Informace o kvalifikační práci Možnost provádění personálních všedních denních činností při afunkčnosti jedné ruky se zaměřením na pacienty po mozkové příhodě
Ve své bakalářské práci se budu zabývat důležitou oblastí ergoterapeutické intervence a to nácvikem personálních všedních denních činností u pacientů po prodělání cévní mozkové příhody s postižením jedné horní končetiny. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku cévní mozkové příhody, uvádím příčiny afunkčnosti horní končetiny, důsledky, se kterými se potýkají pacienti při poruše funkce horní končetiny. Dále uvádím možnosti, které mohou být u pacientů při nácviku ADL využity, tak aby se snížila míra jejich závislosti na druhé osobě a byli tak schopni samostatného a plnohodnotného života. V práci se též věnuji oblasti terapeutických přístupů a kompenzačních pomůcek, které jsou nedílnou součástí života s disabilitou a zlepšují tak jeho kvalitu. V praktické části uvádím kazuistiky 3 pacientů, u kterých hodnotím ergoterapeutickým vyšetřením stav, stanovuji krátkodobý i dlouhodobý ergoterapeutický plán, včetně zhodnocení terapie a stavu soběstačnosti pacienta po ergoterapeutické intervenci. Výsledky, kterých pacienti na konci hospitalizace dosáhli, následně porovnávám.
Anotace v angličtině
In my Bachelor thesis I deal with an important part of occupational therapy intervention, which is training of personal daily activities at patients after stroke with disability of one upper extremity. Theoretical part is focused on stroke, I explain causes of non-functional upper extremity and consequences that the patients with malfunction of the upper extremity face. Next, I state possibilities that patients can use when training ADL activities to decrease their reliance on other persons and to be able to live an independent and fulfilling life. In my thesis I also describe occupational therapy approaches and compensatory aids, which are integral part of life with disability and improve its quality. In practical part I show case history of 3 patients, by which I evaluate their condition by occupational therapy examination, I determine short-term and long-term therapy planincluding evaluation of therapy and state of self-sufficiency of patient after occupational therapy intervention. Afterwards, I compare results that the patients reached at the end of their hospitalization.
Klíčová slova
Afunkční horní končetina, cévní mozková příhoda, ergoterapie, personální ADL
Klíčová slova v angličtině
Non-functional upper extremity, Stroke occupation therapy, personal ADL
Rozsah průvodní práce
99 s. + 24 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se budu zabývat důležitou oblastí ergoterapeutické intervence a to nácvikem personálních všedních denních činností u pacientů po prodělání cévní mozkové příhody s postižením jedné horní končetiny. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku cévní mozkové příhody, uvádím příčiny afunkčnosti horní končetiny, důsledky, se kterými se potýkají pacienti při poruše funkce horní končetiny. Dále uvádím možnosti, které mohou být u pacientů při nácviku ADL využity, tak aby se snížila míra jejich závislosti na druhé osobě a byli tak schopni samostatného a plnohodnotného života. V práci se též věnuji oblasti terapeutických přístupů a kompenzačních pomůcek, které jsou nedílnou součástí života s disabilitou a zlepšují tak jeho kvalitu. V praktické části uvádím kazuistiky 3 pacientů, u kterých hodnotím ergoterapeutickým vyšetřením stav, stanovuji krátkodobý i dlouhodobý ergoterapeutický plán, včetně zhodnocení terapie a stavu soběstačnosti pacienta po ergoterapeutické intervenci. Výsledky, kterých pacienti na konci hospitalizace dosáhli, následně porovnávám.
Anotace v angličtině
In my Bachelor thesis I deal with an important part of occupational therapy intervention, which is training of personal daily activities at patients after stroke with disability of one upper extremity. Theoretical part is focused on stroke, I explain causes of non-functional upper extremity and consequences that the patients with malfunction of the upper extremity face. Next, I state possibilities that patients can use when training ADL activities to decrease their reliance on other persons and to be able to live an independent and fulfilling life. In my thesis I also describe occupational therapy approaches and compensatory aids, which are integral part of life with disability and improve its quality. In practical part I show case history of 3 patients, by which I evaluate their condition by occupational therapy examination, I determine short-term and long-term therapy planincluding evaluation of therapy and state of self-sufficiency of patient after occupational therapy intervention. Afterwards, I compare results that the patients reached at the end of their hospitalization.
Klíčová slova
Afunkční horní končetina, cévní mozková příhoda, ergoterapie, personální ADL
Klíčová slova v angličtině
Non-functional upper extremity, Stroke occupation therapy, personal ADL
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury.
Teoretická část: CMP, příčiny vzniku, rozdělení, následky. Afunkčnost jedné končetiny a vliv na provádění personálních ADL. Rozdělení ADL, testování a nácvik ADL. Využití kompenzačních pomůcek.
Stanovení cílů a úkolů práce.
Praktická část: Volba vhodných pacientů.Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření, stanovení cílů a krátkodobého ergoterapeutikcého plánu, volba vhodných terapeutických technik, postupů a metod. Zhodnocení terapie a stavu soběstačnosti po ergoterapeutické intervenci, provedení výstupního vyšetření a stanovení dlouhodobého ergoterapeutikcého plánu.
V diskuzi zhodnocení výstupů práce.
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury.
Teoretická část: CMP, příčiny vzniku, rozdělení, následky. Afunkčnost jedné končetiny a vliv na provádění personálních ADL. Rozdělení ADL, testování a nácvik ADL. Využití kompenzačních pomůcek.
Stanovení cílů a úkolů práce.
Praktická část: Volba vhodných pacientů.Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření, stanovení cílů a krátkodobého ergoterapeutikcého plánu, volba vhodných terapeutických technik, postupů a metod. Zhodnocení terapie a stavu soběstačnosti po ergoterapeutické intervenci, provedení výstupního vyšetření a stanovení dlouhodobého ergoterapeutikcého plánu.
V diskuzi zhodnocení výstupů práce.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ, L. ŠAJTAROVÁ, 2009. Ergoterapie,
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi,
KOLÁŘ, P., 2009 Rehabilitace v klinické praxi,
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie,
LIPPERTOVÁ-GRUNEROVÁ, M.,2015. Rehabilitace po náhlé cévní mozkové příhodě,
PFEIFFER, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci,
ŠVESTKOVÁ, O., P. SLÁDKOVÁ a kol., 2013. Fyzioterapie,
VOTAVA, J. a kol., 2005, . Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením,
VYSKOTOVÁ, J., K. MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ, L. ŠAJTAROVÁ, 2009. Ergoterapie,
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi,
KOLÁŘ, P., 2009 Rehabilitace v klinické praxi,
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie,
LIPPERTOVÁ-GRUNEROVÁ, M.,2015. Rehabilitace po náhlé cévní mozkové příhodě,
PFEIFFER, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci,
ŠVESTKOVÁ, O., P. SLÁDKOVÁ a kol., 2013. Fyzioterapie,
VOTAVA, J. a kol., 2005, . Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením,
VYSKOTOVÁ, J., K. MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Možnost provádění personálních denních činností při afunkčnosti jedné ruky u pacientů po CMP". Ve své bakalářské práci se budu zabývat důležitou oblastí ergoterapeutické intervence a to nácvikem personálních všedních denních činností u pacientů po prodělání cévní mozkové příhody s postižením jedné horní končetiny. V teoretické části práce se zaměřila na problematiku cévní mozkové příhody, uvedla příčiny afunkčnosti horní končetiny, důsledky, se kterými se potýkají pacienti při poruše funkce horní končetiny, dále uvedla možnosti ergoterapie, které mohou být u pacientů při nácviku ADL využity, tak aby se snížila míra jejich závislosti na druhé osobě a byli tak schopni samostatného a plnohodnotného života. Uvedla možnosti terapeutických přístupů a kompenzačních pomůcek, které jsou nedílnou součástí života s disabilitou a zlepšují tak jeho kvalitu. V praktické části uvedla kazuistiky 3 pacientů, u kterých zhodnotila ergoterapeutickým vyšetřením stav, stanovila krátkodobý i dlouhodobý ergoterapeutický plán, včetně zhodnocení terapie a stavu soběstačnosti pacienta po ergoterapeutické intervenci. Porovnala výsledky, kterých pacienti na konci hospitalizace dosáhli.
Studentka výborně zodpověděla všechny otázky oponenta a vedoucího bakalářské práce. Komise se přiklonila k hodnocení vedoucího BP a obhajobu ohodnotila známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1. Str. 22 Vysvětlete podrobněji, co patří ke "spastic movement disorder".
2. Vysvětlete užité termíny: Str. 32 - trénink transferů, str. 34 neurofyziologická stimulace, str. 38 neurofyziologická koupel.
3. Str. 37 Vysvětlete rozlišení parézy a plegie, jak dlouho po počátku CMP. Kdy byste mohla použít CIMP?
4. Vysvětlete, jak jste podporovala psychický stav pacientů, dále vysvětlete zaměření na správnou životosprávu a edukaci rodinných příslušníků (viz krátkodobé ergoterapeutické plány).
5. Charakterizujte možnosti ergoterapeutického poradenství u pacientů s CMP?