V práci se zabýváme významem a účelem tréninku paměti u seniorů s demencí. Teoretická část je zaměřená na stáří, demenci, její příčiny, příznaky, léčbu a typy demence. Dále popisujeme lidský mozek, kognitivní testy zjišťující demenci a trénink paměti u seniorů pomocí mnemotechnik. Ve výzkumné části zkoumáme zlepšení paměti a dalších kognitivních funkcí vlivem individuálního a skupinového tréninku paměti. Vyhodnocujeme získaná data z prvního a druhého provedeného testu Mini-Mental State Examination a Addenbrookského kognitivního testu u seniorů se středně těžkou demencí. Poté porovnáváme získaná data a zjišťujeme na základě dosažených výsledků, zda došlo ke zlepšení paměti a kognitivních funkcí. Data jsou zpracována v tabulkách s uvedenou analýzou.
Anotace v angličtině
In this thesis we deal with the meaning and purpose of memory training of elderly people with dementia. The theoretical part focuses on aging, dementia, its causes, symptoms, treatment and types of dementia. Furthermore, we describe the human brain, cognitive tests for dementia detecting and memory training of elderly people using mnemonic technique. We investigate memory improvement and other cognitive functions as result of individual and group memory training in the research part. We evaluate the data from the first and second run of Mini-Mental State Examination and Addenbrooke cognitive tests of elderly people with moderate dementia. By comparison of acquired data we evaluate, whether memory and cognitive functions were improved. The data are processed and analyzed in the tables.
V práci se zabýváme významem a účelem tréninku paměti u seniorů s demencí. Teoretická část je zaměřená na stáří, demenci, její příčiny, příznaky, léčbu a typy demence. Dále popisujeme lidský mozek, kognitivní testy zjišťující demenci a trénink paměti u seniorů pomocí mnemotechnik. Ve výzkumné části zkoumáme zlepšení paměti a dalších kognitivních funkcí vlivem individuálního a skupinového tréninku paměti. Vyhodnocujeme získaná data z prvního a druhého provedeného testu Mini-Mental State Examination a Addenbrookského kognitivního testu u seniorů se středně těžkou demencí. Poté porovnáváme získaná data a zjišťujeme na základě dosažených výsledků, zda došlo ke zlepšení paměti a kognitivních funkcí. Data jsou zpracována v tabulkách s uvedenou analýzou.
Anotace v angličtině
In this thesis we deal with the meaning and purpose of memory training of elderly people with dementia. The theoretical part focuses on aging, dementia, its causes, symptoms, treatment and types of dementia. Furthermore, we describe the human brain, cognitive tests for dementia detecting and memory training of elderly people using mnemonic technique. We investigate memory improvement and other cognitive functions as result of individual and group memory training in the research part. We evaluate the data from the first and second run of Mini-Mental State Examination and Addenbrooke cognitive tests of elderly people with moderate dementia. By comparison of acquired data we evaluate, whether memory and cognitive functions were improved. The data are processed and analyzed in the tables.
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n L. č. 6/2015. Prostuduje si odbornou literaturu a metody týkající se tréninku paměti, které se zaměřují na stáří a demenci v seniorském věku. V teoretické části popíše demenci, její stádia, zaměří se na pohled stáří z hlediska vývojové psychologie a gerontologie, zejména pak z hlediska soběstačnosti seniora. V praktické části autorka připraví soubor aktivit zaměřených na trénink paměti, které bude se seniory realizovat. Ve výzkumné části pak provede kvalitativní výzkum zaměřený na paměť seniorů před intervencí, následně pak na zlepšení, zhoršení nebo zachování paměti seniorů po intervenci. V závěrečné části vyhodnotí získaná data.
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n L. č. 6/2015. Prostuduje si odbornou literaturu a metody týkající se tréninku paměti, které se zaměřují na stáří a demenci v seniorském věku. V teoretické části popíše demenci, její stádia, zaměří se na pohled stáří z hlediska vývojové psychologie a gerontologie, zejména pak z hlediska soběstačnosti seniora. V praktické části autorka připraví soubor aktivit zaměřených na trénink paměti, které bude se seniory realizovat. Ve výzkumné části pak provede kvalitativní výzkum zaměřený na paměť seniorů před intervencí, následně pak na zlepšení, zhoršení nebo zachování paměti seniorů po intervenci. V závěrečné části vyhodnotí získaná data.
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a Rostislav ČEVELA. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3. HOLMEROVÁ, Iva. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. Praha: Mladá fronta, 2014. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3119-6. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-62-5. ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana, Cyril HÖSCHL a Lucie VIDOVIĆOVÁ. Gerontologie: současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2628-4.
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a Rostislav ČEVELA. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3. HOLMEROVÁ, Iva. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. Praha: Mladá fronta, 2014. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3119-6. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-62-5. ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana, Cyril HÖSCHL a Lucie VIDOVIĆOVÁ. Gerontologie: současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2628-4.