Cílem diplomové práce je přispět k řešení problematiky vadného držení těla dětí, porovnat jeho výskyt a posoudit souvislosti s pohybovou aktivitou dětí ve vybrané malotřídní a městské základní škole.
Teoretická část práce shrnuje základní poznatky o zdravém a patologickém zakřivení páteře, nevhodném držení těla, vlivy, jež působí na páteř v kontextu školní docházky, diagnostiky i rehabilitační léčby.
V praktické části práce představuji terénní výzkumné šetření, uskutečněné na celkovém souboru padesáti respondentů ve věkové kategorii 8 a 9 let, jehož cílem je zmapovat danou problematiku držení těla na konkrétních školách a na jeho základě stanovit nápravná a preventivní opatření.
V závěru práce tak shrnuji nejdůležitější teze z teoretických poznatků práce společně se závěry z prezentovaného výzkumného terénního šetření.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to help solving problems of poor body posture of children, to compare the incidence and assess the context of physical activity of children in the selected village and urban elementary school.
The theoretical part summarizes basic knowledge about healthy and pathological curvature of the spine, bad body posture, influences that have effect on the spine in the context of school attendance, diagnostic and rehabilitative treatment.
In the practical part I try to show a research survey, realized on the whole group of fifty respondents that were 8 and 9 years old. Its aim is to monitor the problematic bodyposture at specific schools and to determine the corrective and preventive measures on the basis of my research.
In conclusion I tried to summarize the main thesis of theoretical knowledge of my work together with conclusions of presented research.
Klíčová slova
Zakřivení páteře, vadné držení těla, správné držení těla, mladší školní věk, diagnostika, metoda hodnocení držení těla Jaroše a Lomíčka, pohybová aktivita.
Klíčová slova v angličtině
Curvature of the spine, poor body posture, correct body posture, younger school age, diagnosis, body posture method of Mr. Jaroš and Lomiček, physical activity.
Rozsah průvodní práce
67 s. (98 063 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je přispět k řešení problematiky vadného držení těla dětí, porovnat jeho výskyt a posoudit souvislosti s pohybovou aktivitou dětí ve vybrané malotřídní a městské základní škole.
Teoretická část práce shrnuje základní poznatky o zdravém a patologickém zakřivení páteře, nevhodném držení těla, vlivy, jež působí na páteř v kontextu školní docházky, diagnostiky i rehabilitační léčby.
V praktické části práce představuji terénní výzkumné šetření, uskutečněné na celkovém souboru padesáti respondentů ve věkové kategorii 8 a 9 let, jehož cílem je zmapovat danou problematiku držení těla na konkrétních školách a na jeho základě stanovit nápravná a preventivní opatření.
V závěru práce tak shrnuji nejdůležitější teze z teoretických poznatků práce společně se závěry z prezentovaného výzkumného terénního šetření.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to help solving problems of poor body posture of children, to compare the incidence and assess the context of physical activity of children in the selected village and urban elementary school.
The theoretical part summarizes basic knowledge about healthy and pathological curvature of the spine, bad body posture, influences that have effect on the spine in the context of school attendance, diagnostic and rehabilitative treatment.
In the practical part I try to show a research survey, realized on the whole group of fifty respondents that were 8 and 9 years old. Its aim is to monitor the problematic bodyposture at specific schools and to determine the corrective and preventive measures on the basis of my research.
In conclusion I tried to summarize the main thesis of theoretical knowledge of my work together with conclusions of presented research.
Klíčová slova
Zakřivení páteře, vadné držení těla, správné držení těla, mladší školní věk, diagnostika, metoda hodnocení držení těla Jaroše a Lomíčka, pohybová aktivita.
Klíčová slova v angličtině
Curvature of the spine, poor body posture, correct body posture, younger school age, diagnosis, body posture method of Mr. Jaroš and Lomiček, physical activity.
Zásady pro vypracování
1) Studium a následné zpracování odborné literatury. Shrnutí a závěr prostudované literatury. 2) Stanovení hypotéz problematiky vadného držení těla dětí mladšího školního věku. 3) Navázání spolupráce se ZŠ v městské části a malotřídní školou ve středočeském kraji. 4)Využití vhodné nastudované diagnostické metody vyšetření držení těla (metoda podle Jaroše a Lomíčka 1957) pro kvantitativní výzkum. 5) Dotazník pro rodiče, kterým budu zjišťovat především pohybovou aktivitu dětí, bude další dílčí výzkumná metoda. 6) Analýza a zhodnocení výsledků výzkumu. 7) Závěr a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1) Studium a následné zpracování odborné literatury. Shrnutí a závěr prostudované literatury. 2) Stanovení hypotéz problematiky vadného držení těla dětí mladšího školního věku. 3) Navázání spolupráce se ZŠ v městské části a malotřídní školou ve středočeském kraji. 4)Využití vhodné nastudované diagnostické metody vyšetření držení těla (metoda podle Jaroše a Lomíčka 1957) pro kvantitativní výzkum. 5) Dotazník pro rodiče, kterým budu zjišťovat především pohybovou aktivitu dětí, bude další dílčí výzkumná metoda. 6) Analýza a zhodnocení výsledků výzkumu. 7) Závěr a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.
HNÍZDIL, Jan. Cvičení při bolestech zad. 3. přeprac. vyd. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-201-X.
HOŠKOVÁ, Blanka. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-2137-1.
KOČIŠ, Ján a Peter WENDSCHE. Poranění páteře. 1. vyd. Praha: Galén, c2012. ISBN 978-80-7262-846-9.
KOLISKO, Petr. Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. Skripta. ISBN 80-244-0750-7.
NOVÁK, Milan. Bolesti zad. 1. vyd. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-314-8.
OREL, Miroslav. Somatopatologie: nauka o nemocech těla. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, ?2014. Psyché. ISBN 978-80-247-4714-9.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.
HNÍZDIL, Jan. Cvičení při bolestech zad. 3. přeprac. vyd. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-201-X.
HOŠKOVÁ, Blanka. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-2137-1.
KOČIŠ, Ján a Peter WENDSCHE. Poranění páteře. 1. vyd. Praha: Galén, c2012. ISBN 978-80-7262-846-9.
KOLISKO, Petr. Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. Skripta. ISBN 80-244-0750-7.
NOVÁK, Milan. Bolesti zad. 1. vyd. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-314-8.
OREL, Miroslav. Somatopatologie: nauka o nemocech těla. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, ?2014. Psyché. ISBN 978-80-247-4714-9.