Diplomová práce se zabývá dovednostmi práce se školním atlasem u talentovaných žáků v porovnání s běžnou žákovskou populací. Za talentované žáky jsou v této práci považováni ti žáci, kteří se zúčastnili celostátního kola Zeměpisné olympiády v letech 2012 až 2017.
V obecné části této práce byly vymezeny a klasifikovány dovednosti, geografické dovednosti a mapové dovednosti. Dále byl věnován prostor i charakteristice Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů, charakteristice talentovaného žáka a soutěži Zeměpisná olympiáda. Tato práce obsahuje také analýzu a klasifikaci úloh zaměřených na práci se školním atlasem z celostátních kol Zeměpisné olympiády v letech 2012 až 2017 podle Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů.
V druhé části této práce bylo provedeno empirické šetření mezi žáky 8. a 9. tříd dvou základních škol. Žákům byl předložen test, který byl složen ze čtyř zjednodušených úloh, které byly vybrány z testů z celostátních kol Zeměpisné olympiády v letech 2012 až 2017. Úlohy byly vybrány z té části olympiády, která se zaměřuje na práci se školním atlasem. Při testování žáků bylo také provedeno pozorování, jehož cílem bylo zjistit, jaké problémy při vypracování úloh se u žáků vyskytují. Následně bylo provedeno porovnání mezi talentovanými žáky (účastnící celostátního kola ZO) a běžnou žákovskou populací.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with talented pupils' skills with school books of maps in comparison with other pupils' skills. Talented pupils in this dissertation are those pupils who participated in nationwide competition in geography from 2012 until 2017.
In general section of the dissertation pupils' skills, geographical skills and maps skills were defined and classified. In addition attention was paid to attribute Bloom's taxonomy of educational targets, talented pupil's features and competition in geography. The dissertation also includes analysis and assessment of tasks specialized in work with school books of maps in nationwide competition in geography from 2012 until 2017 according to Bloom's taxonomy of educational targets.
In another section of the dissertation field research was carried out. This research was focused on pupils at 8th and 9th grades at two primary schools. Pupils did test, which contained four simplified tasks from nationwide competition in geography from 2012 until 2017. Those tasks were chosen from the part of the competition which is aimed to work with school book of maps. Within research watching was done. The aim of the watching was to find out pupils' problem with doing the tasks. Afterwards was drawn a comparison between talented pupils [participants of nationwide competition] and other pupils.
geography - skill - maps skills - cartography - map - book of maps - competition in geography - Bloom's taxonomy - talented pupils
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dovednostmi práce se školním atlasem u talentovaných žáků v porovnání s běžnou žákovskou populací. Za talentované žáky jsou v této práci považováni ti žáci, kteří se zúčastnili celostátního kola Zeměpisné olympiády v letech 2012 až 2017.
V obecné části této práce byly vymezeny a klasifikovány dovednosti, geografické dovednosti a mapové dovednosti. Dále byl věnován prostor i charakteristice Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů, charakteristice talentovaného žáka a soutěži Zeměpisná olympiáda. Tato práce obsahuje také analýzu a klasifikaci úloh zaměřených na práci se školním atlasem z celostátních kol Zeměpisné olympiády v letech 2012 až 2017 podle Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů.
V druhé části této práce bylo provedeno empirické šetření mezi žáky 8. a 9. tříd dvou základních škol. Žákům byl předložen test, který byl složen ze čtyř zjednodušených úloh, které byly vybrány z testů z celostátních kol Zeměpisné olympiády v letech 2012 až 2017. Úlohy byly vybrány z té části olympiády, která se zaměřuje na práci se školním atlasem. Při testování žáků bylo také provedeno pozorování, jehož cílem bylo zjistit, jaké problémy při vypracování úloh se u žáků vyskytují. Následně bylo provedeno porovnání mezi talentovanými žáky (účastnící celostátního kola ZO) a běžnou žákovskou populací.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with talented pupils' skills with school books of maps in comparison with other pupils' skills. Talented pupils in this dissertation are those pupils who participated in nationwide competition in geography from 2012 until 2017.
In general section of the dissertation pupils' skills, geographical skills and maps skills were defined and classified. In addition attention was paid to attribute Bloom's taxonomy of educational targets, talented pupil's features and competition in geography. The dissertation also includes analysis and assessment of tasks specialized in work with school books of maps in nationwide competition in geography from 2012 until 2017 according to Bloom's taxonomy of educational targets.
In another section of the dissertation field research was carried out. This research was focused on pupils at 8th and 9th grades at two primary schools. Pupils did test, which contained four simplified tasks from nationwide competition in geography from 2012 until 2017. Those tasks were chosen from the part of the competition which is aimed to work with school book of maps. Within research watching was done. The aim of the watching was to find out pupils' problem with doing the tasks. Afterwards was drawn a comparison between talented pupils [participants of nationwide competition] and other pupils.
geography - skill - maps skills - cartography - map - book of maps - competition in geography - Bloom's taxonomy - talented pupils
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Porovnat úroveň dovedností žáků nadaných v geografii a běžné žákovské populace základních škol v práci se školním atlasem. S využitím Bloomovy taxonomie klasifikovat vybrané úlohy soutěže pro talentované žáky (Zeměpisné olympiády), které se zaměřují na ověřování mapových dovedností v práci se školním atlasem. Testovat úspěšnost řešení úloh jednotlivých stupňů taxonomie v obou kontrolních vzorcích. Identifikovat a klasifikovat typy problémů, které se při řešení úloh vyskytují.
Výzkumné otázky:
Které dovednosti v práci se školním atlasem podle stupňů Bloomovy taxonomie prokazují řešitelé soutěže pro talentované žáky a které žáci 8. a 9. ročníků základní školy? Jaký typ úloh činí žákům potíže a jak lze tyto potíže charakterizovat?
Struktura práce:
1. Úvod, cíle
2. Obecné zarámování problematiky
a. mapové dovednosti, dovednosti práce se školními kartografickými pomůckami
b. talentovaní / nadaní žáci v geografii
3. Metodika práce, charakteristika výzkumného vzorku
4. Klasifikace úloh Zeměpisné olympiády, sestavení didaktického testu
5. Analýza výsledků řešení Zeměpisné olympiády a didaktického testu
6. Testování běžné žákovské populace
7. Syntéza, klasifikace problémů
8. Závěr
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Porovnat úroveň dovedností žáků nadaných v geografii a běžné žákovské populace základních škol v práci se školním atlasem. S využitím Bloomovy taxonomie klasifikovat vybrané úlohy soutěže pro talentované žáky (Zeměpisné olympiády), které se zaměřují na ověřování mapových dovedností v práci se školním atlasem. Testovat úspěšnost řešení úloh jednotlivých stupňů taxonomie v obou kontrolních vzorcích. Identifikovat a klasifikovat typy problémů, které se při řešení úloh vyskytují.
Výzkumné otázky:
Které dovednosti v práci se školním atlasem podle stupňů Bloomovy taxonomie prokazují řešitelé soutěže pro talentované žáky a které žáci 8. a 9. ročníků základní školy? Jaký typ úloh činí žákům potíže a jak lze tyto potíže charakterizovat?
Struktura práce:
1. Úvod, cíle
2. Obecné zarámování problematiky
a. mapové dovednosti, dovednosti práce se školními kartografickými pomůckami
b. talentovaní / nadaní žáci v geografii
3. Metodika práce, charakteristika výzkumného vzorku
4. Klasifikace úloh Zeměpisné olympiády, sestavení didaktického testu
5. Analýza výsledků řešení Zeměpisné olympiády a didaktického testu
6. Testování běžné žákovské populace
7. Syntéza, klasifikace problémů
8. Závěr
Seznam doporučené literatury
HANUS, M. (2012): Mapové dovednosti českých žáků: porovnání různých věkových skupin, Disertační práce, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK, Praha, 139 s.
HANUS, M., MARADA, M. (2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikularních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, č. 2, s. 158178.
HANUS, M., MARADA, M. (2014): Mapové dovednosti: vymezení a výzkum. Geografie, 119, č. 4, s. 406-422.
HAVELKOVÁ, L. (2016): Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků, Diplomová práce, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK, Praha.
KUČEROVÁ, S., ŘEZNÍČKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, Z. (2012): Jak se pozná nadaný žák (v geografii)? Geografické rozhledy, 22, č. 2, s. 1719.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003): Geografické dovednosti, jejich specifikace a kategorizace, Geografie, 108, č. 2, s. 146-163.
SKALKOVÁ, J. (2007): Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 322 s.
Seznam doporučené literatury
HANUS, M. (2012): Mapové dovednosti českých žáků: porovnání různých věkových skupin, Disertační práce, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK, Praha, 139 s.
HANUS, M., MARADA, M. (2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikularních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, č. 2, s. 158178.
HANUS, M., MARADA, M. (2014): Mapové dovednosti: vymezení a výzkum. Geografie, 119, č. 4, s. 406-422.
HAVELKOVÁ, L. (2016): Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků, Diplomová práce, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK, Praha.
KUČEROVÁ, S., ŘEZNÍČKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, Z. (2012): Jak se pozná nadaný žák (v geografii)? Geografické rozhledy, 22, č. 2, s. 1719.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003): Geografické dovednosti, jejich specifikace a kategorizace, Geografie, 108, č. 2, s. 146-163.
SKALKOVÁ, J. (2007): Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 322 s.