Název: Jóga jako prostředek pro rozvoj koordinačních schopností u dětí předškolního věku.
Cíl: Cílem práce bylo ověřit, zda na základě pravidelného praktikování jógového cvičení lze zvýšit úroveň koordinačních schopností u dětí předškolního věku.
Metodika: Ke sběru dat byla aplikována testová baterie Nový test hrubé motoriky (NT vytvořen v r. 2010, odvozen z M-ABC Movement Assessment Batery for Childern, MMT Maastrichtse Motoriek Test), a jeden testový úkol z motorického testu UNIFIT TEST (6-60) u výběru dětí běžné Mš. Použitím znaménkového testu byla porovnána úroveň koordinačních schopností před a po aplikaci jógového cvičení.
Výsledky a diskuze: V rámci obou porovnání byl zjištěn statisticky významný rozdíl, tedy celkové zvýšení úrovně koordinačních schopností. Z výsledků tedy jednoznačně vyplývá potvrzení hypotézy, která předpokládá, u sledované skupiny dětí, po ukončení pravidelných jógových cvičení, statisticky významné zlepšení jejich koordinačních schopností.
Anotace v angličtině
Title of the Bachelor Thesis: Yoga as a means to develop coordination skills in preschool children.
The Aim of the Thesis: The aim of the study was to determine whether, on the basis of regular practice of yoga exercises can increase the level of coordination skills in preschool children.
Methods: Data collection was administered test battery new test gross motor (NT formed in the r. 2010, derived from M-ABC Movement Assessment Batery for Childern MMT Maastrichtse motorbike test), and an assay task of motoric tests Unifit TEST (6- 60) for selecting children regular kindergarten. Using the sign test was compared to the level of coordination skills before and after the yoga exercise.
Results and Discussion: In both comparison showed a statistically significant difference, thus increasing the overall level of coordination skills. The results thus clearly confirms the hypothesis that assumes the monitored group of children after the end of regular yoga exercises, statistically significant improvement in their coordination skills.
Klíčová slova
jóga, koordinační schopnosti, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
yoga, coordination abilities, preschool children
Rozsah průvodní práce
44 s. (14707)
Jazyk
CZ
Anotace
Název: Jóga jako prostředek pro rozvoj koordinačních schopností u dětí předškolního věku.
Cíl: Cílem práce bylo ověřit, zda na základě pravidelného praktikování jógového cvičení lze zvýšit úroveň koordinačních schopností u dětí předškolního věku.
Metodika: Ke sběru dat byla aplikována testová baterie Nový test hrubé motoriky (NT vytvořen v r. 2010, odvozen z M-ABC Movement Assessment Batery for Childern, MMT Maastrichtse Motoriek Test), a jeden testový úkol z motorického testu UNIFIT TEST (6-60) u výběru dětí běžné Mš. Použitím znaménkového testu byla porovnána úroveň koordinačních schopností před a po aplikaci jógového cvičení.
Výsledky a diskuze: V rámci obou porovnání byl zjištěn statisticky významný rozdíl, tedy celkové zvýšení úrovně koordinačních schopností. Z výsledků tedy jednoznačně vyplývá potvrzení hypotézy, která předpokládá, u sledované skupiny dětí, po ukončení pravidelných jógových cvičení, statisticky významné zlepšení jejich koordinačních schopností.
Anotace v angličtině
Title of the Bachelor Thesis: Yoga as a means to develop coordination skills in preschool children.
The Aim of the Thesis: The aim of the study was to determine whether, on the basis of regular practice of yoga exercises can increase the level of coordination skills in preschool children.
Methods: Data collection was administered test battery new test gross motor (NT formed in the r. 2010, derived from M-ABC Movement Assessment Batery for Childern MMT Maastrichtse motorbike test), and an assay task of motoric tests Unifit TEST (6- 60) for selecting children regular kindergarten. Using the sign test was compared to the level of coordination skills before and after the yoga exercise.
Results and Discussion: In both comparison showed a statistically significant difference, thus increasing the overall level of coordination skills. The results thus clearly confirms the hypothesis that assumes the monitored group of children after the end of regular yoga exercises, statistically significant improvement in their coordination skills.
Klíčová slova
jóga, koordinační schopnosti, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
yoga, coordination abilities, preschool children
Zásady pro vypracování
1)studentka se seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání balakářských a diplomových prací"
2)prostuduje dostupnou odbornou literaturu
3)stanoví cíle své práce
4)rozvrhne obsah práce
5)pravidelné konzultace s vedoucím balakářské práce
6)v teoretické části se zaměří na vývojová specifika dětí do šesti let, hlavní zásady tělesných cvičení, morální zásady jógových cvičení u dětí předškolního věku, relaxaci v mateřské škole
7)v praktické části: cíl, úkoly a hypotézy práce, příprava ukázkových lekcí pro rozvoj koordinačních schopností, stanovení metod práce (testy, statistika). Popis průběhu výzkumného šetření. Zpracování, posouzení a shrnutí získaných dat.
8)závěr, zhodnocení cíle dosažení bakalářské práce. Diskuze, přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
1)studentka se seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání balakářských a diplomových prací"
2)prostuduje dostupnou odbornou literaturu
3)stanoví cíle své práce
4)rozvrhne obsah práce
5)pravidelné konzultace s vedoucím balakářské práce
6)v teoretické části se zaměří na vývojová specifika dětí do šesti let, hlavní zásady tělesných cvičení, morální zásady jógových cvičení u dětí předškolního věku, relaxaci v mateřské škole
7)v praktické části: cíl, úkoly a hypotézy práce, příprava ukázkových lekcí pro rozvoj koordinačních schopností, stanovení metod práce (testy, statistika). Popis průběhu výzkumného šetření. Zpracování, posouzení a shrnutí získaných dat.
8)závěr, zhodnocení cíle dosažení bakalářské práce. Diskuze, přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.KURTZ, L. A. Hry pro rozvoj psychomotoriky pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handycapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9. MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Balá jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. ISBN 978-80-85965-57-5. KLIMEŠ, P. Cvičíme s dětmi jógová cvičení a hry pro radost. Praha: Jóga v denním životě, 2002. ROJOVÁ, v. S.Jóga, hry a pohádka. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9. ROJOVÁ, V. S. S jógou za poznáváním a dobrodružstvím. Praha: Kroužky, 2010. MILTNER, V. Jóga pro děti aneb hrajeme si na zvířátka. Liberec: Liberecké tiskárny, 1990. ISBN 80-85269-00-7. STULPNAGEL, B. J óga pro těhotné. Brno: Compnuter Press, 2009. ISBN 978-80-251-1190-1. ZIKEŠOVÁ, M. Jóga nejen pro děti aneb jak sluníčko probudit a dišičku pohladit. Praha: Erika, 2005. ISBN 80-7190-662-X. FINAUDO, D. Léčba dětí masáží spouš´tových bodů. Olomouc: Fontana, 2009. ISBN 978-80-7336-526-4. SNELOVÁ, E. Klidně a pozorně jako žabka. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0510-5. DHARMACHARI, N. Buddhovy pohádky na dobrou noc. Praha: Synex SE, 2010. ISBN 978---80-7370-160-4. GUILLAND, M. Relaxace v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-162-X. LUHANOVÁ, H. Lali cvičí jógu. Praha: Lika klub,2011
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.KURTZ, L. A. Hry pro rozvoj psychomotoriky pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handycapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9. MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Balá jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. ISBN 978-80-85965-57-5. KLIMEŠ, P. Cvičíme s dětmi jógová cvičení a hry pro radost. Praha: Jóga v denním životě, 2002. ROJOVÁ, v. S.Jóga, hry a pohádka. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9. ROJOVÁ, V. S. S jógou za poznáváním a dobrodružstvím. Praha: Kroužky, 2010. MILTNER, V. Jóga pro děti aneb hrajeme si na zvířátka. Liberec: Liberecké tiskárny, 1990. ISBN 80-85269-00-7. STULPNAGEL, B. J óga pro těhotné. Brno: Compnuter Press, 2009. ISBN 978-80-251-1190-1. ZIKEŠOVÁ, M. Jóga nejen pro děti aneb jak sluníčko probudit a dišičku pohladit. Praha: Erika, 2005. ISBN 80-7190-662-X. FINAUDO, D. Léčba dětí masáží spouš´tových bodů. Olomouc: Fontana, 2009. ISBN 978-80-7336-526-4. SNELOVÁ, E. Klidně a pozorně jako žabka. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0510-5. DHARMACHARI, N. Buddhovy pohádky na dobrou noc. Praha: Synex SE, 2010. ISBN 978---80-7370-160-4. GUILLAND, M. Relaxace v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-162-X. LUHANOVÁ, H. Lali cvičí jógu. Praha: Lika klub,2011