Bakalářská práce je věnována tématu využití tvořivé dramatiky k poznávání a vnímaní vlastních pocitů dítěte a vytváření základů pro rozvoj prosociálního chování v prostředí mateřské školy. Teoretická část je zaměřena na období předškolního věku, cíle, metody, techniky a principy dramatické výchovy, tvořivou dramatiku, předškolní vzdělávání. Snahou bylo navodit cestu k prosociálnímu chování, které se v předškolním věku rozvíjí pomocí hry a poznávání vlastních emocí. Zároveň jsou zde vybrány oblasti předškolního vzdělávání přímo související s dramatickou výchovou a výchovou k prosociálnímu chování. Praktická část předkládá po metodickém úvodu didaktické bloky s konkrétními aktivitami doplněné reflexí, hodnocením a fotodokumentací. Závěr je věnován hodnocení vytyčených cílů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on usage of creative grammar for recognition and perception of child feelings. It would serve as well for creating of basis for development of pro-social behavior in maternity schools. Theoretical part is focused on pre-schools age and describes goals, methodology, technics, principal of dramatical education, creative dramatical games and preschools education. The goal of theoretical part was to show the direction to prosocial behavior, which in preschool age is develop by active games and recognition of own feelings and emotions. At the same time specific area of preschools education connected with dramatical education and education for prosocial behavior are chosen here. Practical part presents didactic blocks with concrete activities followed by reflection, evaluation and photo-documentation. In the end you can find the evaluation of confirmed goals.
Bakalářská práce je věnována tématu využití tvořivé dramatiky k poznávání a vnímaní vlastních pocitů dítěte a vytváření základů pro rozvoj prosociálního chování v prostředí mateřské školy. Teoretická část je zaměřena na období předškolního věku, cíle, metody, techniky a principy dramatické výchovy, tvořivou dramatiku, předškolní vzdělávání. Snahou bylo navodit cestu k prosociálnímu chování, které se v předškolním věku rozvíjí pomocí hry a poznávání vlastních emocí. Zároveň jsou zde vybrány oblasti předškolního vzdělávání přímo související s dramatickou výchovou a výchovou k prosociálnímu chování. Praktická část předkládá po metodickém úvodu didaktické bloky s konkrétními aktivitami doplněné reflexí, hodnocením a fotodokumentací. Závěr je věnován hodnocení vytyčených cílů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on usage of creative grammar for recognition and perception of child feelings. It would serve as well for creating of basis for development of pro-social behavior in maternity schools. Theoretical part is focused on pre-schools age and describes goals, methodology, technics, principal of dramatical education, creative dramatical games and preschools education. The goal of theoretical part was to show the direction to prosocial behavior, which in preschool age is develop by active games and recognition of own feelings and emotions. At the same time specific area of preschools education connected with dramatical education and education for prosocial behavior are chosen here. Practical part presents didactic blocks with concrete activities followed by reflection, evaluation and photo-documentation. In the end you can find the evaluation of confirmed goals.
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Vypracování teoretické části: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy, prosociální chování, děti a hra, děti a emoce
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace)
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.6/2015, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Vypracování teoretické části: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy, prosociální chování, děti a hra, děti a emoce
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace)
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. ISBN 80-901873-6-6.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. ISBN 80-901873-6-6.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.