Tématem diplomové práce je rozvoj divergentního myšlení na prvním stupni ŽŠ v různých konceptech základních škol. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů, jako je divergentní myšlení, tvořivost, kreativní pedagog, dále na popis typů nakladatelství. Empirická část je tvořena výzkumem, který byl proveden na základě didaktického testu u 238 žáků z tradičních škol a 71 žáků jedné alternativní školy. Jednalo se o žáky 5. tříd. Empirická část je pojata jako porovnávání jednotlivých nakladatelství mezi sebou na základě bodů dosažených v testu. Dle výsledků tohoto výzkumu byl dokázán rozdíl mezi jednotlivými školami na základě použitých učebnic a pracovních sešitů dle nakladatelství.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is the development of divergent thinking at the first level of elementary school in different concepts of elementary schools. The thesis is divided into two main parts, part theoretical and part practical. The theoretical part of the thesis is focused on explaining basic concepts such as divergent thinking, creativity, creative pedagogue, and on the description of the types of publishing houses. The empirical part is made up of research carried out on the basis of a didactic test of 238 pupils from traditional schools and 71 pupils from one alternative school. These were pupils of the 5th grade. The empirical part is conceived as a comparison between publishers among themselves based on the points reached in the test. According to the results of this research, the difference between individual schools was proven based on the use of textbooks and workbooks according to the publishing house.
Klíčová slova
divergentní, tvořivost, kreativní pedagog, alternativní škola, tvůrčí proces, typy nakladatelství
Klíčová slova v angličtině
divergent, creativity, creative educator, alternative school, creative process, types of publishing
Rozsah průvodní práce
55 s. (68 506 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je rozvoj divergentního myšlení na prvním stupni ŽŠ v různých konceptech základních škol. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů, jako je divergentní myšlení, tvořivost, kreativní pedagog, dále na popis typů nakladatelství. Empirická část je tvořena výzkumem, který byl proveden na základě didaktického testu u 238 žáků z tradičních škol a 71 žáků jedné alternativní školy. Jednalo se o žáky 5. tříd. Empirická část je pojata jako porovnávání jednotlivých nakladatelství mezi sebou na základě bodů dosažených v testu. Dle výsledků tohoto výzkumu byl dokázán rozdíl mezi jednotlivými školami na základě použitých učebnic a pracovních sešitů dle nakladatelství.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is the development of divergent thinking at the first level of elementary school in different concepts of elementary schools. The thesis is divided into two main parts, part theoretical and part practical. The theoretical part of the thesis is focused on explaining basic concepts such as divergent thinking, creativity, creative pedagogue, and on the description of the types of publishing houses. The empirical part is made up of research carried out on the basis of a didactic test of 238 pupils from traditional schools and 71 pupils from one alternative school. These were pupils of the 5th grade. The empirical part is conceived as a comparison between publishers among themselves based on the points reached in the test. According to the results of this research, the difference between individual schools was proven based on the use of textbooks and workbooks according to the publishing house.
Klíčová slova
divergentní, tvořivost, kreativní pedagog, alternativní škola, tvůrčí proces, typy nakladatelství
Klíčová slova v angličtině
divergent, creativity, creative educator, alternative school, creative process, types of publishing
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a dostupných zdrojů.
2. Vypracování teoretických východisek práce (seznamení s programy, vymezení divergentního myšlení, faktory toto myšlení ovlivňující, významné výzkumy na toto téma atd atd.
3. Stanovení metodologie (výkumné otázky, cíle, hypotézy, tvorba/validizace nástroje, ověření nástroje na pilotníé skupině, porovnání různých metodik na základě tohoto nástroje).
4. Reflexe výzkumu (zodpovězení výzkumné otázky, diskuze, závěr).
5. Vypracování proběhlo dle této metodologie a směrnice PF UJEP č. 6/2015.
6. Práce bude ve finální podobě odevzdána nejpozději jeden měsíc před termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a dostupných zdrojů.
2. Vypracování teoretických východisek práce (seznamení s programy, vymezení divergentního myšlení, faktory toto myšlení ovlivňující, významné výzkumy na toto téma atd atd.
3. Stanovení metodologie (výkumné otázky, cíle, hypotézy, tvorba/validizace nástroje, ověření nástroje na pilotníé skupině, porovnání různých metodik na základě tohoto nástroje).
4. Reflexe výzkumu (zodpovězení výzkumné otázky, diskuze, závěr).
5. Vypracování proběhlo dle této metodologie a směrnice PF UJEP č. 6/2015.
6. Práce bude ve finální podobě odevzdána nejpozději jeden měsíc před termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KRIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva VASIĽKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 269 s. ISBN 80-04-20433-3.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 131 s. ISBN 978-80-247-1541-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M.: Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy, 1. část. Brno: Masarykova univerzita, 1987.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F.: Dítě, škola a matematika. Praha: Portál 2009.
DRÁBEK, J. a kol.: Základy elementární matematiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KRIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva VASIĽKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 269 s. ISBN 80-04-20433-3.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 131 s. ISBN 978-80-247-1541-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M.: Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy, 1. část. Brno: Masarykova univerzita, 1987.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F.: Dítě, škola a matematika. Praha: Portál 2009.
DRÁBEK, J. a kol.: Základy elementární matematiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.