Tato bakalářská práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část se zaměřením na dospívající a dospělé osoby s kombinovaným postižením v rámci denního stacionáře. V teoretické části je popsána mentální retardace, poruchy autistického spektra, tělesné postižení, kombinované postižení a ergoterapie využívaná v denním stacionáři a u zmiňovaných postižení. Ergoterapie je zaměřena na sebeobsluhu a výběr vhodných aktivit. Praktická část je zaměřena na dva klienty z denního stacionáře. Nejdříve byla zjištěna anamnéza klientů, a poté vypracováno vstupní a výstupní vyšetření a vytvořen krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
The bachleor thesis is divided into the theoretical and the practical part focusing on adolescents and adults with severe disabilities under the day-care center. The theoretical part describes mental retardation, autism spectrum disorders, physical disability, combined disabilities and occupational therapy utilized in day centers for the disabilities mentioned. The occupational therapy focuses on self-care and selection of appropriate activities. The practical part is dedicated to two clients of the day care. Firstly, the anamnesis was found of those clients, then it was made the input and output examination and developed both short-term and long-term occupational therapy plan.
autism, occupational therapy, day care center, combined handicap, mental retardation, physical handicap
Rozsah průvodní práce
67 s. + 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část se zaměřením na dospívající a dospělé osoby s kombinovaným postižením v rámci denního stacionáře. V teoretické části je popsána mentální retardace, poruchy autistického spektra, tělesné postižení, kombinované postižení a ergoterapie využívaná v denním stacionáři a u zmiňovaných postižení. Ergoterapie je zaměřena na sebeobsluhu a výběr vhodných aktivit. Praktická část je zaměřena na dva klienty z denního stacionáře. Nejdříve byla zjištěna anamnéza klientů, a poté vypracováno vstupní a výstupní vyšetření a vytvořen krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
The bachleor thesis is divided into the theoretical and the practical part focusing on adolescents and adults with severe disabilities under the day-care center. The theoretical part describes mental retardation, autism spectrum disorders, physical disability, combined disabilities and occupational therapy utilized in day centers for the disabilities mentioned. The occupational therapy focuses on self-care and selection of appropriate activities. The practical part is dedicated to two clients of the day care. Firstly, the anamnesis was found of those clients, then it was made the input and output examination and developed both short-term and long-term occupational therapy plan.
autism, occupational therapy, day care center, combined handicap, mental retardation, physical handicap
Zásady pro vypracování
Stručný popis mentálního a kombinovaného postižení a možných cílů ergoterapeutické intervence. Popis organizace, která se danou problematikou zabývá, struktury klientů a nabízených programů. Účast ergoterapeutů na programu a spolupráce s dalšími odborníky. Kasuistiky několika klientů programu, popis stupně jejich postižení a z něho vyplývajících problémů. Postup intervence a dosažených cílů - dlouhodobý program. Rozbor v diskusi.
Zásady pro vypracování
Stručný popis mentálního a kombinovaného postižení a možných cílů ergoterapeutické intervence. Popis organizace, která se danou problematikou zabývá, struktury klientů a nabízených programů. Účast ergoterapeutů na programu a spolupráce s dalšími odborníky. Kasuistiky několika klientů programu, popis stupně jejich postižení a z něho vyplývajících problémů. Postup intervence a dosažených cílů - dlouhodobý program. Rozbor v diskusi.
Seznam doporučené literatury
M. KRIVOŠÍKOVÁ: Úvod do ergoterapie.
Z. VÁGNEROVÁ a kol.: Psychologie handicapu.
J. SUCHÁ: Cvičení paměti pro každý věk.
J. VYSKOTOVÁ, K. MACHÁČKOVÁ: Jemná motorika: vývoj motorická kontrola
J. JELÍNKOVÁ, M. KRIVOŠÍKOVÁ, L. ŠAJTAROVÁ: Ergoterapie
P. KOLÁŘ et al.: Rehabilitace v klinické praxi
E. EMERSON: Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem
P. HOWLIN: Autismus u dospívajících a dospělých
P. FRANIOK: Vzdělávání osob s mentálním postižením
Seznam doporučené literatury
M. KRIVOŠÍKOVÁ: Úvod do ergoterapie.
Z. VÁGNEROVÁ a kol.: Psychologie handicapu.
J. SUCHÁ: Cvičení paměti pro každý věk.
J. VYSKOTOVÁ, K. MACHÁČKOVÁ: Jemná motorika: vývoj motorická kontrola
J. JELÍNKOVÁ, M. KRIVOŠÍKOVÁ, L. ŠAJTAROVÁ: Ergoterapie
P. KOLÁŘ et al.: Rehabilitace v klinické praxi
E. EMERSON: Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem
P. HOWLIN: Autismus u dospívajících a dospělých
P. FRANIOK: Vzdělávání osob s mentálním postižením
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie u dospělých a dospívajících osob s kombinovaným postižením v rámci denního stacionáře". V teoretické části je popsala mentální retardace, poruchy autistického spektra, tělesné postižení, kombinované postižení a ergoterapie využívaná v denním stacionáři a u zmiňovaných postižení. Ergoterapie je zaměřena na sebeobsluhu a výběr vhodných aktivit. V praktické části studentka zpracovala kazuistiky dvou klientů z denního stacionáře.
Studentka nezodpověděla přesvědčivě doplňující otázky. Komise se přiklonila k hodnocení oponenta BP a obhajobu ohodnotila známkou dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1. Uveďte, jakou kvalifikaci mají pracovníci stacionáře, zda jsou tam i ergoterapeuti a zda vaše práce s klienty navazovala na předchozí program a vašimi doporučeními se bude někdo řídit.
2. Str. 28-29 popisujete polohu vsedě, zřejmě při pracovních činnostech ve stacionáři - týká se to i vašich klientů?
3. Str. 21 - rehabilitace a polohování: Vysvětlete pojem rehabilitace obecně a u klientů stacionáře. Proč popisujete rehabilitaci především jako dráždění receptorů?
4. Proč zařazujete u klientů zkoušku laterality, která v 28 letech už byla zřejmě dávno známá?
5. Vysvětlete, proč u klientů vyšetřujete lateralitu?
6. Vysvětlete vyšetření fatických a gnostických funkcí?
7. Charakterizujte uplatnění ergoterapie v denních stacionářích? Cíle ergoterapie u dospívajících a dospělých?