Diplomová práce se zabývá problematikou hudebnosti a hudebních schopností, konkrétně hudebně sluchovými schopnostmi. Zaměřuje se na diagnostiku kvality hudebně sluchových schopností, rozdíly v kvalitě na různých školách v Litoměřicích a okolí a dále na vliv podpůrného rodinného prostředí žáka na úroveň jeho hudebně sluchových schopností. Výzkum je prováděn pomocí vlastního testu hudebně sluchových schopností a anamnestického dotazníku hudebnosti rodiny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issues of musicality and musical abilities, specifically musical auditory abilities. It focuses on the diagnostics of the quality of musical auditory capabilities, differences in the quality at different schools in Litoměřice and its surround-ings and it also concerns the influence of pupil´s supportive family background and his/her level of musical auditory abilities. The research is done by my own test of musical auditory abilities and the case history questionnaire of family musicality.
Klíčová slova
Hudebnost, Hudební schopnosti, Diagnostika hudebnosti a hudebních schopností, Porucha hudebnosti amúzie, Hudebně sluchové schopnosti, Diagnostika hudebně sluchových schopností
Klíčová slova v angličtině
Musicality, Musical skills, Diagnostics of musicality and musical skills, Musicality defect amusia, Musical auditory abilities, Diagnostics of musical auditory ability
Rozsah průvodní práce
85 s. (81 717 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou hudebnosti a hudebních schopností, konkrétně hudebně sluchovými schopnostmi. Zaměřuje se na diagnostiku kvality hudebně sluchových schopností, rozdíly v kvalitě na různých školách v Litoměřicích a okolí a dále na vliv podpůrného rodinného prostředí žáka na úroveň jeho hudebně sluchových schopností. Výzkum je prováděn pomocí vlastního testu hudebně sluchových schopností a anamnestického dotazníku hudebnosti rodiny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issues of musicality and musical abilities, specifically musical auditory abilities. It focuses on the diagnostics of the quality of musical auditory capabilities, differences in the quality at different schools in Litoměřice and its surround-ings and it also concerns the influence of pupil´s supportive family background and his/her level of musical auditory abilities. The research is done by my own test of musical auditory abilities and the case history questionnaire of family musicality.
Klíčová slova
Hudebnost, Hudební schopnosti, Diagnostika hudebnosti a hudebních schopností, Porucha hudebnosti amúzie, Hudebně sluchové schopnosti, Diagnostika hudebně sluchových schopností
Klíčová slova v angličtině
Musicality, Musical skills, Diagnostics of musicality and musical skills, Musicality defect amusia, Musical auditory abilities, Diagnostics of musical auditory ability
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se směrnicí děkana č. 6 /2015
2. Stanovení seznamu odporné literatury
3. Prostudování odborné literatury
4. Vypracování teoretické části dle odborné literatury
5. Navržení výzkumu ve vybraných školách
6. Sestavení výzkumného testu a dotazníku
7. Výběr škol pro diagnostiku hudebně sluchových schopností (5 škol z Litoměřic a okolí)
8. Výzkum v jednotlivých školách pomocí testů a dotazníků
9. Zpracování získaných informací
10. Zhodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se směrnicí děkana č. 6 /2015
2. Stanovení seznamu odporné literatury
3. Prostudování odborné literatury
4. Vypracování teoretické části dle odborné literatury
5. Navržení výzkumu ve vybraných školách
6. Sestavení výzkumného testu a dotazníku
7. Výběr škol pro diagnostiku hudebně sluchových schopností (5 škol z Litoměřic a okolí)
8. Výzkum v jednotlivých školách pomocí testů a dotazníků
9. Zpracování získaných informací
10. Zhodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2.
HOLAS, Milan. Hudební nadání, aneb, Otázky hudebně psychologické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Hudební fakulta AMU, 1994. Knižnice Metodického centra. ISBN 80-85883-00-7.
HOLAS, Milan. Úvod do hudební diagnostiky. 1. vyd. Praha: SPN, 1985.
LÝSEK, František. Hudebnost a zpěvnost mládeže ve světle výzkumů. 1. vyd. Praha: SPN, 1956.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1989.
SEDLÁK, František. Úvod do psychologie hudby. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20587-9.
TĚPLOV, Boris Michajlovič. Psychologie hudebních schopností. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1967.
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2.
HOLAS, Milan. Hudební nadání, aneb, Otázky hudebně psychologické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Hudební fakulta AMU, 1994. Knižnice Metodického centra. ISBN 80-85883-00-7.
HOLAS, Milan. Úvod do hudební diagnostiky. 1. vyd. Praha: SPN, 1985.
LÝSEK, František. Hudebnost a zpěvnost mládeže ve světle výzkumů. 1. vyd. Praha: SPN, 1956.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1989.
SEDLÁK, František. Úvod do psychologie hudby. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20587-9.
TĚPLOV, Boris Michajlovič. Psychologie hudebních schopností. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1967.