Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití projektové metody výuky primární prevence rizikového chování u dětí v ústavní výchově ve věkovém rozmezí 10 15 let v rámci nadstandardní aktivity "Projektová výuka", která byla pro tyto účely zařazena do portfolia nabízených nadstandardních aktivit školského ústavního zařízení dětský domov Lipová u Šluknova. V teoretické části se zabýváme učením a vyučováním, jako základními kategoriemi pedagogiky. Vymezíme si projektovou výuku, její historii a metody, dotkneme se kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. Dále si v teoretické části determinujeme sociální patologii a vybrané druhy rizikového chování ve vztahu k našemu průzkumu, včetně prevencí. Teoretickou část pak uzavřeme problematikou ústavní výchovy. Hlavním cílem praktické části je zjistit míru efektivity využití projektové metody výuky v rámci primární prevence rizikového chování u dětí v ústavní výchově ve věku 1015 let. Intervence byla realizována prostřednictvím projektové metody výuky v délce trvání první ? školního roku 2017/2018. Výzkumný vzorek tvořilo 56 dětí dětského domova Lipová u Šluknova. V rámci výzkumné studie byla provedena vstupní (pretest) a výstupní (posttest) diagnostika pojetí rizikového chování, postojů k vlastnímu rizikovému chování, k vlastní ochotě dopouštět se tohoto rizikového chování, vědomostech dětí o těchto jevech a prevenci. Výsledky výzkumné studie deklarují pozitivní přínos intervence pro řešení prevence rizikového chování.
Anotace v angličtině
Abstract
The bachelor thesis deals with possibilities of using a project method of teaching a primary prevention of children's risky behaviour in an institutional care of children in an age range of 10 - 15 years within an above-standard activity "Project education", that was included in the portfolio of offered above-standard activities of school constitution facility, the orphanage Lipová near Šluknov. In the theoretical part we deal with teaching and schooling, as the basic categories of pedagogy. We will define project teaching, its history and methods, we will touch the curricular documents of a state and school level. Furthermore, in the theoretical part, we will determine social pathology and selected types of risky behaviour in relation to our survey, including a prevention. Then we will close the theoretical part with the problematics of institutional education. The main aim of the practical part
is to determine the effectiveness of using the project teaching method in a primary preventiv of children's risky behaviour in institutional care at their age of 10-15 years. The intervention was implemented through a project teaching method in a duration of the first ? of school year 2017/2018. The research sample consisted of 56 children from an orphanage in Lipová near Šluknov. In a research study a pre-test and post-test diagnosis of the concept of a risky behaviour, attitudes to their own risk behaviour, their own willingness to commit this risk behaviour, the children's knowledge about these phenomenon, and prevention was carried out. The results of the research study declare a positive contribution of intervention for risk behaviour prevention solutions.
Klíčová slova
Klíčová slova
sociální patologie, prevence, toleranční limit, projektová výuka, ústavní výchova, volnočasové aktivity, pubescence, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
Key words
Social patology, Prevention, Toleranc Limit, Project Teaching, Institutional Education, Leisure Time Activites, Pubescence, Risk Behaviour
Rozsah průvodní práce
104 s. (210 653 znaků), 11 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití projektové metody výuky primární prevence rizikového chování u dětí v ústavní výchově ve věkovém rozmezí 10 15 let v rámci nadstandardní aktivity "Projektová výuka", která byla pro tyto účely zařazena do portfolia nabízených nadstandardních aktivit školského ústavního zařízení dětský domov Lipová u Šluknova. V teoretické části se zabýváme učením a vyučováním, jako základními kategoriemi pedagogiky. Vymezíme si projektovou výuku, její historii a metody, dotkneme se kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. Dále si v teoretické části determinujeme sociální patologii a vybrané druhy rizikového chování ve vztahu k našemu průzkumu, včetně prevencí. Teoretickou část pak uzavřeme problematikou ústavní výchovy. Hlavním cílem praktické části je zjistit míru efektivity využití projektové metody výuky v rámci primární prevence rizikového chování u dětí v ústavní výchově ve věku 1015 let. Intervence byla realizována prostřednictvím projektové metody výuky v délce trvání první ? školního roku 2017/2018. Výzkumný vzorek tvořilo 56 dětí dětského domova Lipová u Šluknova. V rámci výzkumné studie byla provedena vstupní (pretest) a výstupní (posttest) diagnostika pojetí rizikového chování, postojů k vlastnímu rizikovému chování, k vlastní ochotě dopouštět se tohoto rizikového chování, vědomostech dětí o těchto jevech a prevenci. Výsledky výzkumné studie deklarují pozitivní přínos intervence pro řešení prevence rizikového chování.
Anotace v angličtině
Abstract
The bachelor thesis deals with possibilities of using a project method of teaching a primary prevention of children's risky behaviour in an institutional care of children in an age range of 10 - 15 years within an above-standard activity "Project education", that was included in the portfolio of offered above-standard activities of school constitution facility, the orphanage Lipová near Šluknov. In the theoretical part we deal with teaching and schooling, as the basic categories of pedagogy. We will define project teaching, its history and methods, we will touch the curricular documents of a state and school level. Furthermore, in the theoretical part, we will determine social pathology and selected types of risky behaviour in relation to our survey, including a prevention. Then we will close the theoretical part with the problematics of institutional education. The main aim of the practical part
is to determine the effectiveness of using the project teaching method in a primary preventiv of children's risky behaviour in institutional care at their age of 10-15 years. The intervention was implemented through a project teaching method in a duration of the first ? of school year 2017/2018. The research sample consisted of 56 children from an orphanage in Lipová near Šluknov. In a research study a pre-test and post-test diagnosis of the concept of a risky behaviour, attitudes to their own risk behaviour, their own willingness to commit this risk behaviour, the children's knowledge about these phenomenon, and prevention was carried out. The results of the research study declare a positive contribution of intervention for risk behaviour prevention solutions.
Klíčová slova
Klíčová slova
sociální patologie, prevence, toleranční limit, projektová výuka, ústavní výchova, volnočasové aktivity, pubescence, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
Key words
Social patology, Prevention, Toleranc Limit, Project Teaching, Institutional Education, Leisure Time Activites, Pubescence, Risk Behaviour
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu zaměřeného na problematiku primární prevence a využití netradičních vyučovacích metod (projektová výuka) v rámci této prevence u dětí s výskytem sociálně patologických jevů.
2. Stanovení výzkumného designu. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Základním cílem práce je zjistit, jaká je efektivita projektové metody v rámci primární prevence rizikového chování u dětí ve věku 10 - 15 let.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a jeho výběr. Předpokládaná velikost výzkumného vzorku činí 16 dětí, které budou rozděleny do 4 skupin po 4 dětech. Každá skupina se bude projektovou metodou věnovat prevenci dvou oblastí rizikovéhop chování.
4. Charakteristika výzkumného pole - oblasti rizikového chování a jeho prevence.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a nástrojů - použito bude didaktické testování a polostrukturované rozhovory.
6. Provedení předvýzkumu, jehož cílem bude ověřit srozumitelnost a použitelnost výzkumného nástroje (didaktického testu).
7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na efektivitu intervence rizikového chování provedené projektovou metodou v ohniskových skupinách.
8. Digitalizace dat a jejich zpracování deskriptivními a induktivními metodami statistické analýzy dat.
9. Vyhodnocení výsledků, formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu zaměřeného na problematiku primární prevence a využití netradičních vyučovacích metod (projektová výuka) v rámci této prevence u dětí s výskytem sociálně patologických jevů.
2. Stanovení výzkumného designu. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Základním cílem práce je zjistit, jaká je efektivita projektové metody v rámci primární prevence rizikového chování u dětí ve věku 10 - 15 let.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a jeho výběr. Předpokládaná velikost výzkumného vzorku činí 16 dětí, které budou rozděleny do 4 skupin po 4 dětech. Každá skupina se bude projektovou metodou věnovat prevenci dvou oblastí rizikovéhop chování.
4. Charakteristika výzkumného pole - oblasti rizikového chování a jeho prevence.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a nástrojů - použito bude didaktické testování a polostrukturované rozhovory.
6. Provedení předvýzkumu, jehož cílem bude ověřit srozumitelnost a použitelnost výzkumného nástroje (didaktického testu).
7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na efektivitu intervence rizikového chování provedené projektovou metodou v ohniskových skupinách.
8. Digitalizace dat a jejich zpracování deskriptivními a induktivními metodami statistické analýzy dat.
9. Vyhodnocení výsledků, formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1.DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 97880-246-1620-9.
2.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
3.HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti: Přání, potřeba nebo reálná možnost?. Hořovice: IZV MŠMT, 2002.
4.JEDLIČKA, R. Výchovné problémy se žáky. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
5.KOUTNÁ, P., ŽANATOVÁ, Z., LEBEDA, D. Vybrané formy rizikového chování: Materiály pro výchovné poradce a metodiky prevence na ZŠ a SŠ. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. Edice DOBRÁ ŠKOLA. ISBN 978-80-87553-25-1.
6.KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s. ISBN 80-210-4142-0.
7.KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problému ve škole. Praha: Portál. 2005. ISBN 80-7178-945-3.
8.MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
9.MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha:
10.NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich
prevenci. Praha: Vydavatelství PA CR, 2000. ISBN 80-7251-033-9.
11.ŘÍČAN, P. Agresivita mezi dětmi. Praha: Portál. 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Togga, 2010. ISBN: 978-80-87258-47-7.
12.VALENTA, J. ET AL. Projektová metoda ve škole a za školou. Pohledy. Praha: Ipos Artama, 1993. 61 s. ISBN 80-7068-066-0.
Seznam doporučené literatury
1.DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 97880-246-1620-9.
2.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
3.HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti: Přání, potřeba nebo reálná možnost?. Hořovice: IZV MŠMT, 2002.
4.JEDLIČKA, R. Výchovné problémy se žáky. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
5.KOUTNÁ, P., ŽANATOVÁ, Z., LEBEDA, D. Vybrané formy rizikového chování: Materiály pro výchovné poradce a metodiky prevence na ZŠ a SŠ. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. Edice DOBRÁ ŠKOLA. ISBN 978-80-87553-25-1.
6.KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s. ISBN 80-210-4142-0.
7.KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problému ve škole. Praha: Portál. 2005. ISBN 80-7178-945-3.
8.MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
9.MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha:
10.NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich
prevenci. Praha: Vydavatelství PA CR, 2000. ISBN 80-7251-033-9.
11.ŘÍČAN, P. Agresivita mezi dětmi. Praha: Portál. 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Togga, 2010. ISBN: 978-80-87258-47-7.
12.VALENTA, J. ET AL. Projektová metoda ve škole a za školou. Pohledy. Praha: Ipos Artama, 1993. 61 s. ISBN 80-7068-066-0.