ústavní školskou problematiku jako je Úmluva o právech dítěte, Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. Praktická část, šetření, je uskutečněno na území Trutnovska. Výzkum je proveden kvalitativní metodou - analýzou spisové dokumentace (rozsudky soudů, hodnotící zprávy z OSPOD, posudky psychologů, diagnostické zprávy a doporučení) konkrétních dětí a tyto získané informace jsou zpracovány v kazuistikách. Dále je použita metoda řízeného rozhovoru s dětmi, mladistvými a pracovníky, kteří v těchto zařízeních působí.
Anotace v angličtině
The work is dedicated on causes of children´s placement in institutional care and their effects on behaviour of children during a foster care. Work is focused on children under 6 years of age, younger and older school age. The comparison of causes is also an important part of the work. In theoretical part it is issued from expert sources. The importance of a family with its functions and education with its principles and aims are explained. The school consitutional system - diagnostic institution, children's home, children´s home with school and educational institution are described. I mention a legislation concerning the constitutional school problems as Convention on Rights of a Child, law of an execution of an institutional or protective eduation in schools and Act of a socially legal protection of children. Practicul part - investigation is realized in region of Trutnov. Research is accomplished by a qualitative method by an analysis of documentation (court judgments, evaluation statements from OSPOD, report of psychologists, diagnostic statements and reccommendation) of particular children. Acquired information are processed in casuistry. Method of managed conversation is used with children, teenagers and employees in these institutons.
Child, education, institucional care, protective care, device.
Rozsah průvodní práce
67 s. (110 125 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zjistit příčiny umisťování dětí z biologických rodin do ústavní výchovy a jejich vliv na chování dětí během pobytu v náhradní péči. Práce je zaměřena na věkovou kategorii dětí mladších 6 let, mladšího a staršího školního věku. Významnou součástí je také porovnání příčin jejich umisťování. V teoretické části se vychází z odborných zdrojů a je vysvětlen význam rodiny a její funkce, výchova, její podstata a cíle. Představen je systém školských ústavních zařízení - diagnostické ústavy, dětský domov, dětský domov se školou a výchovný ústav. Zmíněny jsou také právní předpisy ošetřující ústavní školskou problematiku jako je Úmluva o právech dítěte, Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. Praktická část, šetření, je uskutečněno na území Trutnovska. Výzkum je proveden kvalitativní metodou - analýzou spisové dokumentace (rozsudky soudů, hodnotící zprávy z OSPOD, posudky psychologů, diagnostické zprávy a doporučení) konkrétních dětí a tyto získané informace jsou zpracovány v kazuistikách. Dále je použita metoda řízeného rozhovoru s dětmi, mladistvými a pracovníky, kteří v těchto zařízeních působí.
Anotace v angličtině
The work is dedicated on causes of children´s placement in institutional care and their effects on behaviour of children during a foster care. Work is focused on children under 6 years of age, younger and older school age. The comparison of causes is also an important part of the work. In theoretical part it is issued from expert sources. The importance of a family with its functions and education with its principles and aims are explained. The school consitutional system - diagnostic institution, children's home, children´s home with school and educational institution are described. I mention a legislation concerning the constitutional school problems as Convention on Rights of a Child, law of an execution of an institutional or protective eduation in schools and Act of a socially legal protection of children. Practicul part - investigation is realized in region of Trutnov. Research is accomplished by a qualitative method by an analysis of documentation (court judgments, evaluation statements from OSPOD, report of psychologists, diagnostic statements and reccommendation) of particular children. Acquired information are processed in casuistry. Method of managed conversation is used with children, teenagers and employees in these institutons.
Child, education, institucional care, protective care, device.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit příčiny umisťování dětí z biologických rodin do ústavní výchovy a jeho vliv na chování dětí během pobytu v náhradní péči. Práce je zaměřena na věkovou kategorii dětí mladších 6 let, mladšího a staršího školního věku. Významnou součástí je také porovnání příčin jejich umisťování z řady důvodů - sirotek, patologická rodina či patologické chování dítěte. Zjištění by mohla sloužit pro pracovníky OSPOD jako podklad pro vyhodnocení situace a eliminaci zbytečného umisťování dětí do ústavní péče. V teoretické části bude čerpáno z odborných zdrojů a objasní se význam rodiny a její funkce, výchova, její podstata a cíle. Představen bude systém školských ústavních zařízení - diagnostické ústavy, dětský domov, dětský domov se školou a výchovný ústav. Zmíněny budou také právní předpisy ošetřující ústavní školskou problematiku jako je Úmluva o právech dítěte, Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. Praktická část, šetření, bude probíhat na území Trutnovska. Výzkum bude proveden kvalitativní metodou - analýzou spisové dokumentace (rozsudky soudů, hodnotící zprávy z OSPOD, posudky psychologů, diagnostické zprávy a doporučení) konkrétních dětí a tyto získané informace budou zpracovány v kazuistikách. Dále bude použita metoda řízeného rozhovoru s dětmi a mladistvými z dětských domovů a pracovníky, kteří v těchto domovech působí.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit příčiny umisťování dětí z biologických rodin do ústavní výchovy a jeho vliv na chování dětí během pobytu v náhradní péči. Práce je zaměřena na věkovou kategorii dětí mladších 6 let, mladšího a staršího školního věku. Významnou součástí je také porovnání příčin jejich umisťování z řady důvodů - sirotek, patologická rodina či patologické chování dítěte. Zjištění by mohla sloužit pro pracovníky OSPOD jako podklad pro vyhodnocení situace a eliminaci zbytečného umisťování dětí do ústavní péče. V teoretické části bude čerpáno z odborných zdrojů a objasní se význam rodiny a její funkce, výchova, její podstata a cíle. Představen bude systém školských ústavních zařízení - diagnostické ústavy, dětský domov, dětský domov se školou a výchovný ústav. Zmíněny budou také právní předpisy ošetřující ústavní školskou problematiku jako je Úmluva o právech dítěte, Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. Praktická část, šetření, bude probíhat na území Trutnovska. Výzkum bude proveden kvalitativní metodou - analýzou spisové dokumentace (rozsudky soudů, hodnotící zprávy z OSPOD, posudky psychologů, diagnostické zprávy a doporučení) konkrétních dětí a tyto získané informace budou zpracovány v kazuistikách. Dále bude použita metoda řízeného rozhovoru s dětmi a mladistvými z dětských domovů a pracovníky, kteří v těchto domovech působí.
Seznam doporučené literatury
1. DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-040-86.
2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-79-22.
3. HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1168-3
4. JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7
5. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
6. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p. 1974. ISBN 08-049-74
7. MATĚJČEK, Z. A KOL. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-637-3
8. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-058-8
9. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6
10. MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-246-1056-6
11. PÖETHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999, s. 183, 2.vydání. ISBN 80-86103-21-8
12. PROCHÁZKOVÁ Marie. Ústavní a preventivně výchovná péče o děti a mládež s poruchami chování. In: VÍTKOVÁ Marie (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-071-9
Seznam doporučené literatury
1. DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-040-86.
2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-79-22.
3. HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1168-3
4. JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7
5. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
6. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p. 1974. ISBN 08-049-74
7. MATĚJČEK, Z. A KOL. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-637-3
8. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-058-8
9. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6
10. MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-246-1056-6
11. PÖETHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999, s. 183, 2.vydání. ISBN 80-86103-21-8
12. PROCHÁZKOVÁ Marie. Ústavní a preventivně výchovná péče o děti a mládež s poruchami chování. In: VÍTKOVÁ Marie (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-071-9