Diplomová práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků 2. stupně základních škol v Ústeckém a Libereckém kraji. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů gramotnost a čtenářská gramotnost. Nahlíží do problematiky čtenářské gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu. Prezentuje návody, složky a projekty, které se podílejí na rozvoji čtenářské gramotnosti. Výzkumná část představuje stanovené hypotézy a cíl výzkumného šetření. Pro výzkum je vytvořeno dotazníkové šetření, kterého se účastní učitelé 2. stupně základních škol z Ústeckého a Libereckého kraje.
Anotace v angličtině
The thesis deals with reading literacy of pupils in 2nd grade of the elementary schools in Ústí nad Labem and Liberec regions. The theoretical part focuses on notions of literacy and reading literacy. It looks into the issue of literacy in General educational program. It presents instructions, components and projects that contribute to the development of reading literacy. Research part presents the hypothesis and goal of research solutions. For the research, the survey is designed, attended by teachers of the second grade of elementary schools in the Ústí nad Labem and Liberec region.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, čtenářství, rozvoj čtenářské gramotnosti, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading strategies, reading, the development of reading literacy, family, school
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků 2. stupně základních škol v Ústeckém a Libereckém kraji. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů gramotnost a čtenářská gramotnost. Nahlíží do problematiky čtenářské gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu. Prezentuje návody, složky a projekty, které se podílejí na rozvoji čtenářské gramotnosti. Výzkumná část představuje stanovené hypotézy a cíl výzkumného šetření. Pro výzkum je vytvořeno dotazníkové šetření, kterého se účastní učitelé 2. stupně základních škol z Ústeckého a Libereckého kraje.
Anotace v angličtině
The thesis deals with reading literacy of pupils in 2nd grade of the elementary schools in Ústí nad Labem and Liberec regions. The theoretical part focuses on notions of literacy and reading literacy. It looks into the issue of literacy in General educational program. It presents instructions, components and projects that contribute to the development of reading literacy. Research part presents the hypothesis and goal of research solutions. For the research, the survey is designed, attended by teachers of the second grade of elementary schools in the Ústí nad Labem and Liberec region.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, čtenářství, rozvoj čtenářské gramotnosti, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading strategies, reading, the development of reading literacy, family, school
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na čtenářskou gramotnost, její historii, vývoj, dále na čtenářství a čtenářské deníky.
Příprava výzkumu, stanovení cílů výzkumu a hypotéz.
Výběr výzkumného vzorku a jeho charakteristika ( osloveni budou učitelé českého jazyka a literatury základních škol v Ústeckém a Libereckém kraji).
Výběr a příprava metod výzkumu (tvorba dotazníku, příprava polostrukturovaného rozhovoru,
Předvýzkum a pilotáž - vzorek zhruba 15 respondentů
a. Případná optimalizace výzkumných nástrojů.
b. Vyhodnocení předvýzkumu.
Realizace výzkumu zaměřeného na čtenářství a čtenářskou gramotnost vybraných základních škol z pohledu pedagogů.
Analýza získaných dat.
Interpretace výsledků a jejich diskuze.
8. Formulace závěrů a sepsání kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na čtenářskou gramotnost, její historii, vývoj, dále na čtenářství a čtenářské deníky.
Příprava výzkumu, stanovení cílů výzkumu a hypotéz.
Výběr výzkumného vzorku a jeho charakteristika ( osloveni budou učitelé českého jazyka a literatury základních škol v Ústeckém a Libereckém kraji).
Výběr a příprava metod výzkumu (tvorba dotazníku, příprava polostrukturovaného rozhovoru,
Předvýzkum a pilotáž - vzorek zhruba 15 respondentů
a. Případná optimalizace výzkumných nástrojů.
b. Vyhodnocení předvýzkumu.
Realizace výzkumu zaměřeného na čtenářství a čtenářskou gramotnost vybraných základních škol z pohledu pedagogů.
Analýza získaných dat.
Interpretace výsledků a jejich diskuze.
8. Formulace závěrů a sepsání kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
1. ALTMANOVÁ, Jitka. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
2. ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
4. CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.
5. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6
6. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie čtenáře. Praha: Ústřední dům armády, 1966. Kmen.
7. ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7.
8. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou ČR vydal Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.
9. VÁŠOVÁ, Lidmila a Milena ČERNÁ. Bibliopedagogika: Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 2. vyd. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro vys. školy. ISBN 80-04-24503-X.
10. ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3.
Seznam doporučené literatury
1. ALTMANOVÁ, Jitka. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
2. ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
4. CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.
5. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6
6. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie čtenáře. Praha: Ústřední dům armády, 1966. Kmen.
7. ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7.
8. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou ČR vydal Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.
9. VÁŠOVÁ, Lidmila a Milena ČERNÁ. Bibliopedagogika: Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 2. vyd. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro vys. školy. ISBN 80-04-24503-X.
10. ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3.