Diplomová práce je zaměřena na problematiku formativního hodnocení badatelských činností žáků mladšího školního věku. Chtěli jsme zjistit, zda lze využít hodnotící učitelské protokoly k formativnímu hodnocení badatelských činností žáků.
V teoretické části pojednáváme o badatelsky orientované výuce jako o efektivním vzdělávacím směru především v přírodovědných předmětech. V dalších kapitolách charakterizujeme pojem a význam formativního hodnocení.
Ve výzkumné části práce jsme zvolili a implementovali tři badatelské činnosti z mezinárodního projektu PRI-SCI-NET sítě vzdělavatelů primárních přírodovědných předmětů. Seznamujeme s výsledky provedených badatelských aktivit a formativního hodnocení badatelských činností. Zkoumaným vzorkem bylo 26 žáků 2. ročníku Základní školy, U Školy 222/6, Liberec 7. Naše výzkumné šetření ukázalo, že zvolené hodnotící učitelské protokoly jsou využitelné pro formativní hodnocení žáků v badatelských činnostech.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of formative evaluation of primary school pupils' research activities. The aim is to suggest and verify an adequate method of formative evaluation of pupils' research activities. We wanted to find out whether it is possible to use teacher evaluation protocols for formative assessment of pupils' research activities.
The theoretical part deals with the research-oriented teaching as an effective educational direction, especially in science subjects. In following chapters, we describe the concept and importance of formative evaluation.
In the research part of the work we have chosen and implemented three research activities from the international project PRI-SCI-NET network of educators of primary science subjects. We introduce the results of performed research activities and formative evaluation of research activities. The research sample was a group of 26 pupils of 2nd grade at the elementary school, U Školy 222/6, Liberec 7, with their teacher author of this thesis. Our research survey has shown that the chosen teacher evaluation protocols are useful for formative assessment of students in inquiry activities.
Inquiry based education, research activities, project PRI-SCI-NET, formative evaluation, teacher evaluation protocols, feedback.
Rozsah průvodní práce
87 s. XI s. (136 189 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku formativního hodnocení badatelských činností žáků mladšího školního věku. Chtěli jsme zjistit, zda lze využít hodnotící učitelské protokoly k formativnímu hodnocení badatelských činností žáků.
V teoretické části pojednáváme o badatelsky orientované výuce jako o efektivním vzdělávacím směru především v přírodovědných předmětech. V dalších kapitolách charakterizujeme pojem a význam formativního hodnocení.
Ve výzkumné části práce jsme zvolili a implementovali tři badatelské činnosti z mezinárodního projektu PRI-SCI-NET sítě vzdělavatelů primárních přírodovědných předmětů. Seznamujeme s výsledky provedených badatelských aktivit a formativního hodnocení badatelských činností. Zkoumaným vzorkem bylo 26 žáků 2. ročníku Základní školy, U Školy 222/6, Liberec 7. Naše výzkumné šetření ukázalo, že zvolené hodnotící učitelské protokoly jsou využitelné pro formativní hodnocení žáků v badatelských činnostech.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of formative evaluation of primary school pupils' research activities. The aim is to suggest and verify an adequate method of formative evaluation of pupils' research activities. We wanted to find out whether it is possible to use teacher evaluation protocols for formative assessment of pupils' research activities.
The theoretical part deals with the research-oriented teaching as an effective educational direction, especially in science subjects. In following chapters, we describe the concept and importance of formative evaluation.
In the research part of the work we have chosen and implemented three research activities from the international project PRI-SCI-NET network of educators of primary science subjects. We introduce the results of performed research activities and formative evaluation of research activities. The research sample was a group of 26 pupils of 2nd grade at the elementary school, U Školy 222/6, Liberec 7, with their teacher author of this thesis. Our research survey has shown that the chosen teacher evaluation protocols are useful for formative assessment of students in inquiry activities.
Inquiry based education, research activities, project PRI-SCI-NET, formative evaluation, teacher evaluation protocols, feedback.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je přispět některými poznatky k možnostem využití aktivit Pri-Sci-Net v primárním vzdělávání. Práce bude zaměřena na žáky mladšího školního věku.
Východiskem ke zpracování problematiky bude studium literatury z oblasti vývojové a pedagogické psychologie. Těžištěm budou kapitoly s vymezením klíčových pojmů problematiky diplomové práce. Získat a uvést podstatné z odborné literatury k danému tématu a zpracovat teoretickou část práce.
Ve výzkumné části bude stanoven cíl, výzkumné problémy a metody k získání výzkumných dat. Promyslet metody ke zpracování získaných dat a popsat zkoumaný vzorek. Výsledky vlastního výzkumu prezentovat a provést k nim diskusi. Shrnout zpracované výsledky a znázornit je graficky. Práce bude doplněna přílohou užitých metod.
Závěry práce shrnout a uvést možnosti pro praktické využití.
Respektovat pokyny katedry psychologie ke zpracování kvalifikačních prací.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je přispět některými poznatky k možnostem využití aktivit Pri-Sci-Net v primárním vzdělávání. Práce bude zaměřena na žáky mladšího školního věku.
Východiskem ke zpracování problematiky bude studium literatury z oblasti vývojové a pedagogické psychologie. Těžištěm budou kapitoly s vymezením klíčových pojmů problematiky diplomové práce. Získat a uvést podstatné z odborné literatury k danému tématu a zpracovat teoretickou část práce.
Ve výzkumné části bude stanoven cíl, výzkumné problémy a metody k získání výzkumných dat. Promyslet metody ke zpracování získaných dat a popsat zkoumaný vzorek. Výsledky vlastního výzkumu prezentovat a provést k nim diskusi. Shrnout zpracované výsledky a znázornit je graficky. Práce bude doplněna přílohou užitých metod.
Závěry práce shrnout a uvést možnosti pro praktické využití.
Respektovat pokyny katedry psychologie ke zpracování kvalifikačních prací.
Seznam doporučené literatury
ĎURIČ,L., BRATSKÁ, M.: Pedagogická psychologie. Terminologický a výkladový slovník, SPN Bratislava 1997, s.459, ISBN 80-08-02498-4
FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha 1997, s.382, ISBN 80-7178-063-4
HARTL,P. , HARTLOVÁ H. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
LANGOVÁ, M., VACÍNOVÁ, M: Kapitoly z pedagogické psychologie. PF UJEP, Ústí n/l, 2001, s.118, ISBN 80-7044-398-7
SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ZÁVORA, J. , HŘÍBKOVÁ, L. Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. Ústí nad Labem, 2015.
Časopisy : Učitelské listy, Moderní vyučování, Komenský.
Pri-Sci-Net [online]. Dostupné z: https://priscinetwork.wordpress.com/inquiry-based-activities-in-science-in-czech/
Seznam doporučené literatury
ĎURIČ,L., BRATSKÁ, M.: Pedagogická psychologie. Terminologický a výkladový slovník, SPN Bratislava 1997, s.459, ISBN 80-08-02498-4
FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha 1997, s.382, ISBN 80-7178-063-4
HARTL,P. , HARTLOVÁ H. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
LANGOVÁ, M., VACÍNOVÁ, M: Kapitoly z pedagogické psychologie. PF UJEP, Ústí n/l, 2001, s.118, ISBN 80-7044-398-7
SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ZÁVORA, J. , HŘÍBKOVÁ, L. Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. Ústí nad Labem, 2015.
Časopisy : Učitelské listy, Moderní vyučování, Komenský.
Pri-Sci-Net [online]. Dostupné z: https://priscinetwork.wordpress.com/inquiry-based-activities-in-science-in-czech/