Ve své bakalářské práci se zabývám důležitou oblastí ergoterapeutické intervence s využitím konceptu Bazální stimulace a využitím metody Snoezelen.
Teoretická část práce je zaměřena na problematiku kombinovaného postižení, kde popisuji pojem této problematiky a příčiny. Dále vysvětluji pojem ergoterapie a různé metody uplatněné v ergoterapii u dětí. Jelikož má práce je zaměřena nejvíce na ergoterapii s využitím prvků bazální stimulace a Snoezelenu, popisuji v samostatné kapitole právě koncept Bazální stimulace, vznik tohoto konceptu, jednotlivé prvky a užití v praxi. Na závěr teoretické části popisuji metodu Snoezelen a její uvedení do praxe.
V praktické části uvádím kazuistiku klientky s kombinovaným postižením, kde hodnotím její stav vstupním ergoterapeutickým vyšetřením. Poté stanovuji dlouhodobý ergoterapeutický plán, včetně zhodnocení terapie a stavu klientky po ergoterapeutické intervenci. V závěru uvádím zhodnocení výsledků, kterých klientka dosáhla.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I deal with important area of the occupational therapy with the use of Basal stimulation concept and Snoezelen method.
The theoretical part of my work is focused on combined handicap, which describes the concept of this problematics and its causes. Further I explain the concept of occupational therapy and various methods used in case of occupational therapy of children. As my work is mostly focused on occupational therapy with use of elements of Basal stimulation and Snoezelen method, in separate chapter I do describe just the concept of Basal stimulation, its creation, individual elements and putting it into practice. The conclusion of the theoretical part describes the Snoezelen method and putting it into practice.
In the practical part I present case study of client with combined disability, where I evaluate her status by entry occupational therapy examination. Then I determine long-term occupational therapy plan, including the evaluation of therapy and client status after occupational therapy intervention. In the conclusion I state the evaluation of results which client has achieved.
Klíčová slova
Bazální stimulace, ergoterapie, kazuistika, kombinované postižení, metoda Snoezelen
Ve své bakalářské práci se zabývám důležitou oblastí ergoterapeutické intervence s využitím konceptu Bazální stimulace a využitím metody Snoezelen.
Teoretická část práce je zaměřena na problematiku kombinovaného postižení, kde popisuji pojem této problematiky a příčiny. Dále vysvětluji pojem ergoterapie a různé metody uplatněné v ergoterapii u dětí. Jelikož má práce je zaměřena nejvíce na ergoterapii s využitím prvků bazální stimulace a Snoezelenu, popisuji v samostatné kapitole právě koncept Bazální stimulace, vznik tohoto konceptu, jednotlivé prvky a užití v praxi. Na závěr teoretické části popisuji metodu Snoezelen a její uvedení do praxe.
V praktické části uvádím kazuistiku klientky s kombinovaným postižením, kde hodnotím její stav vstupním ergoterapeutickým vyšetřením. Poté stanovuji dlouhodobý ergoterapeutický plán, včetně zhodnocení terapie a stavu klientky po ergoterapeutické intervenci. V závěru uvádím zhodnocení výsledků, kterých klientka dosáhla.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I deal with important area of the occupational therapy with the use of Basal stimulation concept and Snoezelen method.
The theoretical part of my work is focused on combined handicap, which describes the concept of this problematics and its causes. Further I explain the concept of occupational therapy and various methods used in case of occupational therapy of children. As my work is mostly focused on occupational therapy with use of elements of Basal stimulation and Snoezelen method, in separate chapter I do describe just the concept of Basal stimulation, its creation, individual elements and putting it into practice. The conclusion of the theoretical part describes the Snoezelen method and putting it into practice.
In the practical part I present case study of client with combined disability, where I evaluate her status by entry occupational therapy examination. Then I determine long-term occupational therapy plan, including the evaluation of therapy and client status after occupational therapy intervention. In the conclusion I state the evaluation of results which client has achieved.
Klíčová slova
Bazální stimulace, ergoterapie, kazuistika, kombinované postižení, metoda Snoezelen
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující bazální stimulaci u dětí s kombinovanými vadami
b)Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření spasticity, určit psychomotorický vývoj dítěte, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující bazální stimulaci u dětí s kombinovanými vadami
b)Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření spasticity, určit psychomotorický vývoj dítěte, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
Černá, M.at al.,2008. Česká psychopedie: Spaeciání pedagogika osob s mentálním postižením. 1.vyd.Praha: Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KAŇOVSKÝ, P. et al., 2004 . Spasticita: Mechanismy, diagnostika a léčba. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 425 s. ISBN 8073450429.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRAUS, J. et al., 2005. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha : Grada, 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
KRIVOŠÍKOVÁ M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Gradapublishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
Černá, M.at al.,2008. Česká psychopedie: Spaeciání pedagogika osob s mentálním postižením. 1.vyd.Praha: Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KAŇOVSKÝ, P. et al., 2004 . Spasticita: Mechanismy, diagnostika a léčba. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 425 s. ISBN 8073450429.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRAUS, J. et al., 2005. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha : Grada, 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
KRIVOŠÍKOVÁ M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Gradapublishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie u dětí s kombinovaným postižením". V teoretické části práce zaměřila Studentka na problematiku kombinovaného postižení, kde popsala nejčastější typy a příčiny, dále vysvětlila pojem ergoterapie a různé metody uplatňované v ergoterapii u dětí, zejména bazální stimulaci a Snoezelen. V praktické části uvedla kazuistiku klientky s kombinovaným postižením, zhodnotila její stav vstupním ergoterapeutickým vyšetřením, stanovila dlouhodobý ergoterapeutický plán, včetně zhodnocení terapie a stavu klientky po ergoterapeutické intervenci. V závěru uvedla zhodnocení výsledků, kterých klientka dosáhla.
Studentka velmi dobře zodpověděla všechny otázky oponenta a vedoucího bakalářské práce. Komise souhlasila s navrženými známkami vedoucího i oponenta bakalářské práce a obhajobu ohodnotila známkou velmi dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1. Charakterizujte terapeutickou jednotku zaměřenou na využití PANat metody.
2. Co bylo cílem Hipoterapie u Vaší klientky?
3. Jaká je druhá fáze léčebného procesu hiporehabilitace?
4. Jaký stupeň mentální retardace byl u Vaší klienty stanovený a jak vidíte prognózu jejího vývoje a možnosti
vzdělávání?