Cílem naší diplomové práce bylo přispět k objasnění problematiky ve věcech týkajících se vlivu rodinného prostředí na zdravý životní styl u žáků na druhém stupni základních škol. Teoretická část naší diplomové práce je rozdělena do několika kapitol, ve kterých jsme se zabývali zdravým životním stylem, užíváním návykových látek, stravovacím režimem, charakteristikou rodiny a bližším popisem věkového období rané adolescence. Toto období jsme blíže popsali, protože námi použité dotazníkové šetření bylo určeno dětem na druhém stupni základních škol a jejich rodičům.
Ve výzkumné části jsme zkoumali vlivy rodinného prostředí na zdravý životní styl dětí. Mezi naše zkoumané vlivy patří pohybová aktivita dětí i rodičů, čas strávený u počítače, televize a mobilního telefonu, užívání tabáku a alkoholu, stravovací návyky a vzdělání rodičů.
Úkolem této diplomové práce bylo vyzkoumat souvislosti mezi těmito vlivy a zdravým životním stylem dětí. Naše dotazníkové šetření se skládalo ze tří dotazníků, kde respondenty byli jak děti, tak i jejich rodiče. Výzkumu se zúčastnilo 465 rodin ze dvou základních škol v Děčíně.
Po vyhodnocení našeho výzkumu jsme došli k prokázání souvislosti mezi pohybovou aktivitou rodičů a žáků. Jestliže jsou rodiče sportovně založení, pak se jejich děti více věnují pravidelné pohybové aktivitě a sportování, než je tomu tak u rodičů nevěnujících se žádné pohybové aktivitě. Značný vliv mělo na žáky také kouření rodičů, jestliže jsou rodiče kuřáci, pak jejich děti více inklinují k užívání tabáků.
Všechny aspekty zdravého životního stylu vykazuje jen 15,91% dotázaných žáků. Nejpočetnější zastoupení (46,45%) jsme pak nalezli u žáků, kteří se pravidelně věnují pohybové aktivitě, nekouří, ale nemají pravidelnou stravu.
Mezi pohybovou aktivitou a pohlavím žáků jsme neprokázali statistickou významnost, což znamená, že pohlaví nemá vliv na vykonávání pravidelné pohybové aktivity nebo sportování. Chlapci i dívky se věnují pohybové aktivitě nebo sportu téměř totožně.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to clarify the problematic regarding the influence of family environment on healthy lifestyle. The key focus was on students of lower-secondary education. The theoretical part of this work was divided into chapters, in which each was devoted to one lifestyle spectrum healthy lifestyle, usage of addictive substances, eating regime, family characteristics and detailed description of early adolescence period. We dedicated a deep analysis to this life period because the main focus of our surveys was distributed within the key age of students and their parents for our investigation.
In the research part we examined effects of various family environments about child's healthy lifestyle. Those effects we investigated were physical activity of parents, the usage of tobacco and alcohol, eating habits and education of parents.
The task of this thesis was to draw a conclusion and find relation between the already-mentioned influences and healthy lifestyle of children. Our investigation was built on three separate questionnaires, where we had both students and parents responding. We collected 260 answers from two primary schools in Decin.
After evaluating the results of our survey, we came to the conclusion that there is context between physical aktivity of children and their parents. If the parents are sporty, their children incline to regular physical activity as well, and vice versa. Children are also significantly influenced by the addictive habits of parents; if parents are smokers, their children most likely tend to use tobacco products.
All aspects of healthyl ifestyle were proven by 15,91% of all students we asked. The majority of responses (46,45%) were within those students, who do sports on a daily basis, do not smoke but yet do not eat regularly.
We did not find any eminent statistic exclusivity between physical activity and gender of our young respondents. We can conclude that doing sports regularly is not influenced by one's sex. Both, boys and girls dedicate their time to sports or physical aktivity almost equally.
Klíčová slova
Zdravý životní styl, pohybová aktivita, stravovací režim, návykové látky, rodina
Klíčová slova v angličtině
Healthy livestyle, physical activity, diet, addictive substances, family
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem naší diplomové práce bylo přispět k objasnění problematiky ve věcech týkajících se vlivu rodinného prostředí na zdravý životní styl u žáků na druhém stupni základních škol. Teoretická část naší diplomové práce je rozdělena do několika kapitol, ve kterých jsme se zabývali zdravým životním stylem, užíváním návykových látek, stravovacím režimem, charakteristikou rodiny a bližším popisem věkového období rané adolescence. Toto období jsme blíže popsali, protože námi použité dotazníkové šetření bylo určeno dětem na druhém stupni základních škol a jejich rodičům.
Ve výzkumné části jsme zkoumali vlivy rodinného prostředí na zdravý životní styl dětí. Mezi naše zkoumané vlivy patří pohybová aktivita dětí i rodičů, čas strávený u počítače, televize a mobilního telefonu, užívání tabáku a alkoholu, stravovací návyky a vzdělání rodičů.
Úkolem této diplomové práce bylo vyzkoumat souvislosti mezi těmito vlivy a zdravým životním stylem dětí. Naše dotazníkové šetření se skládalo ze tří dotazníků, kde respondenty byli jak děti, tak i jejich rodiče. Výzkumu se zúčastnilo 465 rodin ze dvou základních škol v Děčíně.
Po vyhodnocení našeho výzkumu jsme došli k prokázání souvislosti mezi pohybovou aktivitou rodičů a žáků. Jestliže jsou rodiče sportovně založení, pak se jejich děti více věnují pravidelné pohybové aktivitě a sportování, než je tomu tak u rodičů nevěnujících se žádné pohybové aktivitě. Značný vliv mělo na žáky také kouření rodičů, jestliže jsou rodiče kuřáci, pak jejich děti více inklinují k užívání tabáků.
Všechny aspekty zdravého životního stylu vykazuje jen 15,91% dotázaných žáků. Nejpočetnější zastoupení (46,45%) jsme pak nalezli u žáků, kteří se pravidelně věnují pohybové aktivitě, nekouří, ale nemají pravidelnou stravu.
Mezi pohybovou aktivitou a pohlavím žáků jsme neprokázali statistickou významnost, což znamená, že pohlaví nemá vliv na vykonávání pravidelné pohybové aktivity nebo sportování. Chlapci i dívky se věnují pohybové aktivitě nebo sportu téměř totožně.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to clarify the problematic regarding the influence of family environment on healthy lifestyle. The key focus was on students of lower-secondary education. The theoretical part of this work was divided into chapters, in which each was devoted to one lifestyle spectrum healthy lifestyle, usage of addictive substances, eating regime, family characteristics and detailed description of early adolescence period. We dedicated a deep analysis to this life period because the main focus of our surveys was distributed within the key age of students and their parents for our investigation.
In the research part we examined effects of various family environments about child's healthy lifestyle. Those effects we investigated were physical activity of parents, the usage of tobacco and alcohol, eating habits and education of parents.
The task of this thesis was to draw a conclusion and find relation between the already-mentioned influences and healthy lifestyle of children. Our investigation was built on three separate questionnaires, where we had both students and parents responding. We collected 260 answers from two primary schools in Decin.
After evaluating the results of our survey, we came to the conclusion that there is context between physical aktivity of children and their parents. If the parents are sporty, their children incline to regular physical activity as well, and vice versa. Children are also significantly influenced by the addictive habits of parents; if parents are smokers, their children most likely tend to use tobacco products.
All aspects of healthyl ifestyle were proven by 15,91% of all students we asked. The majority of responses (46,45%) were within those students, who do sports on a daily basis, do not smoke but yet do not eat regularly.
We did not find any eminent statistic exclusivity between physical activity and gender of our young respondents. We can conclude that doing sports regularly is not influenced by one's sex. Both, boys and girls dedicate their time to sports or physical aktivity almost equally.
Klíčová slova
Zdravý životní styl, pohybová aktivita, stravovací režim, návykové látky, rodina
Klíčová slova v angličtině
Healthy livestyle, physical activity, diet, addictive substances, family
Zásady pro vypracování
1) Rešerže literatury týkající se dané problematiky.
2) Zpracování teoretických východisek.
3) Stanovení cílů, úkolů a hypotéz práce.
4) Zadání a vyhodnocení dotazníkového šetření.
5) Vyslovení se ke stanoveným hypotézám a na jejich základě stanovit možná doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1) Rešerže literatury týkající se dané problematiky.
2) Zpracování teoretických východisek.
3) Stanovení cílů, úkolů a hypotéz práce.
4) Zadání a vyhodnocení dotazníkového šetření.
5) Vyslovení se ke stanoveným hypotézám a na jejich základě stanovit možná doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CSÉMY, Ladislav. Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Praha: Psychiatrické centrum, 2005. ISBN 80-85121-94-8.
FRÖMEL, Karel, Zbyněk SVOZIL a Jiří NOVOSAD. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže: [monografie pro studijní účely]. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-945-X.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KOHOUTEK, Rudolf. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM, 1998. ITEM. ISBN 80-7204-105-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-085-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
POLEDNE, Rudolf. Vražedný cholesterol. Praha: Grada, 1993. ISBN 9788071690016.
REUYS, Eva a Hanne VIEHOFF. Jak s dětmi trávit volný čas: [náměty, nápady, návody pro děti od 4 do 14 let]. Praha: Portál, 1996. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-7178-073-1.
RUŠAVÝ, Zdeněk a Veronika FRANTOVÁ. Diabetes mellitus, čili, Cukrovka: dieta diabetická. Praha: Forsapi, 2007. Rady lékaře, průvodce dietou. ISBN 978-80-903820-2-2.
SVAČINA, Štěpán a Alena BRETŠNAJDROVÁ. Jak na obezitu a její komplikace. Praha: Grada, 2008. Doktor radí. ISBN 978-80-247-2395-2.
VELÍŠEK, Jan. Chemie potravin. Tábor: OSSIS, 1999. ISBN 80-902391-4-5.
Seznam doporučené literatury
CSÉMY, Ladislav. Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Praha: Psychiatrické centrum, 2005. ISBN 80-85121-94-8.
FRÖMEL, Karel, Zbyněk SVOZIL a Jiří NOVOSAD. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže: [monografie pro studijní účely]. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-945-X.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KOHOUTEK, Rudolf. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM, 1998. ITEM. ISBN 80-7204-105-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-085-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
POLEDNE, Rudolf. Vražedný cholesterol. Praha: Grada, 1993. ISBN 9788071690016.
REUYS, Eva a Hanne VIEHOFF. Jak s dětmi trávit volný čas: [náměty, nápady, návody pro děti od 4 do 14 let]. Praha: Portál, 1996. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-7178-073-1.
RUŠAVÝ, Zdeněk a Veronika FRANTOVÁ. Diabetes mellitus, čili, Cukrovka: dieta diabetická. Praha: Forsapi, 2007. Rady lékaře, průvodce dietou. ISBN 978-80-903820-2-2.
SVAČINA, Štěpán a Alena BRETŠNAJDROVÁ. Jak na obezitu a její komplikace. Praha: Grada, 2008. Doktor radí. ISBN 978-80-247-2395-2.
VELÍŠEK, Jan. Chemie potravin. Tábor: OSSIS, 1999. ISBN 80-902391-4-5.