Diplomová práce se sestává ze dvou částí. Cílem teoretické části bylo zmapovat znázorňování lidské postavy v dětském kresebném projevu, jeho vývoj, stádia a specifické projevy, pohled na historický vývoj znázorňování lidské postavy a na funkci esteticko-výchovnou v utváření osobnosti jedince.
Praktická část si kladla za cíl formou hravých a experimentálním aktivit seznámit žáky s lidským tělem a jeho proporcemi, jež mohou být námětem do dalších hodin výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of two parts. The purpose of the theoretical part was mapping the representation of human figure in children's drawings, its development, stages, and specific expressions, looking at the historical development of representation of the human figure and its aesthetic and educational function for the formation of the individual's personality.
The practical part's goal was to introduce the human figure and its proportions to pupils in the form of playful and experimental activities; they can become a suggestion for other visual arts classes.
Klíčová slova
Vývoj dětské kresby, stadia dětské kresby, znázorňování lidské postavy, esteticko-výchovná úloha, výtvarná řada, projektová výuka.
Klíčová slova v angličtině
Development of children's drawing, stages of children's drawing, representation of human figure, aesthetic and educational role, art line, project education.
Rozsah průvodní práce
118 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se sestává ze dvou částí. Cílem teoretické části bylo zmapovat znázorňování lidské postavy v dětském kresebném projevu, jeho vývoj, stádia a specifické projevy, pohled na historický vývoj znázorňování lidské postavy a na funkci esteticko-výchovnou v utváření osobnosti jedince.
Praktická část si kladla za cíl formou hravých a experimentálním aktivit seznámit žáky s lidským tělem a jeho proporcemi, jež mohou být námětem do dalších hodin výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of two parts. The purpose of the theoretical part was mapping the representation of human figure in children's drawings, its development, stages, and specific expressions, looking at the historical development of representation of the human figure and its aesthetic and educational function for the formation of the individual's personality.
The practical part's goal was to introduce the human figure and its proportions to pupils in the form of playful and experimental activities; they can become a suggestion for other visual arts classes.
Klíčová slova
Vývoj dětské kresby, stadia dětské kresby, znázorňování lidské postavy, esteticko-výchovná úloha, výtvarná řada, projektová výuka.
Klíčová slova v angličtině
Development of children's drawing, stages of children's drawing, representation of human figure, aesthetic and educational role, art line, project education.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana č. 5A/2017 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části DP se zaměří na historický vývoj znázorňování lidské postavy v umění, na vývoj dětské kresby a její postavení v pedagogickém procesu a na specifika dětského výtvarného projevu při znázorňování lidské postavy. Dále vysvětlí pojmy projektová metoda, projektové vyučování a výtvarná řada a s nimi dané související pojmy. V praktické části se zaměří na realizaci projektového vyučování žáků v hodinách výtvarné výchovy, který povede k rozvoji výtvarného znázornění lidské postavy v projevu žáků 1. stupně ZŠ. Na základě metodických listů studentka představí zrealizovaný projekt, jehož výsupem bude výstava tvorby žáků. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana č. 5A/2017 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části DP se zaměří na historický vývoj znázorňování lidské postavy v umění, na vývoj dětské kresby a její postavení v pedagogickém procesu a na specifika dětského výtvarného projevu při znázorňování lidské postavy. Dále vysvětlí pojmy projektová metoda, projektové vyučování a výtvarná řada a s nimi dané související pojmy. V praktické části se zaměří na realizaci projektového vyučování žáků v hodinách výtvarné výchovy, který povede k rozvoji výtvarného znázornění lidské postavy v projevu žáků 1. stupně ZŠ. Na základě metodických listů studentka představí zrealizovaný projekt, jehož výsupem bude výstava tvorby žáků. Předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3360-6.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8449-4.
HAZUKOVÁ, H; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1.Praha: Univerzita Karlova, 2005, ISBN 80-7290-237-7.
PIJOÁN, José. Dějiny umění 1. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1977.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství , n. p., 1984. ISBN 14-083-84.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 1995. ISBN 80-85808-30-7.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3360-6.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8449-4.
HAZUKOVÁ, H; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1.Praha: Univerzita Karlova, 2005, ISBN 80-7290-237-7.
PIJOÁN, José. Dějiny umění 1. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1977.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství , n. p., 1984. ISBN 14-083-84.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 1995. ISBN 80-85808-30-7.