Diplomová práce se zabývá rizikovým chováním žáků 1. stupně ZŠ ve virtuálním prostředí.
Teoretická část práce se věnuje převážně seznámení s touto problematikou. Jsou zde vysvětleny pojmy jako virtuální prostředí, kyberprostor, sociální sítě a hlavně jsou popsány patologické jevy spojené s virtuálním prostředím.
V empirické části je vyhodnocen výzkum, který se skládal ze dvou částí. Obě byly realizované dotazníkovou formou. První část výzkumu se věnovala odpovědím žáků na jednotlivé modelové situace, které byly zaměřeny na jejich rizikové chování ve virtuálním prostředí. Výzkumným vzorkem byli žáci 4. a 5. tříd základní školy ve věku od 9 do 12 let a cílem výzkumu bylo zjistit, zda se liší odpovědi u jednotlivých modelových situací mezi chlapci a dívkami a dále mezi jednotlivými ročníky. Druhou částí výzkumu bylo časové snímkování, které mělo za cíl ukázat, kterým aktivitám žáci věnují nejvíce času v rámci svého běžného školního dne.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the risk behaviour of lower primary school students in a virtual environment.
The theoretical part deals mainly with an introduction to the issue. It explains terms such as virtual environment, cyberspace, and social media and it also describes the pathological phenomena related to the virtual environment.
In the empirical part, the research consisting of two parts is evaluated. Both parts were realised by means of a questionnaire. The first part dealt with students' answers to the individual model situations which aimed at their risk behaviour in the virtual environment. Research sample consisted of students of 4th and 5th grade of a lower primary school, from the age of 9 to the age of 12. The purpose of the research was to find out how the answers to the individual model situations differ for boys and girls and also for the individual grades. The second part of the research consisted of a time measurement which had to show what activities students spend the most of their time with during their regular day of school.
Klíčová slova
internet, média, virtuální prostředí, kyberprostor, sociální sítě, patologické jevy, kyberšikana, kybergrooming, sexting, prevence
Diplomová práce se zabývá rizikovým chováním žáků 1. stupně ZŠ ve virtuálním prostředí.
Teoretická část práce se věnuje převážně seznámení s touto problematikou. Jsou zde vysvětleny pojmy jako virtuální prostředí, kyberprostor, sociální sítě a hlavně jsou popsány patologické jevy spojené s virtuálním prostředím.
V empirické části je vyhodnocen výzkum, který se skládal ze dvou částí. Obě byly realizované dotazníkovou formou. První část výzkumu se věnovala odpovědím žáků na jednotlivé modelové situace, které byly zaměřeny na jejich rizikové chování ve virtuálním prostředí. Výzkumným vzorkem byli žáci 4. a 5. tříd základní školy ve věku od 9 do 12 let a cílem výzkumu bylo zjistit, zda se liší odpovědi u jednotlivých modelových situací mezi chlapci a dívkami a dále mezi jednotlivými ročníky. Druhou částí výzkumu bylo časové snímkování, které mělo za cíl ukázat, kterým aktivitám žáci věnují nejvíce času v rámci svého běžného školního dne.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the risk behaviour of lower primary school students in a virtual environment.
The theoretical part deals mainly with an introduction to the issue. It explains terms such as virtual environment, cyberspace, and social media and it also describes the pathological phenomena related to the virtual environment.
In the empirical part, the research consisting of two parts is evaluated. Both parts were realised by means of a questionnaire. The first part dealt with students' answers to the individual model situations which aimed at their risk behaviour in the virtual environment. Research sample consisted of students of 4th and 5th grade of a lower primary school, from the age of 9 to the age of 12. The purpose of the research was to find out how the answers to the individual model situations differ for boys and girls and also for the individual grades. The second part of the research consisted of a time measurement which had to show what activities students spend the most of their time with during their regular day of school.
Klíčová slova
internet, média, virtuální prostředí, kyberprostor, sociální sítě, patologické jevy, kyberšikana, kybergrooming, sexting, prevence
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na problematiku virtuální reality a výchovných intervencí ve vztahu k sociálně patologickým jevům vyskytujícím se ve virtuálním prostředí.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Návrh designu výzkumu.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a způsobu jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 150 žáků 1. stupně ZŠ (4. - 5. ročník).
4. Výběr vhodných výzkumných metod, příprava konkrétních výzkumných nástrojů. Použito bude časové snímkování a dotazník založený na principu řešení modelových situací.
5. Provedení předvýzkumu a případná optimalizace připravených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní realizace výzkumné studie zaměřené na zjištění míry rizikového chování žáků 1. stupně ZŠ ve virtuálním prostředí a míry nebezpečí ohrožení sociálně patologickými jevy v kyberprostoru.
7. Vychodnocení a statistické zpracování získaných dat, deskritptivní a induktivní analýza dat, verifikace výzkumných hypotéz.
8. Diskuze výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěru a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na problematiku virtuální reality a výchovných intervencí ve vztahu k sociálně patologickým jevům vyskytujícím se ve virtuálním prostředí.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Návrh designu výzkumu.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a způsobu jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 150 žáků 1. stupně ZŠ (4. - 5. ročník).
4. Výběr vhodných výzkumných metod, příprava konkrétních výzkumných nástrojů. Použito bude časové snímkování a dotazník založený na principu řešení modelových situací.
5. Provedení předvýzkumu a případná optimalizace připravených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní realizace výzkumné studie zaměřené na zjištění míry rizikového chování žáků 1. stupně ZŠ ve virtuálním prostředí a míry nebezpečí ohrožení sociálně patologickými jevy v kyberprostoru.
7. Vychodnocení a statistické zpracování získaných dat, deskritptivní a induktivní analýza dat, verifikace výzkumných hypotéz.
8. Diskuze výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěru a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.BLATNER, D. Reálně o virtuální realitě. Brno: JOTA, 1994. ISBN 80-85617-41-2.
2.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 ISBN 80-7066-534-3.
3.ECKERTOVÁ, L., DOČEKAL, D. Bezpečnost dětí na internetu: Rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
4.HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
5.JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2.
6.KONEČNÝ, Š. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
7.REIFOVÁ, I.; et al. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
8.SAK, P. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
9.ŠMAHEL, D. Psychologie a internet. Praha: TRITON, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
10.VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
11.ŽÁRA, J. Jazyky pro popis virtuální reality. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000. ISBN 80-01-02100-9.
Seznam doporučené literatury
1.BLATNER, D. Reálně o virtuální realitě. Brno: JOTA, 1994. ISBN 80-85617-41-2.
2.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 ISBN 80-7066-534-3.
3.ECKERTOVÁ, L., DOČEKAL, D. Bezpečnost dětí na internetu: Rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
4.HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
5.JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2.
6.KONEČNÝ, Š. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
7.REIFOVÁ, I.; et al. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
8.SAK, P. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
9.ŠMAHEL, D. Psychologie a internet. Praha: TRITON, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
10.VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
11.ŽÁRA, J. Jazyky pro popis virtuální reality. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000. ISBN 80-01-02100-9.