Anotace
Emoční indikátory v kresbě žáků v hodinách výtvarné výchovy
Pokud žijí děti pod vlivem psychického tlaku, ve svých kresbách vykazují jisté znaky. Jejich interpretace patří do náplně práce psychologů, ale s emočními indikátory se také setkávají výtvarní pedagogové, hlavně pokud je produktem vyučovací hodiny kresba zobrazující interpersonální vztahy. Tato problematika není na fakultách vyučována, ale nabízí se otázka, zda by nebylo vhodné, aby učitelé analýzu kresby zvládali, a mohli tak včas upozornit školního psychologa při podezření na psychické trauma žáka. Klíčovou částí práce jsou dvě výzkumné sondy: výpovědi učitelů výtvarné výchovy a názory dětských psychologů na možnost spolupráce v tomto ohledu. Dále jsou představeny a podrobeny kritice publikace, jež se dají využít pro studium znaků emoční tísně, úvodní kapitoly shrnují vývoj pohledu na dětskou kresbu, problematiku CAN (syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte) a je představen a zhodnocen výčet emočních indikátorů pocházejících z různých pramenů.
Anotace v angličtině
Annotation
Emotional indicators in pupils' drawings in Art classes
Children living under psychological pressure show specific indicators in their drawings. The interpreting of such indicators would be mainly within the competency of a psychologist, however Art teachers also see such indicators, especially if the drawing represents interpersonal relationships. Although this subject does not occur at university education as part of teacher training, this thesis wants to consider the eligibility of the teacher beingtrained to analyse drawings in order to refer to a school psychologist in anticipation of a psychological trauma in a pupil. A key part of this thesis are two aspects of the research: testimonies of experience of Art teachers and opinions of psychologists of the prospects of mutual cooperation with teachers in the studied matter. Furthermore, this thesis brings critical analysis of literature which has the potential of utility in detection and analysis of the indicators of emotional crises. The first chapters bring a summary of the evolution of the interest in the child drawing. The matter of CAN (syndrome of abused, neglect child) is introduced as well as the list of emotional indicators collected from various resources is evaluated.
Klíčová slova
Klíčová slova: "dětská kresba, výtvarná výchova, děti v krizi (v tísni), znaky tísně v kresbě, emoční indikátory, diagnostika (školní, psychologická, pedagogická), poradenství (pedagogické, psychologické), rozbor kresby, kompetence a osobnost učitele, učitel jako pomocník v krizi, spolupráce učitelů a psychologů, arteterapie, artefiletika"
Klíčová slova v angličtině
Key words: "children´s drawings, art education, children in crisis, emotional indicators in drawings, drawings-based-diagnostics, pedagogical and psychological consulting, kompetence and personality of art teacher, teacher as a helpmate in crisis, art therapy, artephiletics"
Rozsah průvodní práce
176 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Emoční indikátory v kresbě žáků v hodinách výtvarné výchovy
Pokud žijí děti pod vlivem psychického tlaku, ve svých kresbách vykazují jisté znaky. Jejich interpretace patří do náplně práce psychologů, ale s emočními indikátory se také setkávají výtvarní pedagogové, hlavně pokud je produktem vyučovací hodiny kresba zobrazující interpersonální vztahy. Tato problematika není na fakultách vyučována, ale nabízí se otázka, zda by nebylo vhodné, aby učitelé analýzu kresby zvládali, a mohli tak včas upozornit školního psychologa při podezření na psychické trauma žáka. Klíčovou částí práce jsou dvě výzkumné sondy: výpovědi učitelů výtvarné výchovy a názory dětských psychologů na možnost spolupráce v tomto ohledu. Dále jsou představeny a podrobeny kritice publikace, jež se dají využít pro studium znaků emoční tísně, úvodní kapitoly shrnují vývoj pohledu na dětskou kresbu, problematiku CAN (syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte) a je představen a zhodnocen výčet emočních indikátorů pocházejících z různých pramenů.
Anotace v angličtině
Annotation
Emotional indicators in pupils' drawings in Art classes
Children living under psychological pressure show specific indicators in their drawings. The interpreting of such indicators would be mainly within the competency of a psychologist, however Art teachers also see such indicators, especially if the drawing represents interpersonal relationships. Although this subject does not occur at university education as part of teacher training, this thesis wants to consider the eligibility of the teacher beingtrained to analyse drawings in order to refer to a school psychologist in anticipation of a psychological trauma in a pupil. A key part of this thesis are two aspects of the research: testimonies of experience of Art teachers and opinions of psychologists of the prospects of mutual cooperation with teachers in the studied matter. Furthermore, this thesis brings critical analysis of literature which has the potential of utility in detection and analysis of the indicators of emotional crises. The first chapters bring a summary of the evolution of the interest in the child drawing. The matter of CAN (syndrome of abused, neglect child) is introduced as well as the list of emotional indicators collected from various resources is evaluated.
Klíčová slova
Klíčová slova: "dětská kresba, výtvarná výchova, děti v krizi (v tísni), znaky tísně v kresbě, emoční indikátory, diagnostika (školní, psychologická, pedagogická), poradenství (pedagogické, psychologické), rozbor kresby, kompetence a osobnost učitele, učitel jako pomocník v krizi, spolupráce učitelů a psychologů, arteterapie, artefiletika"
Klíčová slova v angličtině
Key words: "children´s drawings, art education, children in crisis, emotional indicators in drawings, drawings-based-diagnostics, pedagogical and psychological consulting, kompetence and personality of art teacher, teacher as a helpmate in crisis, art therapy, artephiletics"
Zásady pro vypracování
Volba tématu na základě praktických zkušeností ze školství.
Stanovení cílů práce a hypotéz.
Práce s odbornou literaturou a sestavení teoretické části.
Zpracování dvou výzkumných sond v empirické části a vyvození závěru.
Odevzdání rigorózní práce.
Zásady pro vypracování
Volba tématu na základě praktických zkušeností ze školství.
Stanovení cílů práce a hypotéz.
Práce s odbornou literaturou a sestavení teoretické části.
Zpracování dvou výzkumných sond v empirické části a vyvození závěru.
Odevzdání rigorózní práce.
Seznam doporučené literatury
ALTMAN, Z. Kresba postavy. Podrobná příručka k interpretaci projektivní kresby postavy a její využití v psychodiagnostické praxi. Praha: Hogrefe-Tstcentrum, 1998. ISBN 978-80-86471-40-2.
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu, Spisy, svazek 91. Brno: MU, PeF, 1999. ISBN 80-210-3360-6.
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
ČÁP, J., MAREŠ J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
ČÍRTKOVÁ, L. a kol. Domácí násilí přístup k řešení problému ve vybraných evropských zemích, studie. Praha: Bílý kruh bezpečí, 2002. ISBN 80-86284-19-0.
DAVIDOVÁ, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-415-1.
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: HH, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063
GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha, PeF UK, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-628-5.
Seznam doporučené literatury
ALTMAN, Z. Kresba postavy. Podrobná příručka k interpretaci projektivní kresby postavy a její využití v psychodiagnostické praxi. Praha: Hogrefe-Tstcentrum, 1998. ISBN 978-80-86471-40-2.
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu, Spisy, svazek 91. Brno: MU, PeF, 1999. ISBN 80-210-3360-6.
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
ČÁP, J., MAREŠ J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
ČÍRTKOVÁ, L. a kol. Domácí násilí přístup k řešení problému ve vybraných evropských zemích, studie. Praha: Bílý kruh bezpečí, 2002. ISBN 80-86284-19-0.
DAVIDOVÁ, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-415-1.
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: HH, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063
GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha, PeF UK, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-628-5.