Cílem práce je zjištění funkce sociálního pracovníka na základní škole a zmapování výskytu šikany ve školních třídách a její řešení pomocí metod sociální práce. Teoretická část se zaměřuje na teorii šikany konkrétně na její stádia, směry, druhy a znaky. Další kapitoly se zabývají účastníky šikany a prevencí šikany. V neposlední řadě je zde obsažena kapitola, která se orientuje na sociálního pracovníka a jeho vztah ke škole a rodině. Výzkumný vzorek, který tvořili žáci 6. a 9. tříd základní školy v Sokolově, metodu výzkumu, zpracování dat a jejich interpretaci obsahuje praktická část této bakalářské práce. Použita byla metoda kvantitativního výzkumu konkrétně anonymní dotazník, který byl složen především z uzavřených otázek. Návratnost dotazníku dosáhla 100 %.
Anotace v angličtině
The aim is to determine the function of social worker at elementary school and mapping the incidence of bullying in classrooms and its solution using methods of social work. The theoretical part focuses on the theory of bullying specifically to the phase directions, types and characteristics. Other chapters deal with the participants of bullying and bullying prevention. In finally, there is contained a chapter that focuses on the social worker and his relationship with the school and the family. The research sample, which consisted of pupils of 6th and 9th grades of elementary school in Sokolov, research method, data processing and interpretation contains practical part of this thesis. I used a qualitative research, specifically an anonymous questionnaire, which was composed mainly of closed questions, and his return was 100 %.
Klíčová slova
Šikana, žák, znaky šikany, druhy šikany, aktéři šikanování, prevence, rodiče, sociální pracovník.
Klíčová slova v angličtině
Bullying, student, signs of bullying, kinds of bullying, actors bullying, prevention, parents, social worker.
Rozsah průvodní práce
47 s. (80 979 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zjištění funkce sociálního pracovníka na základní škole a zmapování výskytu šikany ve školních třídách a její řešení pomocí metod sociální práce. Teoretická část se zaměřuje na teorii šikany konkrétně na její stádia, směry, druhy a znaky. Další kapitoly se zabývají účastníky šikany a prevencí šikany. V neposlední řadě je zde obsažena kapitola, která se orientuje na sociálního pracovníka a jeho vztah ke škole a rodině. Výzkumný vzorek, který tvořili žáci 6. a 9. tříd základní školy v Sokolově, metodu výzkumu, zpracování dat a jejich interpretaci obsahuje praktická část této bakalářské práce. Použita byla metoda kvantitativního výzkumu konkrétně anonymní dotazník, který byl složen především z uzavřených otázek. Návratnost dotazníku dosáhla 100 %.
Anotace v angličtině
The aim is to determine the function of social worker at elementary school and mapping the incidence of bullying in classrooms and its solution using methods of social work. The theoretical part focuses on the theory of bullying specifically to the phase directions, types and characteristics. Other chapters deal with the participants of bullying and bullying prevention. In finally, there is contained a chapter that focuses on the social worker and his relationship with the school and the family. The research sample, which consisted of pupils of 6th and 9th grades of elementary school in Sokolov, research method, data processing and interpretation contains practical part of this thesis. I used a qualitative research, specifically an anonymous questionnaire, which was composed mainly of closed questions, and his return was 100 %.
Klíčová slova
Šikana, žák, znaky šikany, druhy šikany, aktéři šikanování, prevence, rodiče, sociální pracovník.
Klíčová slova v angličtině
Bullying, student, signs of bullying, kinds of bullying, actors bullying, prevention, parents, social worker.
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je zjistit funkci sociálního pracovníka na základních školách v návaznosti řešení školské šikany a cílem je zmapování výskytu šikany ve školních třídách a její řešení pomocí metod sociální práce.
Struktura (obsah) práce:
1. Obecná teorie šikany
2. Vyšetřování šikany
3. Prevence šikany
4. Role sociálního pracovníka v procesu šikany
5. Interpretace zjištěných výsledků
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je zjistit funkci sociálního pracovníka na základních školách v návaznosti řešení školské šikany a cílem je zmapování výskytu šikany ve školních třídách a její řešení pomocí metod sociální práce.
Struktura (obsah) práce:
1. Obecná teorie šikany
2. Vyšetřování šikany
3. Prevence šikany
4. Role sociálního pracovníka v procesu šikany
5. Interpretace zjištěných výsledků
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Grada Publishing, Praha 2010
2. GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G.: Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Portál, Praha 2006
3. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Portál, Praha 2005
4. MATOUŠEK, O. a kol.: Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál, Praha 2005
5. ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P.: Jak na šikanu. Grada Publishing, Praha 2010
6. WALTEROVÁ, E.: Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Portál, Praha 1998
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Grada Publishing, Praha 2010
2. GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G.: Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Portál, Praha 2006
3. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Portál, Praha 2005
4. MATOUŠEK, O. a kol.: Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál, Praha 2005
5. ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P.: Jak na šikanu. Grada Publishing, Praha 2010
6. WALTEROVÁ, E.: Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Portál, Praha 1998