- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Orofaciální stimulace u poruch řeči a polykání dětí s DMO - spolupráce ergoterapeuta s logopedem
Hlavní téma v angličtině
Orofacial stimulation in speech and swallowing disorders of children with cerebral palsy - collaboration of occupational therapist with speech therapist
Název dle studenta
Orofaciální stimulace u poruch řeči a polykání dětí s DMO spolupráce ergoterapeuta s logopedem
Název dle studenta v angličtině
Orofacial stimulation in speech and swallowing disorders of children with cerebral palsy - collaboration of occupational therapist with speech therapist.
Má bakalářská práce zahrnuje problematiku orofaciální rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Teoretická část představuje základní informace o anatomii a neurologii orofaciální oblasti, o poruchách řeči a poruchy polykání. Dále se tato část dotýká DMO a orofacilní terapie.
Praktická část zahrnuje metody rehabilitace, definuje ergoterapii a představuje možnosti uplatnění ergoterapie u orofaciální stimulace a dále možnosti spolupráce s logopedem. V hlavní části najdete kazuistiku klienta, se kterým jsem dlouhodobě pracovala ve Speciální mateřské škole a speciální základní škole v Teplicích. Po vyšetření klienta jsem sestavila krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
My thesis involves the issue of orofacial rehabilitation of children with cerebral palsy. The theoretical part presents basic information on anatomy and neurology of orofacial region, impaired speech and swallowing disorders. Furthermore, this part affects CP and orofacial regulatory therapy.
The practical part includes methods of rehabilitation, occupational therapy is defined and it is presented the possibility of application of occupational therapy in orofacial stimulation and further opportunities for cooperation with the speech therapist. The main area includes a case report of a client with whom I worked long time in a kindergarden and special elementary school in Teplice. After examination of the client, I have established short-term and long-term occupational therapy plans.
Má bakalářská práce zahrnuje problematiku orofaciální rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Teoretická část představuje základní informace o anatomii a neurologii orofaciální oblasti, o poruchách řeči a poruchy polykání. Dále se tato část dotýká DMO a orofacilní terapie.
Praktická část zahrnuje metody rehabilitace, definuje ergoterapii a představuje možnosti uplatnění ergoterapie u orofaciální stimulace a dále možnosti spolupráce s logopedem. V hlavní části najdete kazuistiku klienta, se kterým jsem dlouhodobě pracovala ve Speciální mateřské škole a speciální základní škole v Teplicích. Po vyšetření klienta jsem sestavila krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
My thesis involves the issue of orofacial rehabilitation of children with cerebral palsy. The theoretical part presents basic information on anatomy and neurology of orofacial region, impaired speech and swallowing disorders. Furthermore, this part affects CP and orofacial regulatory therapy.
The practical part includes methods of rehabilitation, occupational therapy is defined and it is presented the possibility of application of occupational therapy in orofacial stimulation and further opportunities for cooperation with the speech therapist. The main area includes a case report of a client with whom I worked long time in a kindergarden and special elementary school in Teplice. After examination of the client, I have established short-term and long-term occupational therapy plans.
Anantomie orofaciální oblasti
Neurologie orofaciální oblasti
Poruchy řeči
Poruchy polykání
ADL - přijímání potravy, aktivace polykání
Kazuistika pacienta/klienta
Vyšetření pacienta/klienta
Spolupráce s logopedem
Zásady pro vypracování
Anantomie orofaciální oblasti
Neurologie orofaciální oblasti
Poruchy řeči
Poruchy polykání
ADL - přijímání potravy, aktivace polykání
Kazuistika pacienta/klienta
Vyšetření pacienta/klienta
Spolupráce s logopedem
Seznam doporučené literatury
JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 325 s. ISBN 80-247-0722-5.
GANGALE, Debra C. Rehabilitace orofaciální oblasti. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 344 s. ISBN 80-247-1018-8.
MAZÁNEK, Jiří. Traumatologie orofaciální oblasti. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007, 177 s., 20 s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-247-1444-8.
Seznam doporučené literatury
JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 325 s. ISBN 80-247-0722-5.
GANGALE, Debra C. Rehabilitace orofaciální oblasti. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 344 s. ISBN 80-247-1018-8.
MAZÁNEK, Jiří. Traumatologie orofaciální oblasti. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007, 177 s., 20 s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-247-1444-8.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci "Orofaciální stimulace u poruch řeči a polykání dětí s dmo - spolupráce ergoterapeuta s logopedem". Bakalářská práce se věnuje problematice orofaciální rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou. V Teoretické části představila studentka základní informace o anatomii a neurologii orofaciální oblasti, o poruchách řeči a poruch polykání a orofaciální terapii u DMO.
V Praktické části se zaměřila na metody rehabilitace, definovala ergoterapii a představila možnosti uplatnění ergoterapie u orofaciální stimulace a dále možnosti spolupráce s logopedem. V hlavní části popsala kazuistiku klienta, se kterým dlouhodobě pracovala ve Speciální mateřské škole a speciální základní škole v Teplicích. Po vyšetření klienta sestavila krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta uspokojivě.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Ucelená rehabilitace (s. 27) ? jak probíhá u dítěte s DMO?
2) Jak se podílejí odborníci na orofaciální stimulaci (fyzio, ergo, logo) ? popište podrobněji, jak jste se podílela vy
(s. 41).
3) Měla jste při komunikaci s cizojazyčným klientem pomoc personálu či jeho rodičů?
4) V BP uvádíte, že klient odmítá sluchadla. Máte informace, jakým způsobem nácvik užívání sluchadla probíhal nebo probíhá? V případě, že ne, dokázala byste navrhnout nějaký postup?
5) V teoretické části věnujete velkou část alternativní komunikaci. V praktické se k této problematice nevracíte. Využíval Váš klient nějakou formu AAK? Byla rodině navržena?