Tématem diplomové práce je klima školní třídy v tradiční a alternativní škole. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část empirickou. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů jako je klima školní třídy a faktory, které jej ovlivňují, dále školy tradiční a alternativní. Empirická část je tvořena výzkumem, který byl proveden na základě dotazníků klimatu školní třídy u 54 žáků z tradičních škol a 56 žáků ze tříd škol alternativního typu. Jednalo se o žáky 8. a 9. tříd. Empirická část je pojata jako porovnání třídního klimatu mezi oběma typy škol. Dle výsledků tohoto šetření nebyl dokázán výrazný rozdíl mezi klimatem školní třídy mezi školami tradičního a alternativního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is classroom atmosphere in conventional and alternative school types. Thesis is split into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part explain basic concepts. Such as class atmosphere and the factors affecting it, as well as conventional and alternative school types. The empirical part consists of research based on classroom atmosphere questionnaires. Testing group include 54 pupils from a conventional school type and 56 pupils from an alternative school type. They were in the 8th or 9th gra-des. The empirical part was done as a comparison between the classroom atmosphere of both types of school. According to the result of the survey: No significant difference was found in classroom atmosphere between the conventional and alternative school.
Klíčová slova
klima školní třídy, atmosféra třídy, aktéři klimatu, tradiční škola, alternativní škola, typy alternativní pedagogiky
Klíčová slova v angličtině
classroom atmosphere, participants in classroom atmosphere, conventional school, alterna-tive school, alternative education
Rozsah průvodní práce
68 s. (15 846 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je klima školní třídy v tradiční a alternativní škole. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část empirickou. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů jako je klima školní třídy a faktory, které jej ovlivňují, dále školy tradiční a alternativní. Empirická část je tvořena výzkumem, který byl proveden na základě dotazníků klimatu školní třídy u 54 žáků z tradičních škol a 56 žáků ze tříd škol alternativního typu. Jednalo se o žáky 8. a 9. tříd. Empirická část je pojata jako porovnání třídního klimatu mezi oběma typy škol. Dle výsledků tohoto šetření nebyl dokázán výrazný rozdíl mezi klimatem školní třídy mezi školami tradičního a alternativního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is classroom atmosphere in conventional and alternative school types. Thesis is split into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part explain basic concepts. Such as class atmosphere and the factors affecting it, as well as conventional and alternative school types. The empirical part consists of research based on classroom atmosphere questionnaires. Testing group include 54 pupils from a conventional school type and 56 pupils from an alternative school type. They were in the 8th or 9th gra-des. The empirical part was done as a comparison between the classroom atmosphere of both types of school. According to the result of the survey: No significant difference was found in classroom atmosphere between the conventional and alternative school.
Klíčová slova
klima školní třídy, atmosféra třídy, aktéři klimatu, tradiční škola, alternativní škola, typy alternativní pedagogiky
Klíčová slova v angličtině
classroom atmosphere, participants in classroom atmosphere, conventional school, alterna-tive school, alternative education
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na klima třídy a klima školy a možnosti zjišťování třídního klimatu.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci ve věku 13 - 15 let, tj. 3 třídy alternativních škol (waldorfská, montessori) a 3 třídy tradičních škol.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude standardizovaný dotazník klimatu školní třídy (Mareš, Ježek).
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování a komparaci klimatu školních tříd různého typu škol (tradiční, alternativní).
6. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na klima třídy a klima školy a možnosti zjišťování třídního klimatu.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci ve věku 13 - 15 let, tj. 3 třídy alternativních škol (waldorfská, montessori) a 3 třídy tradičních škol.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude standardizovaný dotazník klimatu školní třídy (Mareš, Ježek).
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování a komparaci klimatu školních tříd různého typu škol (tradiční, alternativní).
6. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
2.ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
3.DROTÁROVÁ, E. Vývin učebnej motivácie žiakov základnej a strednej školy a pokus o meranie jej úrovne. In Hvozdík, J. a kol.: Motivácia a regulácia v osobnosti žiaka. Prešov: Filozofická fakulta v Prešove, 1994. s. 2847.
4.GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
5.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. 200 s. ISBN: 14-548-82.
6.HRABAL, V. Příspěvek k rozboru motivace školního výkonu žáka z hlediska pedagogické psychologie. Pedagogika, 28 (2), 1978. s. 195 208.
7.LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 161 s. ISBN 80-7041-088-4.
8.LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 208 s. ISBN: 80-7178-205-X.
9.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1996. 270 s. ISBN: 80-200-0592-7.
10.PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. 119 s. ISBN 80-89018-97-1.
11.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
2.ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
3.DROTÁROVÁ, E. Vývin učebnej motivácie žiakov základnej a strednej školy a pokus o meranie jej úrovne. In Hvozdík, J. a kol.: Motivácia a regulácia v osobnosti žiaka. Prešov: Filozofická fakulta v Prešove, 1994. s. 2847.
4.GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
5.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. 200 s. ISBN: 14-548-82.
6.HRABAL, V. Příspěvek k rozboru motivace školního výkonu žáka z hlediska pedagogické psychologie. Pedagogika, 28 (2), 1978. s. 195 208.
7.LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 161 s. ISBN 80-7041-088-4.
8.LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 208 s. ISBN: 80-7178-205-X.
9.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1996. 270 s. ISBN: 80-200-0592-7.
10.PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. 119 s. ISBN 80-89018-97-1.
11.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.