V této bakalářské práci je rozebírána riziková mládež a práce s ní prostřednictvím nízkoprahových zařízení v Ústí nad Labem. Teoretickou část jsme rozdělili na tři kapitoly. V první kapitole se věnujeme nízkoprahovým zařízením, v podkapitole přibližujeme historii a mezníky zařízení, zásady, nabízené služby a metody nízkoprahových zařízení, které se dále dělí na kontaktní, případovou práci, situační a krizovou intervenci a poradenství.
Další kapitolou je rizikové chování, jeho terminologie, syndrom a formy. V poslední kapitole teoretické části se věnujeme vybraným zařízením, u kterých jsme stanovili kvantitativní metodu sbírání dat a to konkrétně pomocí dotazníků. Zkoumáme spokojenost klientů a pracovníků nízkoprahových zařízení.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with children and youth at risk and the work related being done through low-threshold facilities in Ústí nad Labem. The theoretical part is divided into three chapters. In the first chapter we are dealing with low-threshold facilities, where we take a look at the history and important milestones, principles, services being provided and the methods of these facilities, which are then being further divided.
We are devoting the next chapter to risky behavior, its terminology, forms and the syndrome of risky behavior. In the last chapter we are focusing on specific facilities, where we decided to use research of quantitative method, a questionnaire to be exact. The aim is to find out how satisfied the clients and employees of these low-threshold facilities are.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení, riziková mládež, rizikové chování, standardy sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facility, youth at risk, risky behavior, standards of social work
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci je rozebírána riziková mládež a práce s ní prostřednictvím nízkoprahových zařízení v Ústí nad Labem. Teoretickou část jsme rozdělili na tři kapitoly. V první kapitole se věnujeme nízkoprahovým zařízením, v podkapitole přibližujeme historii a mezníky zařízení, zásady, nabízené služby a metody nízkoprahových zařízení, které se dále dělí na kontaktní, případovou práci, situační a krizovou intervenci a poradenství.
Další kapitolou je rizikové chování, jeho terminologie, syndrom a formy. V poslední kapitole teoretické části se věnujeme vybraným zařízením, u kterých jsme stanovili kvantitativní metodu sbírání dat a to konkrétně pomocí dotazníků. Zkoumáme spokojenost klientů a pracovníků nízkoprahových zařízení.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with children and youth at risk and the work related being done through low-threshold facilities in Ústí nad Labem. The theoretical part is divided into three chapters. In the first chapter we are dealing with low-threshold facilities, where we take a look at the history and important milestones, principles, services being provided and the methods of these facilities, which are then being further divided.
We are devoting the next chapter to risky behavior, its terminology, forms and the syndrome of risky behavior. In the last chapter we are focusing on specific facilities, where we decided to use research of quantitative method, a questionnaire to be exact. The aim is to find out how satisfied the clients and employees of these low-threshold facilities are.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení, riziková mládež, rizikové chování, standardy sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facility, youth at risk, risky behavior, standards of social work
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
2. Prostudovat odbornou literaturu z oblasti sociální pedagogiky, sociální patologie, psychologie, sociologie a metodologie výzkumu.
3. Vypracovat teoretickou část, která se bude zaměřovat na rizikovou mládež, nízkoprahová zařízení, jednotlivé typy, nabízené služby ad.
4. Zpracování empirické části, ve které budou komparovány nabízené služby nízkoprahových zařízení, spokojenost klientů a pracovníků zařízení.
5. Empirická část bude zpracována pomocí kvantitativního výzkumu, který bude realizován dotazníkovým šetřením s klienty a pracovníky nízkoprahových zařízení.
6. Vyhodnocení a porovnání výsledků z dotazníků.
7. Závěr práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
2. Prostudovat odbornou literaturu z oblasti sociální pedagogiky, sociální patologie, psychologie, sociologie a metodologie výzkumu.
3. Vypracovat teoretickou část, která se bude zaměřovat na rizikovou mládež, nízkoprahová zařízení, jednotlivé typy, nabízené služby ad.
4. Zpracování empirické části, ve které budou komparovány nabízené služby nízkoprahových zařízení, spokojenost klientů a pracovníků zařízení.
5. Empirická část bude zpracována pomocí kvantitativního výzkumu, který bude realizován dotazníkovým šetřením s klienty a pracovníky nízkoprahových zařízení.
6. Vyhodnocení a porovnání výsledků z dotazníků.
7. Závěr práce.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
3. KLÍMA, Petr (ed.). Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. [Praha: Česká asociace streetwork, 2009]. ISBN 978-80-254-4001-8.
4. MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois (ed.). Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
5. MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4
6. MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ (eds.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
7. SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-247-4042-3.
8. ZEMANOVÁ, Vanda a Martin DOLEJŠ. Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4492-5.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
3. KLÍMA, Petr (ed.). Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. [Praha: Česká asociace streetwork, 2009]. ISBN 978-80-254-4001-8.
4. MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois (ed.). Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
5. MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4
6. MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ (eds.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
7. SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-247-4042-3.
8. ZEMANOVÁ, Vanda a Martin DOLEJŠ. Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4492-5.